יום בריאות הנפש העולמי

היום (10 באוקטובר) מצוין יום בריאות הנפש העולמי: התמודדות נפשית של המתבגר בשנת 2018 עם שטף המידע ומציאות משתנה
גבר מתעצבן

יום בריאות הנפש העולמי מצוין מדי שנה ב-10 באוקטובר והוא מתמקד השנה בקידום המודעות לטיפול נפשי של ילדים ובני נוער בדור האינטרנט והסלולר להתמודדות עם שינויים פיזיים ונפשיים. ד"ר פנחס קאסוטו, פסיכולוג רפואי מומחה בילדים, מתבגרים ומבוגרים במרכז הרפואי קפלן, מעניק מניסיונו הרב הסבר להורים על דרכי האבחון והטיפול במצוקות נפשיות של בני הנוער שנמצא תחת 'מתקפת חשיפה בלתי מוגבלת'.

"גיל ההתבגרות הוא תקופה מרגשת, מהנה וייחודית שבה המתבגר לומד להכיר את עצמו, לפתח את זהותו העצמית והמינית ולרכוש כישורים ייחודיים לו. יחד עם זאת, גיל ההתבגרות טומן בחובו תקופה רגישה, לחוצה, ומהווה כר למשברים, לחץ ובלבול", מסביר דר' קאסוטו. במהלך גיל ההתבגרות המתבגרים עוברים שינוי מהותי מבחינה פיזית, קוגניטיבית ונפשית. הגוף גדל במהירות והופך להיות דומה יותר לגוף של מבוגר, היכולות השכליות ומיומנויות רבות כגון ניהול עצמי וכישורים חברתיים מתפתחים במהירות. להתפתחות זו יש מרכיב מהנה ומרתק, אך יכול להציף גם תסכול וקשיים בהתמודדות עם השינויים הפיזיים, הקוגניטיביים והנפשיים שחלים על המתבגר והצעיר. השינויים מעלים אצל הנער פחדים וחששות שמתבטא בעיסוק רב בדימוי העצמי, בזהות העצמית ובהתבגרות המאוחרת גם בזהות המקצועית. מתבגרים רבים מגלים צורך לפתח אוטונומיה ועצמאות ולהפחית מהתלות שלהם במשפחה. במקביל, הם מגלים פחד וחשש מפני בדידות ותחושה של חוסר יכולת להיות עצמאיים. בני גילו של הנער הופכים להיות מרכזיים והנער הופך להיות מוטה וחשוף מאוד ללחץ חברתי.

צילום: דוברות קפלן

אין ספק שהמציאות הנוכחית בשנת 2018 של המתבגרים מאוד קשה ומעמידה בפניהם רף התמודדות גבוה שלא תמיד ניתן לצלוח אותו. כשאנו מתייחסים למתבגר במדינת ישראל וכוונתי לגיל 14 עד 18 אנו מזהים שבגלל ההתפתחות הטכנולוגית מהירה ועידן המידע המתבגרים צוברים ידע רב והשכלה רחבה שלעיתים אינם עולה בקנה אחד עם התפתחותם הרגשית והחברתית. מצב זה לעיתים קרובות יכול להוביל לדיסוננס קרי פער בין רצוי למצוי אשר גורם להתפתחות בעיות רגשיות רבות ומגוונות מה שמצריך התייחסות, כמו שינויים קיצוניים ולא אופייניים לאורך זמן בהתנהגותו של הנער, אם הוא לרוב פתוח ודברן ועכשיו הוא משתתק ומתכנס בתוך עצמו. בנוסף, אם ישנה התדרדרות בלימודיו או קיימת עלייה או ירידה במשקלו. האם הוא מגלה קשיי ריכוז, בעיות שינה, התנהגות נסערת או אימפולסיבית, וכדומה. אגב, ייתכן והנער לא ירצה לשתף אתכם בשינויים שהוא עובר.

המציאות המשתנה במהירות ושטף המידע באינטרנט על 'מציאות' של בני נוער אחרים כפי שמשתקפת ברשתות החברתיות, פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'אט וכו', או כפי שאני מכנה אותם "דור האינסטנט", יכולים לפתח בצורה מהירה מצוקות נפשיות ורגשיות במהלך התמודדותם עם קשיים ובלבול. אם התנהגות הנער ומצב רוחו מתמשכים על פני תקופה ארוכה והוא מביע סגירות והסתגרות, ייתכן ויש מקום לשקול מעורבות של גורם מקצועי.

סיוע מקצועי ממוקד ומותאם לעידן הנוכחי יכול לעזור למתבגר/ת שעסוק בזהותו העצמית ובהשתלבותו בחברה הצעירה ובדרישות הסביבה וה'טרנדים' שמציעה תקופה זו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך