בחירות 2018: זעזועים ומהפכות בש"ס ובאגודת ישראל

פחות מחודש לבחירות למועצת עיריית אשדוד, המפלגות החרדיות ביצעו שינוי קיצוני ברשימות שלהן, כאשר רק מועמד אחד מכל מפלגה ימשיך לכהן כחבר מועצה בקדנציה הבאה. בש"ס ובאגודת ישראל יש הרבה מאוד פנים חדשות, חלקן מעניינות מאוד. גם בצמרת הרשימות של המפלגות החרדיות יש מהפך – עמרם כנפו ומרדכי ליברמן בחוץ, אבי אמסלם יחיאל וינגרטן בפנים. סקירה מיוחדת
בחירות 2018: זעזועים ומהפכות בש"ס ובאגודת ישראל

ביום חמישי שעבר בשעה תשע בערב, היה זה הרגע האחרון בו ניתן להגיש את הרשימות למועצת העיר אשדוד ע"י המפלגות המתמודדות למועצה. כמו בכל מערכת בחירות, גם הפעם החרדים היו אחרונים ממש, והגישו את הרשימה רגע לפני שחולף הזמן, אך עם הרבה הפתעות, כאשר גם בש"ס וגם באגודת ישראל רק חבר מועצה אחד נשאר במקומו מהפעם הקודמת, ואילו שאר הרשימה השתנתה לחלוטין.

אחרי קדנציה סוערת לחלוטין, שכללה משבר בסוגיית השבת, והדחתם של של שני יושבי הראש של המפלגות החרדיות ש"ס ואגודת ישראל שכיהנו כסגני ראש העיר (עמרם כנפו ומרדכי ליברמן), נראה שהרבנים שקובעים את סדר היום במפלגות לא הסתפקו בזעזועים מלמעלה, ושינו לראשונה את הרשימות כמעט באופן כליל, כאשר רק המקום השני בשתי הרשימות נשאר כמו בקדנציה הקודמת.

בשתי המפלגות מצפים להוסיף מנדט אחד לפחות בבחירות הקרובות, כאשר החרדים האשכנזים זוכים לגידול משמעותי באוכלוסייה שלהם, ואילו במפלגת ש"ס זוכים לקונצנזוס מהרבנים בעיר. יחד עם זאת, כשהפעם אין להם מתמודד שיכול לגרף מהם קולות, במפלגה חולמים על למעלה מ-15,000 קולות, כאשר חלק גדול מהם מגיע מהציבור המסורתי והמאמין המפוזר ברחבי העיר.


הפנים החדשות בש"ס

מפלגת ש"ס המקומית עברה זעזוע לא קטן לפני מספר חודשים, אז הוכרע שממלא מקום ראש העיר מטעמה במשך שלוש קדנציות עמרם כנפו, יפרוש בעקבות כתב האישום נגדו. מי שהחליף אותו היה מספר שלוש ברשימת ש"ס אבי אמסלם, ובעת הגשת הרשימות התברר שהזעזוע חלחל עמוק במפלגה ששינתה את פניה כמעט לחלוטין, אך אלה שהביאו אותה להצלחה בקדנציה האחרונה נשארו במקומם.

בשונה מאגודת ישראל, את ש"ס מעסיק יותר הנושא החברתי, ומי שיעמוד בראש המפלגה הוא ממלא מקום ראש העיר החדש אבי אמסלם שקודם מהמקום השלישי לראשון. אמסלם התמקד בחמש השנים האחרונות ביצירת מופעי תרבות, עזרה לנזקקים, הפעלות לילדים וקבלת קהל לתושבים במסגרת "המרכז למורשת", התיק אותו הוא מחזיק, והרבה פחות בסוגיית השבת שהעסיקה רבים מהחרדים האשכנזים בעיר.

אמסלם, שקיבל לידיו את תיק הרווחה רק לאחרונה לאחר התפטרותו של כנפו, הצליח להשאיר חותם חיובי באחד התיקים הסבוכים שיש לעיר, ועל פי מקורביו הוא מתכוון לדרוש את התיק גם בקדנציה הקרובה על מנת להשלים את המהפך אותו הוא התחיל שם כלשונם.

אחריו ברשימה מופיע חיים אמסילי שנשאר מקום שני כמו בקדנציה האחרונה. אמסילי הוא נציגם של רבני משפחת אבוחצירא בעיר, ומחזיק תיק החינוך החרדי ספרדי שהצליח לשמור על מקומו בעיקר בזכות השקט שנתן במערכת החינוך החרדית במהלך החמש שנים האחרונות.

במקום השלישי הוצב הרב מני אזולאי, תושב רובע יב' בעיר שמנהיג קהילה של בעלי תשובה ונחשב לאחד הרבנים הסוחפים בעיר, כאשר מאות צעירים הלומדים במקיפים השונים בעיר משתתפים בשיעוריו השבועיים. הרב אזולאי נחשב לאחד המרצים המוערכים בעיר, ומביא עימו קהל אחר מזה שש"ס הכירה בשנים האחרונות, כאשר מאמינו מגיעים ברובם מהמגזר החילוני בעיר.

במקום הרביעי הוצב הרב דוד טויטו, רב הקהילה הצרפתית בעיר, המאגד סביבו מאות משפחות של יהודים עולי צרפת המתגוררים ברובעים החדשים בעיר. גם כאן מדובר בקהל שלא היה עם המפלגה בקדנציה הקודמת, ובש"ס בטוחים שזה ישתלם להם. הרב טויטו תפס את מקומו של עו"ד מאיר בן סימון שכיהן כחבר מועצה מטעם המפלגה, ובמשך תקופה ארוכה היה יו"ר הרשות למניעת סמים. בן סימון החליט לא להמשיך כחבר מועצה והרב טויטו נכנס במקומו
.
ע"פ פעילי המפלגה, לראשונה הוכנסו לרשימה שני רבנים, ולא רק עסקנים פוליטיים כמו שהורגלו בעבר. במקום החמישי נמצא הרב אהרון כהן, ראש כולל אברכים ובעל ארגון חסד גדול המתגורר ברובע ב' בעיר. בש"ס בטוחים שהוא יכנס לכהן כחבר מועצה בעקבות הגדלת הכח מהפעם הקודמת. פעיל בכיר של המפלגה אמר: "אם בפעם הקודמת שכנפו היה היו"ר, כאשר פרשת השוחד שלו הייתה בשיאה והצלחנו להביא ארבעה מנדטים, הפעם שהשטח נקי ללא מפלגה מתחרה, ומי שעומד בראש זה אדם שרק עשה בחמש שנים האחרונות, אין סיבה שלא נביא חמישה מנדטים ואולי אפילו את המנדט השישי".

את המקום השישי ברשימה תפס אבי דרעי מוותיקי העיר אשדוד, שמשמש יו"ר ארגון ההצלה זק"א אשדוד, וכן כקברן בבית העלמין בעיר. בש"ס עתידים לבצע רוטציות בין המועמדים בכדי ליצור עבודה מאומצת ומקסימלית של חברי המועצה.

המהפך של אגודת ישראל

המפלגה, שרבניה היו חלק מהובלת הקו התקיף בסוגיית השבת לפני כארבע שנים בזמן פתיחת הביג פאשן בעיר, משנה את פניה כמעט לחלוטין, לאחר שבבחירות הקודמות זכתה בארבעה מושבים במועצת העיר ומי שעמד בראשה הוא מוטי ליברמן שכיהן במשך שלוש קדנציות כסגן ראש העיר. ליברמן יפנה את מקומו לטובת יחיאל וינגרטן, חסיד גור תושב בני ברק עד לאחרונה, שנקרא ע"י האדמו"ר לנהל את המערכה המורכבת בעיר אשדוד בכל הקשור לסוגיות השבת. וינגרטן נחשב מקורב מאוד לאדמו"ר ואף היה עוזרו האישי במשך תקופה ארוכה.

במקום השני ברשימה נשאר אפרים ובר שמכהן כחבר מועצה מטעם חסידות בעלזא, השנייה בגודלה בעיר. ובר הינו חבר מועצה קרוב לעשרים שנה, וימשיך גם הפעם במועצת העיר. אחריו ברשימה הוצב נציג חסידות ויז'ניץ שמואל שוק, צעיר בן 26 שככל הנראה יהיה הצעיר ביותר במועצת העיר. שוק הוא עסקן מקומי ששמו הלך לפניו בחמש השנים האחרונות, לאחר שעסק בפעילות ציבורית וסייע לתושבים רבים ולמשפחות מועטות יכולת, הוא יחליף את נציג ויז'ניץ הקודם יעקב טסלר שקיבל קידום נאה ויוצב ברשימת אגודת ישראל לכנסת הבאה כנציג חסידות ויז'ניץ. טסלר שימש במקביל כיועצו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן וימשיך בתפקידו בכנסת.

במקום הרביעי הוצב אברהם פלר נציג נוסף של חסידות גור, שתקבל לראשונה שני מושבים במועצה זאת נוכח גודלה באוכלוסייה המקומית. פלר מוכר כאיש ציבור מקומי שמאוד מעורב פוליטית בשנים האחרונות, אך נמנע מלכהן כחבר מועצה בעבר למרות שהוצע לו יותר מפעם אחת. אחריו ברשימה נמצא עזרא שור שכיהן עד עתה כחבר מועצה מטעם חסידות פיטסבורג, אך נדחק למקום החמישי בעקבות מספר החלטות שגויות שנעשו על ידו, כך לפי בכירים במפלגה.

במקום השישי נמצא יהושע טננהויז נציג קהילת הכלל חסידי בעיר, שמכהן בימים אלה כראש המטה של סגן שר החינוך מאיר פרוש. במפלגת אגודת ישראל חתמו על הסכם רוטציה לפיו גם מקום חמישי וגם מקום שישי יכהנו כחברי מועצה בין אם המפלגה תקבל ארבעה מנדטים ובטח אם היא תגדיל את כוחה לחמישה, כאשר המקום הרביעי יתפטר לאחר זמן מה והרביעי והחמישי יכהנו תחתיו לתקופה מסוימת.

רשימת ש"ס

1. אבי אמסלם
2. חיים אמסילי
3. הרב מני אזולאי
4. הרב דוד טויטו
5. הרב אהרון כהן
6. אבי דרעי

רשימת אגודת ישראל

1. יחיאל וינגרטן
2. אפרים ובר
3. שמואל שוק
4. אברהם פלר
5. עזרא שור
6. יהושע טננהויז

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך