כך הפכה אשדוד לבירת השופינג של ישראל

עיתון "גלובוס" ביצע עבודת תחקיר מקיפה סביב הפעילות של מרכזי הקניות הגדולים בארץ, והכתיר את אשדוד כאחת הערים החזקות במדינה מבחינה פיננסית, עם מרכזי קניות מצליחים מאוד. כח הקנייה בעיר הוא עצום ועומד על 300 מיליון שקל בחודש * ממלא מקום ראש העיר עו"ד גבי כנפו: "אשדוד הופכת בשנים האחרונות למרכז מסחרי חדשני, שגורם לאנשי עסקים מובילים בישראל ולבעלי חנויות לפתוח חנות ראשונה דווקא אצלנו"

מי שחיפש הוכחה נוספת לכך שאשדוד בדרך להפוך למטרופולין משמעותי של אזור הדרום והשפלה, כעיר מחוז המאגדת סביבה מאות אלפי תושבים, קיבל אותה עם הכתבה הגדולה והמקיפה שפורסמה במהלך השבוע האחרון בעיתון הכלכלי המוביל "גלובוס".

מדובר בכתבה שסימנה את אשדוד כבירת השופינג של ישראל, בזכות מרכזי קניות מצליחים (בעיקר הביג פאשן), בחירה של מותגים מובילים מהעולם לפתוח את חנות הדגל שלהם בישראל כאן באשדוד וכח הקנייה הגדול שיש לתושבי העיר והסביבה. כל אלה גורמים לכך שאם פעם תושבי הדרום והשפלה היו נוסעים לבצע את הקניות בעיר הגדולה (תל אביב), הרי עכשיו הם עושים זאת באשדוד.

בכתבה בעיתון "גלובוס" ציינו בין השאר: "מי שהולכת ותופסת מקום מכובד כבסיס לביסוס מותגים מובילים היא לא אחרת מהעיר אשדוד, שנמצאת במיקום אסטרטגי בלב אוכלוסייה בעלת כוח קנייה גדול. בעבר, רשתות ישראליות מובילות, וגם רשתות בינלאומיות, היו פותחות בעיר כמו אשדוד רק את רק את הסניף המי יודע כמה שלהן, אחרי שהתפרסו בגוש דן, אלא שהתמונה הזו הולכת ומשתנה. רשת מוצרי הסטוק המוזלים הבינלאומית "דייסו" מיפן פתחה את הסניף הראשון שלה בארץ בקניון הסימול באשדוד. עדיקה, רשת שנולדה כפלטפורמת אונליין, פתחה ממש לפני שבועיים גם היא סניף בעיר, ומדובר באחת מהחנויות הפיזיות הבודדות שלה. בכך, הן מצטרפות לרשתות בינלאומיות שכבר נוכחות בעיר".

בנושא זה אמר ממלא מקום ראש העיר עו"ד גבי כנפו: "אשדוד הופכת בשנים האחרונות למרכז מסחרי חדשני, שגורם לאנשי עסקים מובילים בישראל ולבעלי חנויות לפתוח חנות ראשונה דווקא אצלנו. פעם היינו נוסעים לתל-אביב, היום קונים באשדוד".

בכלל, נראה שמשהו טוב קורה בעיר אשדוד. "אשדוד, שבמשך שנים אופיינה בחלוקה שכונתית, הופכת להיות מטרופולין גדול ובהתאם משתנה גם המסחר", אמר ל"גלובס" עופר שחטר, מנכ"ל חברת ניהול הקניונים פרומול שמנהלת קרוב ל-40 מרכזים מסחריים.

לדבריו, יש לעיר גם מקום להתפתח: "ביג אשדוד והסטאר סנטר הם שני מרכזים גדולים בהתאם לגודלה החדש של העיר, וקניון גדול באזור הסיטי היה יכול להשלים תמהיל נכון של מרכזי קניות. מכיוון שבאזור הסיטי יש כמה מרכזים קטנים, ייתכן שיש מקום להקמת קניון גדול באזור הקרוב לביג ובכך לשרת את האזור כולו".

בעשור האחרון עוברת אשדוד מהפכה ושינוי כמעט בכל הזירות. היא כבר מונה יותר מרבע מיליון תושבים ועוגנים משמעותיים נכנסים אליה: נמל חדש, בית חולים חדש של אסותא, ואזור הייטק בשלבי הקמה. כמטרופולין מסחרי היא מושכת מבקרים גם מערים סמוכות כמו יבנה, אשקלון והמושבים הסמוכים.

ועד כמה דומיננטי כוח הקנייה בעיר? מנתונים של משרד הייעוץ צ'מנסקי-בן שחר עולה כי מבחינת יחס בין שטחי מסחר למשקי-בית, אשדוד נחשבת לאחת מ-10 הערים הצפופות בישראל 2018, עם יחס של 4.8 מ"ר שטחי מסחר למשק-בית, ו-319 אלף מ"ר של שטחי מסחר בעיר. ומה הוא כוח הקנייה בעיר? קרוב ל-300 מיליון שקל בחודש.

"אמרו לנו – מה אתם מביאים מרכז כזה לאשדוד?"
כזכור, ב-2015 נפתח מתחם ביג פאשן אשדוד, שהציב סטנדרט חדש עם מראה של חו"ל, וגם הצליח למשוך לעיר רשתות בינלאומיות שלא פעלו בה קודם דוגמת H&M. "אמרו לנו, 'מה אתם מביאים מרכז כזה לאשדוד? תביאו אותו לתל-אביב'", אמר ל"גלובס" חי גאליס, המשנה למנכ"ל קבוצת ביג, ומי שצפוי לתפוס בשנה הבאה את המושכות בניהול הקבוצה.

ביג פאשן אשדוד הוא לא פאוור סנטר. אין בו רשתות שמאפיינות פאוור סנטר קלאסי כמו סופר מרקט, חשמל או ריהוט, אבל, הוא גם לא קניון סגור שדורש דמי ניהול גבוהים ועלויות שמקפיצות את התשלום החודשי עבור רשתות האופנה, כך שהן נהנות מדמי שכירות נמוכים יותר.
הפתיחה שלו הביאה לשינוי בהרגלי הצריכה של האשדודים ושל האזור. כבר היום, עוד לפני שהוקם בו מתחם הקולנוע שצפוי להגדיל משמעותית את תנועת המבקרים בו, בקבוצה מספרים שיותר מ-50% ממבקרים שמגיעים מחוץ לאשדוד שמסמנים אותו כמתחם אזורי על אף שגודלו מסתכם ב-25 אלף מ"ר בלבד, והוא קטן יותר מקניונים אזוריים קלאסיים. האווירה החו"לית הזו כנראה גורמת לרשתות נחשבות להגיע לעיר: בקרוב צפוי להיפתח בו סניף גם רשת מותגי היוקרה פקטורי 54. בזכות המבקרים מבחוץ, בשבתות מגיעים אליו בממוצע 20 אלף מבקרים ביום.

"אשדוד היא עיר צומחת והאוכלוסיה שם גדלה. מי שעושה את העבודה כמו שצריך ישרוד ורק יתחזק", אומר חי גאליס, שמציין כי למרות שרוב השוק נמצא בסטגנציה מבחינת פדיונות, המרכז דווקא נמצא בצמיחה של 6% בחנויות זהות, ועוד יש לו לאן לצמוח. "הוא צריך להיות בין עשרת המרכזים בפדיון למ"ר", קובע גאליס, "אנחנו משקיעים המון בפרסום ושיווק, עושים מהלכים אסטרטגיים, גם ברמת תמהיל השוכרים, כדי להרים את המרכז. בתפיסה המיצובית שלו הוא לא בא להילחם בסטאר או בסימול, הוא בליגה אחרת, ונותן משהו אחר לגמרי. כשאנשים מאשדוד מניעים את הרכב הם תוך 20 דקות ברחובות, ועוד 10 דקות הם גם בתל-אביב. התחרות היא יותר מיידית, וצריך באמת להיות טוב כדי להשאיר את הלקוחות אצלך. אלה תהליכים שלוקחים זמן, אבל זה אזור טוב עם אוכלוסייה חזקה והרבה משפחות צעירות", מסכם גאליס.

עוד מתחם שפועל בעיר הוא הסטאר סנטר שממוקם בצפון העיר ומתפרס על שטח של 50 אלף מ"ר. "הסטאר סנטר הוא אזור מסחר שמלווה את העיר כבר 18 שנה, אבל עם הפתיחה של ביג הוא נהיה משני, ותהיה לידו בנייה חדשה ומגורים", אומר עו"ד גבי כנפו.
באשר לשאלה האם יש עודפי מסחר בעיר, משיב עו"ד כנפו: "אם היו פותחים עוד קניון חדש גדול באשדוד היה עודף". הוא מספר כי באזור בעיר שנקרא הרובע המיוחד, לא רחוק מהביג, הייתה קרקע שהייתה שייכת לקבוצת מליסרון. "ליאורה עופר רצתה להקים שם קניון ענק של 40 אלף מ"ר. אנחנו מנענו את זה, והוא נמכר לאחים ישראל, והיעוד של הקרקע שונה מקניון למגורים, כדי למנוע התמוטטות של קניון ותיק יותר", הוא מסביר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך