בעקבות מחקר: מתקן רובוטי חדש יותקן בתחנת הרכבת בעיר וימנע עומסים

מחקר של רכבת ישראל מגלה כי 5500 נוסעים מגיעים לתחנות הרכבת עם האופניים בכל בוקר, פחות מ-20 אחוזים עושים שימוש במתקנים הייעודיים לחניית אופניים, ובאשדוד רק 39 מתוך 157 משתמשים במתקן, במשרד התחבורה יציבו מתקני חנייה רובוטיים במטרה להגדיל את מספר הרוכבים שיחנו את אופניהם בתחנה, ולהקטין את הצפיפות ברכבות
תחנת רכבת אשדוד

מידי יום חול, בשעות העומס בבוקר, מגיעים כ-5,500 רוכבי אופניים לתחנות הרכבת, כאשר מרביתם (4,500) עולים איתם לרכבות, מה שיוצר צפיפות רבה בקרונות. כך עולה ממחקר שביצעה רכבת ישראל לקראת פרסום מכרז מתקני החנייה הרובוטיים שפורסם בשבוע שעבר.

המחקר כלל מיפוי שטחי התחנות והתוכניות העירוניות לסלילת שבילי אופניים, ואף תצפיות יומיות שנעשו במהלך השנה האחרונה במרבית תחנות הרכבת, בימי חול בין השעות 6:00-12:00.
 
על פי נתוני המחקר, קרוב ל-30 אחוזים מכלל רוכבי האופניים ברכבות מבקשים להגיע או לצאת מארבע תחנות תל אביב העמוסות.

בתחנת תל אביב סבידור מרכז נמדדו בתצפיות כ-421 רוכבי אופניים, רובם ויתרו על חניית האופניים במתקנים היעודיים, ועלו עימם לרכבות.

תחנת תל אביב השלום עמוסה מעט פחות, עם 409 רוכבי אופניים שעשו שימוש בתחנה, אך רק 53 מתוכם החנו את אופניהם לפני כניסתם.

בתחנות תל אביב האוניברסיטה ותל אביב ההגנה נמדדו 888 רוכבים אופניים שביקרו בשתי התחנות, רק 97 מהם החנו אותם לפני עלייתם לרכבות.

תחנת הרצליה מדורגת אף היא גבוה בטבלה, עם 478 רוכבי אופניים, מתוכם 76 בלבד עשו שימוש במתקני החניה.
 
תחנת בני ברק אף היא מדורגת גבוה מבין התחנות אשר אליהן מגיעים בבוקר רוכבי אופניים. כ-77 רוכבים הגיעו לתחנה עם אופניהם. רובם ככל הנראה עובדים ברמת החייל.

תחנת פתח תקווה קריית אריה ממוקמת אף היא גבוה, עם 203 רוכבים שעברו בתחנה, כ-90 מהם הגיעו אל התחנה עם אופניים, לעומת 51 רוכבים שעלו ממנה לרכבות עם אופניהם.
 
ומהיכן מגיעים עיקר רוכבי האופניים בבוקר? על פי נתוני המחקר, שבוצע כאמור בשעות הבוקר, רחובות היא המובילה מבין התחנות שמהן עולים רוכבי האופניים בדרכם לשגרת יומם. כ-256 רוכבי אופניים עשו שימוש בתחנה, מתוכם נכנסו לרכבות עם אופניהם כ-123 נוסעים, לעומת 63 בלבד שהחנו אותם לפני כניסתם לתחנה. 

בתחנת נתניה ביקרו קרוב ל-200 רוכבי אופניים, מתוכם רק 54 החנו את אופניהם במתקנים היעודיים, וכ-119 רוכבים עלו עם אופניהם לרכבת. 

בתחנת אשדוד עד הלום עשו שימוש 157 רוכבי אופניים, מתוכם רק 32 החנו את אופניהם במתקן, ו-89 עלו איתם לרכבת.
 
ומהן התחנות שמאופיינות במיעוט רוכבים? קריית חיים עם 7 רוכבים בלבד בעת המחקר; מגדל העמק כפר ברוך, עם 4 רוכבים; יוקנעם כפר יהושוע עם 7 רוכבים; עתלית עם 9 רוכבים בלבד; ולהבים רהט עם 11 רוכבים בלבד, בעת ביצוע התצפיות.
 
רכבת ישראל הציבה עשרות מתקני חנייה הולנדיים במרבית התחנות בארץ. מתקנים אלה מאפשרים קשירה נוחה וקלה של עשרות זוגות, בחינם. לצד זאת, יצאה באחרונה רכבת ישראל ב'קול קורא', אשר יאפשר לחברות השכרת אופניים שיתופיים את הצבתם בסמוך לתחנות נבחרות, והטבת מחיר ייעודית לנוסעי הרכבת.
 
לאחרונה פרסמו משרד התחבורה ורכבת ישראל מכרז להצבת מתקני חנייה רובוטיים מתקדמים, כחלק מפיילוט שיבוצע בחודשים הקרובים. חניונים אלה מאפשרים ניצול אופטימלי של שטח הקרקע, בטוחים מגניבות ונזקים, ומאפשרים שימוש מהיר וללא כוח אדם, באמצעות אפליקציה ייעודית. חניונים אלה יאפשרו אכסונם של יותר מ-200 זוגות בכל מתקן, והשירות יינתן חינם לנוסעי הרכבת, במשך 12 השעות הראשונות של השימוש, כאשר לאחר מכן תעמוד העלות על שקלים בודדים. שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ ציין כי "המיזם נועד להנגיש את הרכבת גם לרוכבי האופניים. עם הצלחת הפיילוט, הוא יורחב לתחנות רכבת נוספות ברחבי הארץ". 
 
"אנו מברכים על הצמיחה בכמות הנוסעים ברכבת, ובכלל זה גם רוכבי האופניים, ופועלים רבות להנגשת תחנות לרוכבי אופניים, כמו גם להצבת שירותים משלימים כגון מתקני ניפוח אוויר", מציין שחר שוורץ, מנהל אגף לוגיסטיקה ברכבת ישראל, אשר ביצע את המחקר ואחראי על התקנת השירותים לרוכבי אופניים בתחנות, "המתקנים הרובוטיים יוצבו בשלב הראשון בהתאם לזמינות הקרקע והתפלגות רוכבי האופניים בתחנות, כאשר בעתיד יורחבו לתחנות נוספות. אנו קוראים לרוכבי האופניים לעשות שימוש במתקנים ובשירותים המוצבים בתחנות, ולרכוב בזהירות".
 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך