יש שופטות בירושלים ובכל רחבי המדינה…

מערכת המשפט הישראלית היא אחת מהמערכות השלטוניות המובילות בייצוג נשים. הטור של שי לשבת- מדברת על השילוב הנשים במערכות הפולטיות

מי שחיפש חיזוק ועידוד לכך שמשהו טוב קורה בחברה הישראלית, הוא קיבל זאת ביום שישי האחרון, עם פרסום רשימת השופטים החדשים שנבחרו ע"י הוועדה לבחירת שופטים. מתוך 34 שופטים ורשמים בכירים לבתי המשפט ברחבי הארץ, מונו 21 נשים. מדובר במספר חסר תקדים שאין כדוגמתו בעבר, ביחס הבולט והברור לטובת ציבור הנשים. נתון מעודד נוסף – בחירתו של עו"ד אלעזר ביאלין, בן העדה האתיופית, לשופט בית המשפט השלום בירושלים. ביאלין מצטרף לשתי שופטות בנות העדה האתיופית שמונו בסבב המינויים הקודם לפני כשנתיים. ביאלין עלה לארץ ב"מבצע שלמה" (1991), הוא מתגורר בישוב עלי זה"ב ומגיע לבית המשפט השלום לאחר שעבד כ-12 שנים בפרקליטות מחוז תל אביב. בהחלט מרגש וחשוב מאוד.

כך או אחרת, מערכת המשפט הישראלית היא אחת מהמערכות השלטוניות המובילות בייצוג נשים, כשגם שרת המשפטים (איילת שקד) וגם נשיאת בית המשפט העליון (אסתר חיות) הן נשים. זה למעלה מעשור יש במערכת המשפט רוב של שופטות נשים. מאז התמנתה דורית ביינש כאישה הראשונה לכהן כנשיאת בית המשפט העליון בשנת 2006, שלוש מתוך ארבעת הנשיאים היו שופטות. עם זאת, מתוך 15 שופטי בית המשפט העליון, רק ארבע הן נשים.

אני תמיד אומר (וכותב) שיש לנו את אחת ממערכות המשפט הטובות בעולם. מדובר במערכת נקיה וחפה מכל רבב, מהשופטים הזוטרים בבתי משפט השלום ברחבי הארץ ועד לשופטים המחוננים שיושבים בבית משפט העליון. למרבה הצער, לא כולם חושבים כמוני, ובשנים האחרונות יש ניסיונות לא מעטים של גורמים שונים לפגוע במערכת המשפט, בעיקר דרך הרשתות החברתיות.

ואכן, הנהלת בתי המשפט זיהתה לא מכבר כי הביקורת הציבורית נגד בתי המשפט ברשתות החברתיות גואה, וחלק ממנה הופכת קיצונית. לאורך השנים האחרונות הגיעו להנהלה ולנשיאת העליון, תלונות רבות של שופטים שסבלו מפוסטים פוגעניים ותיארו את הפגיעה במשפחותיהם. בהנהלת בתי המשפט החלו לחפש פתרונות. בתחילה הם החלו לדווח לפרקליטות המדינה ולמשטרת ישראל על התבטאויות רשת קיצוניות ולשון הרע שהעבירו להם שופטים. התקווה הייתה כי אלו יעצרו את השיח ברשת ויבצעו אכיפה משמעותית בנושא. אך עם הזמן זיהו בהנהלת בתי המשפט כי המשטרה פועלת בנושא רק במקרים קיצוניים במיוחד, ונואשו מטיפולה.

אני חושב שהמשטרה לא תוכל לעצור את השיח הזה, אלא רק פעילויות חינוכיות בקרב בני הנוער במוסדות החינוך, יוכלו להבליט את עשייתה ועוצמתה של מערכת המשפט בישראל. כל אחד שמורשע בעבירה זוטרה, מרשה לעצמו לטנף וללכלך על המערכת הזו, כי הוא משלם את המחיר על הטעויות שעשה, ומבחינתו השופט או השופטת הם האשמים בכל. הוא שוכח מי ביצע את העבירה…

לכולנו יש חובה ערכית ומוסרית לשמור על מערכת המשפט בארץ כנקייה ויעילה, גם אם אנשים שאנחנו מכירים מורשעים ומשלמים את חובם לחברה. אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות במדינה נאורה ומתקדמת, לכולנו יש אינטרס לראות את מערכות החוק פועלות ללא דופי וללא מורא, כפי שהן מתנהלות בימים אלה.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך