"רמת הבטיחות באתרי תמ"א 38 באשדוד מעוררת דאגה"

מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד והשפלה שלומי בן-עזרי, ערך סיור באתרי תמ"א 38 באשדוד, וחזר למשרדו מודאג מאוד. בן-עזרי: "אם בביקור הבא אראה שבאתרים שביקרנו לא נעשה שינוי מהותי, אני מתכוון לפנות למינהל ההנדסה בעירייה ולמשרד העבודה והרווחה, כדי שיוציאו צווי הפסקת עבודה לאותם אתרים"
"רמת הבטיחות באתרי תמ"א 38 באשדוד מעוררת דאגה"

"אני מופתע לרעה", כך אמר שלומי בן-עזרי, מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד והשפלה, בעקבות סיור שערך עם שמעון אפריאט, ממונה בטיחות בעבודה באתרי תמ"א 38 ברובע ו' ו-ב' באשדוד, במסגרת שבוע בטיחות בעבודה של ענף הבנייה.

בן-עזרי אמר לאחר הסיור הארוך: "ניתן לראות בבירור את ההבדלים בין אתרי בנייה של קבלנים ותיקים ומנוסים, שגם בדרך כלל חברים בארגון ורשומים ברשם הקבלנים, לבין קבלנים אנונימיים שמציגים תעודת קבלן לאו דווקא שלהם, ושמנהלי העבודה הם לא מנהלי עבודה. כשאתה נכנס פנימה ורואה איך האתר נראה, אתה מבין מיד מה מצב הבטיחות באותו אתר. אתר נקי ומסודר הוא הרבה יותר בטוח עבור העובדים, באתר לא מסודר ומלוכלך תמיד יתעוררו בעיות בטיחות. חבל שזה המצב שאליו נחשפנו במהלך הסיור ב-5 אתרי תמ"א ברובע ו' ו-ב'. אני בטוח שזה לא בכל הפרויקטים של תמ"א 38 שמבוצעים באשדוד, אבל ממה שראיתי בסיור בעיקר ברובע ו', המצב אינו משביע רצון".

מנכ"ל ארגון הקבלנים באשדוד החליט בעקבות הסיור לערוך בקרוב ביקורי פתע באותם אתרים ובאתרים נוספים. בן עזרי: "במהלך הסיור הערנו את הערותינו והסברנו לפועלים מה צריך להשתנות. אם בביקור הבא אראה שבאתרים שביקרנו לא נעשה שינוי מהותי, אני מתכוון לפנות למינהל ההנדסה בעירייה ולמשרד העבודה והרווחה, כדי שיוציאו צווי הפסקת עבודה לאותם אתרים ובכוונתי לערב את העירייה. אנו צריכים לבצע ריענון בכל נושא הבטיחות באתרים האלה".

ממונה בטיחות בעבודה שמעון אפריאט, הוסיף ואמר: "ב-5 האתרים בהם סיירנו מנהל העבודה לא היה באתר. מה שנקרא – 'הוא הלך ותכף יבוא'… או במילים אחרות, כנראה הוא מטייל וזה חמור מאוד כי אין מי שישגיח וידריך את העובדים. נושא הבטיחות באתרי תמ"א 38, להבדיל מאתר בנייה רגיל, מקבל משמעות נוספת כי הדיירים מתגוררים באתר הבנייה, ולכן חייבת להיות הפרדה מוחלטת בין אזורי העבודה לבין האזורים שבהם יכולים להסתובב הדיירים".

שמעון אפריאט הוסיף ואמר: "כשאתה נתקל באתר של תמ"א 38 ואתה רואה בור בעומק 4 מטר לא מגודר, אם חס וחלילה ילד נופל לבור הזה, אני לא רוצה להעלות על הדעת מה יכול לקרות. הסכנות כאן ממשיות, אמיתיות, ומה שאתה שומע בתקשורת זה כאן מול העיניים שלך. אני רואה פה מרפסות ללא מעקות שמהוות סכנה מיידית, פסולת בניין בכמויות שלא פונתה, אי סדר וארגון. אפילו שלט של הקבלן המבצע ובעלי התפקידים, שהוא חובה על פי התקנות, זרוק כשגזרו ממנו את שמו של מנהל האתר. באתר אחר מופיע בשלט שמו של מנהל עבודה מסוים, ובפועל אומרים לך שמזה 4 חודשים יש מנהל עבודה אחר. זה אומר שמדובר באתרים ללא אחראי, שאין פה בעלי בית ובעלי תפקידים ונושאי אחריות וככה זה גם מתנהל. אחרי זה באים ומכים על חטא 'למה פועל נהרג'. נתקלתי  בסיור בפועלים ללא נעלי בטיחות, ללא קסדות, ללא רתמות, עובדים ללא אישורי עבודה בגובה, מנופאי עם נעלי התעמלות שהוא גם מנופאי וגם אתת, ואין אף אחד בקבינה של המנוף.

מסתבר שהוא לא נושא עליו תעודת מנופאי שזה חובה. לא היה באתר אישור תקינות ואסמכתא שהמנוף נבדק לאחרונה. ככה לא מנהלים אתר בנייה. אנשים באים בבוקר לעבודה וממש מהמרים על החיים שלהם. תפקידו של מנהל עבודה הוא לפתוח את האתר ולסגור אותו, לאחר שהעובד האחרון עזב את האתר. זה הנוהל. הוא צריך לבדוק שכלי הבטיחות הקטנים וגם המנוף והעגורן תקינים".

ורד צרפתי זבולון, סגנית נשיא ויו"ר ועדת הבטיחות בהתאחדות בוני הארץ ויו"ר ארגון קבלני אשדוד, אשר לקחה חלק במהלך של שבוע הבטיחות בהתאחדות, פנתה לכל חברי הארגון לקחת חלק פעיל בהליך ההדרכה והכשרת הבטיחות בקרב עובדי הבניין בכל האתרים שנמצאים באזור אשדוד. שלומי בן עזרי, מנכ"ל ארגון קבלני אשדוד, יצא לסיורים באתרי הבניה לצורך הדרכות וחלוקת חומר בנושא בטיחות באתרי בנייה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך