ד"ר לסרי מקדם שינוי של חוק עזר עירוני: פתיחת עסקים בשבת באזורים ספציפיים

בעקבות המאבק סביב פתיחת ה"ביג פאשן" בשבת וההפגנות העוצמתיות של החרדים סביב סוגיה בוערת זו, ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, קיבל החלטה יצירתית שעשויה לשמור על צביונה של השבת בעיר הנמל מצד אחד, ולאפשר פתיחת עסקים בשבת באזורים ספציפיים ונקודתיים ברובעים חילוניים

העיר אשדוד היא ללא ספק אחת הערים המורכבות והסבוכות לכהן בה כראש עיר. מצד אחד, ציבור הולך וגדל של חרדים, מצד שני ציבור גדול של עולים מחבר העמים שמצדדים בפתיחת עסקים בשבת, ובאמצע אשדודים ותיקים, כאלה שגדלו עם העיר מהיותה עיר פועלים קטנה וסולידית עד הפיכתה לעיר החמישית בגודלה בישראל. ראש העיר לשעבר צבי צילקר, בחר שלא להתעסק באחת הסוגיות המהותיות ביותר סביב התנהלות העיר – פתיחת עסקים בשבת. יש כאלה הטוענים כי מדובר בצעד פחדני של צילקר, שהעדיף להשאיר את הסוגיה הזו פתוחה לפרשנות ו"להעלים עין" מפתיחת עסקים בשבת, ויש כאלה הטוענים כי אז לא היו רשתות חברתיות, לא היה ציבור חרדים מאסיבי כל כך, והשילוב בין השניים מצית חומר נפץ של ממש בימים אלה באשדוד.

סוגיית פתיחת העסקים בשבת הרימה ראש בעיקר לאחר פתיחת מרכז הקניות והבילוי "ביג פאשן", שפותח את שעריו 7 ימים בשבוע לכלל הציבור. למרות שבאשדוד קיים מרכז קניות שפותח את שעריו גם בשבת מזה שנים ארוכות מאוד (מתחם "הסטאר סנטר"), החרדים החליטו "להתלבש" דווקא על ה"ביג פאשן", ומקיימים שורה של פעולות סביב העניין הזה, מהפגנות ומחאות בלתי פוסקות עד לאיומים של ממש להחריף את המאבק.

עיר מתקדמת עם חוק עזר מיושן
ד"ר לסרי, חובש כיפה ששומר על השבת באדיקות, אמר לא פעם כי לא יאפשר לאף גורם להפר את הסטטוס-קוו הקיים באשדוד מימים ימימה. עם זאת, יש בעיה אחת מהותית – חוק עזר עירוני שעבר בשנת 1976, האוסר על כל עסק בשטח העיר אשדוד לפתוח את שעריו בשבת. כאמור, החוק הזה לא נאכף באופן משמעותי בזמן כהונתו של צילקר, וגם בימים אלה ד"ר לסרי מנהיג קו ברור שעסקים המצויים בפאתי העיר ובוחרים לפתוח את שעריהם בשבת, יוכלו לעשות כך.

ד"ר לסרי קיים לאחרונה התייעצויות רבות עם גורמים שונים הן ברמה המקומית והן ברמה הארצית, חלקם רבנים הידועים ככאלה "עם ראש פתוח", שמבינים את הבעייתיות הגדולה בעיר כמו אשדוד. ד"ר לסרי רוצה מצד אחד לשמור על כבוד השבת ברוב חלקי העיר, ושם להפעיל יד קשה ובלתי מתפשרת נגד עסקים שייפתחו את מרכולתם בשבת, ומצד שני לאפשר פעילות רגילה בחלקים אחרים של העיר, בהם קיים ריכוזים של ציבור חילוני או במקומות המרוחקים יחסית מהאוכלוסייה (פאתי העיר).

ד"ר לסרי מבין שהדבר החשוב ביותר הוא להעביר חוק עזר עירוני חדש ומעודכן, שיתאים לאופייה של אשדוד 2015, ולא כזה שעבר לפני 40 שנה בזמן שבאשדוד היו 40 אלף תושבים בלבד.

ד"ר לסרי: "נעניק מענה רגיש לכלל התושבים"
לאחרונה ראש העיר קיבל פנייה מ"התנועה למדינה יהודית", גוף של משפטנים שפועלים לחיזוק אופייה היהודי של מדינת ישראל, שדרש לסגור את מרכז הקניות "ביג פאשן" בשבת באשדוד. בעירייה מציינים כי הגורמים שפנו לד"ר לסרי לא ציינו בתחילה את מהות התנועה, אלא הציגו את עצמם כמשפטנים, וראש העיר שיגר להם מכתב תשובה מקיף, לגבי ההחלטה לתקן את חוק העזר העירוני. ד"ר לסרי ציין כי "ראשית, מוצא אני חובה לציין, כי שמירת השבת וקיומו של יום מנוחה לאומי רשמי במדינת ישראל חשובים בעיניי עד מאוד.

יחד עם זאת, לא כולם רואים עין כעין את נושא שמירת השבת אף במטרתה החברתית. מתוך רצון לאזן בין הצורך בקיומו של יום מנוחה שבועי, ובין צרכי הציבור שאינו מקפיד על שמירת השבת כהלכתה, עיריית אשדוד שוקדת על תיקון חוק העזר לאשדוד (פתיחת בית עסק וסגירתם), כך שיהלום את תמהיל האוכלוסייה בעיר אשדוד. במסגרת זו נאספו נתונים בנוגע להגדרת התושבים את עצמם (חילוניים /דתיים/חרדים/מסורתיים), וזאת בפילוח לפי הרובעים השונים בעיר, תוך שנתונים אלה מנחים את עירייה בהכנת ההצעה לתיקון העזר".

ד"ר לסרי כתב עוד: "עיריית אשדוד מבקשת לתת מענה רגיש לכלל תושביה, תוך שמירת האיזון בין דתיים לחילוניים, כפי שהיה בעיר הזו מאז ותמיד. התופעה בה עסקים פותחים בשבת אינה חדשה וזו קיימת בעיר, מזה שנים רבות בהתאם לכך, במשך שנים, נקטה העירייה (במדומה לעיריות אחרות) במדיניות של אכיפת חוק העזר על דרך רישום דו"חות. עקב החלטת בית המשפט העליון בעניין עיריית תל אביב, כינס מנכ"ל עיריית אשדוד פורום הנוגע לאכיפת עסקים בשבת, ובאופן עקרוני אימצה העירייה את המתווה שהוצג ע"י עיריית תל אביב לנושא, בין היתר בחינה לאפשרות לשינוי חוק העזר. בהתאם לכך, הוחלט לאמץ את הקו שהותווה ע"י בית המשפט העליון והעירייה החלה בהליכים לביצוע אכיפה אפקטיבית של חוק העזר (צווי סגירה במקום דו"חות).

במגבלות כוח האדם במחלקת הפיקוח העירוני ובלשכה המשפטית הוחל בהליכי אכיפה לסגירת 6 עסקים (מרכולים), הפתוחים כדרך קבע בשבת. כחלק מאותן השלמות נדרשות, קידמה העירייה בהצעה לשינוי חוק העזר על דרך קביעת מפה, בה יסומנו אזורים בהם יחול איסור גורף על פתיחת עסקים בשבת, כשהכוונה לאכוף בכל אותם אזורים באמצעות צווי סגירה. בנוגע לטענות לדרגת הקנס (העומד על 330 שקל), אכן נבחנת האפשרות לשינוי דרגת הקנס ואולם כבכל שינוי של חוק עזר, יש צורך באישור משרד הפנים, משרד המשפטים ואישור הכנסת. כפי שכתבתי ממילא מדיניות האכיפה בנוגע לאזורים האסורים לפתיחה יהיו של בקשות לצווי סגירה, ועל כן נראה לי שאין להפריז בחשיבות דרגת הקנס".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך