הביטוח הלאומי הכיר במחלת האסטמה של עובדת ניקיון כתאונת עבודה

המוסד לביטוח לאומי הכיר במחלת האסטמה בה חלתה מנקה באחד המקיפים באשדוד כתאונת עבודה, כי נחשפה לאבק ולחומרי ניקוי. כך עולה בעקבות ערעור שהגישה העובדת לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע באמצעות עורכי הדין גיל וניצן הראל.

המנקה הגישה תביעה לביטוח הלאומי להכיר במחלת האסטמה ממנה היא סובלת כמחלת מקצוע הנובעת ישירות מחשיפתה לחומרי ניקוי ולאבק במשך שנים רבות, אך הביטוח הלאומי דחה בתחילה תביעתה. זאת בטענה כי מבחינה רפואית לא הוכח קיום קשר סיבתי בין מחלתה לבין תנאי עבודתה וטען כי מחלתה התפתחה על רק מצב של תחלואה 'טבעית'".

גם לאחר הגשת הערעור לבית הדין לעבודה, הביטוח הלאומי ביקש בכתב ההגנה לדחות התביעה על הסף בטענה להיעדר עילה. מהערעור עולה כי העובדת, בת 67, עבדה משך עשרות שנים בהיקף של 60 אחוז משרה, 4 שעות ביום, ובמסגרת עבודתה עסקה בשטיפת רצפות, ניקיון שירותים, מדרגות ומקלטים. לצורך ביצוע העבודה נעזרה במטאטא והייתה חשופה לעיתים קרובות לחומרי ניקוי כמו טרפנטין, אקונומיקה, חומצה וחומר רעיל לניקוי רצפה. לאחר 10 שנות עבודה החלה לסבול מקוצר נשימה, מגירוי בריריות האף ומאלרגיה לחומרי ניקוי ולאבק.

עורכי הדין גיל וניצן הראל באי כוחה של המנקה, ערערו על החלטת הדחייה של הביטוח הלאומי, בבית הדין לעבודה תוך שהם מצרפים מסמכים רפואיים רבים המוכיחים כי קיים קשר סיבתי בין מחלתה לבין תנאי העבודה. הם טענו בערעור כי לא ברור כיצד הביטוח הלאומי בוחר – ללא שביצע כל בדיקות מטעמו – להתייחס למחלת המנקה כמחלה על רקע תחלואתי וזאת אף בניגוד לחוות דעתם רופאים מטעם הביטוח הלאומי. עורכי הדין טענו בערעור כי לא ברור מדוע הביטוח הלאומי בחר להתעלם מהמימצאים של רופאים מומחים בתחום הריאות, לרבות רופא תעסוקתי שקבע כי היא סובלת ממחלת מקצוע.

רופא תעסוקתי טען בין היתר, כי העובדת החלה לקבל טיפול תרופתי עקב התקפי קוצר נשימה בעקבות חשיפתה במקום העבודה לאבק ולחומרים כימיים חריפים. הרופא אף המליץ לעובדת להימנע למשך חודשיים ממגע עם חומרים כימיים חריפים על מנת לבדוק קשר סיבתי בין התקפי קוצר הנשימה לחומרים הנ"ל. מומחה בתחום הריאות שבדק המנקה 3 חודשים אחר כך, קבע כי יש קשר בין תלונותיה לבין חשיפה מקצועית תעסוקתית וביקש לפטור אותה מעיסוקה ומהמשך חשיפה לחומרים אלה. עוד נמצא כי המנקה רגישה לאבק וכי היא חשה חנק לאחר חשיפה לריחות שונים כמו אקונומיקה וטופלה במשאף. הרופא התעסוקתי, המליץ לה שוב להימנע הפעם, משך שלושה חודשים, משימוש בחומרים כימיים חריפים וחשיפה לאבק. לפני כ-10 שנים המנקה החלה להשתמש באינהלציה והיא סובלת משיעול יבש. מומחה ריאות קבע שהיא סובלת מאסטמה שנרכשה במהלך עבודתה עם חומרי ניקוי, וביקש ממנה להימנע מחשיפה לחומרים כימיים.

בעקבות הערעור שכלל צירוף המסמכים הרפואיים הביטוח הלאומי הודיע לבית הדין כי לאחר בירור מחודש עם הלשכה הרפואית של המוסד, החליט כי ניתן להכיר בפגיעה ממנה סובלת המנקה כתאונת עבודה. השופט שמואל טננבאום נתן בשבוע שעבר תוקף של פסק דין לעמדה החדשה של הביטוח הלאומי.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך