חוזרים!

ההורים מרוצים, הילדים קצת פחות... אבל זה חוזר ובגדול - שנת הלימודים נפתחת * הפעם אלבש את הכובע של המורה (למרות שאין לי כובע, אבל יש לי לא מעט מה להגיד על זה) * על המזבח גם משרד החינוך וארגוני המורים * יש גם עצה להורים... וגם קצת אופטימיות בסוף
סידי

הייתי בלונה פארק השבוע. נכון "השתגעתי", בעצם בלי מרכאות, אבל היורש לחץ ואני כמו כל אבא חזק שלא מוותר, מיד הסכמתי. כמו שחשבתי המקום היה מלא בילדים. מלא… 'מה קרה למה מלא ככה'?, שאלתי ילד אחד שנדחף לפניי, בתור האינסופי לעוד מתקן שיהפוך לי את הקיבה, "מה ז'תומרת", ענה הילד בלי לחשוב פעמיים, "זה ימים אחרונים לפני הלימודים. צריך ליהנות".

כן, שנת הלימודים חוזרת ובגדול. תאמינו או לא, גם לי יש מה להגיד… טוב תמיד יש לי מה להגיד. אבל ויש אבל לא קטן, לא יודע כמה מקוראותיי וקוראותיי יודעות, אני גם מורה בתיכון כמה שנים בודדות, איזה 26 שנים… דינוזאור לא קטן אהה?

כל הזמן מדברים על שנת הלימודים מבחינת ההורים והילדים וזה בסדר, אבל אני רוצה לתת זווית גם מהצד של המורה. אומנם אני בצד הזה, אבל לדעתי חלק מהזמן כשמזכירים את המורים זה מהפן המתגונן. הגיע הזמן שמישהו יהיה פה למורים. אז יש מתנדב? כן אני.

לא יעזור. נכון, אין בית ספר בלי תלמידים והם לב ליבו של העניין. אבל רק רגע, תנסו לשלוח את הילדים לבית הספר ותוציאו משם את המורים והמורות… בעיה נכון? אז בואו נודה גם אלה מכם שיש להם רק תלונות על בית הספר מהבוקר ועד הצלצול הגואל, שיש חשיבות למורים. חשיבות גדולה. מורה טוב הוא באמת מורה לחיים. ואל תשכחו המורים עובדים עם "חומר הגלם" הכי חשוב שיש, הילדים שלכם… העתיד.

אז למה מורה שעוסק בעתיד צריך לחשוב כל רגע על הקיום בהווה? אני לא בוכה, רק שם את הדברים על דיוקם. מי שחושב ששכר המורה הוא שכר הולם, שיקום. מה, אף אחד לא קם? אגב, ככל שהוא צעיר יותר המורה במצב שורד יותר. נכון, תגידו שעכשיו עם הרפורמות השכר שופר. אבל זה מגיע לשכר הולם רק אם אתה מאתיים שנה מורה. שוב, לא בוכה. אל דאגה. רק אומר. אבל כל מורה, בעיקר אם הוא גבר, עובד בעוד עבודה בכדי לפרנס.

רגע, אל תביאו טישו, אבל חשוב מאוד שתדעו. הרבה מאוד אנשים אומרים לי: "יש לכם מלא חופש". באמת? מה קרה לכם בקיץ הזה? נו נו תגידו. כן אתם ההורים. כמה פעמים אני שמעתי בשיחות שהייתי חבר בהן או סתם כי עברתי בבריכה וצוטטתי (כן אני מצוטט… בושה שכמוני) לשתי אמהות או יותר, עד כמה "נמאס לכם" ושיגמר החופש. הלו, אלה הילדים שלכם. לכם אין תמיד סבלנות אליהם, אבל אנחנו צריכים ללמד אותם. לא רק להיות איתם… ללמד. לתת השכלה… אז בואו תיכנסו לכיתה עם 40 ילדים ותראו אם גם אתם לא צריכים חופש… מלא חופש עלאק.

הלאה. הרבה הורים חושבים שהורדת הילד ליד בית הספר, בזה תם החלק החינוכי שלהם. מרגע זה אנחנו המורים אחראים עליהם. סליחה? סליחה? ושוב סליחה? אנחנו צריכים לתת להם ידע, השכלה, שידעו להסתדר בעולם האמיתי, שישכילו, שימצאו את עתידם, אולי ובעיקר גם שיהיו אזרחים טובים יותר. אבל אלה הילדים שלכם. אם יש לכם טענות על התנהגות הילד והעובדה שהוא לא לומד, תבואו קודם אליכם. מעץ תפוחים לא נופלים אגסים. סורי.

אני בשוונג… גם ארגוני המורים ומשרד החינוך לא יצאו מכאן נקיים. חלק גדול מתחלואי מערכת החינוך (רואים הורים? אני אומר רק את האמת… כמו תמיד) קשורה למשרד החינוך וארגוני המורים. נתחיל במשרד החינוך. מה לעשות שמי שקובע את נהלי המשרד ואת תוכנית הלימודים הם אנשים שכבר 200 שנה לא נכנסו לכיתה. הם זורקים כל מיני חוזרי מנכ"ל לאוויר, והמורים והילדים צריכים אח"כ להתמודד עם זה. הגיע הזמן קצת להזרים "דם" חדש לשם ולהכניס מורים לתפקידים במשרד החינוך, שנכנסו לכיתה בחמש השנים האחרונות. אבל זה לא יקרה. רק שתדעו שמשרד החינוך רחוק מהמורים בדיוק כפי שהוא רחוק מההורים.

הלאה, ארגוני המורים. ארגוני המורים שנתנו יד לתוכניות הרפורמה, "אופק חדש" איזה אופק ואיזה חדש ו"עוז לתמורה", שהשאיר אותנו המורים בלי עוז ובוודאי בלי תמורה (שכר שעת ההוראה ירד), הפכו את ההוראה "למפעל". מורים עובדים עד מאוחר. רבותיי, מורה לא מייצר קופסא, הוא עובד עם תלמידים. בשעה 15.00 המורה שנכנס כבר למאתיים כיתות ובדרך לעוד כיתה, כבר גמור והילדים גם. ההוראה נפגמת. אבל העיקר שארגוני המורים יצאו "גדולים", אבל המורים יצאו קטנים. ולמה לעזאזל צריך 2 ארגוני מורים, "ארגון המורים" ו"הסתדרות המורים", למה לא ארגון אחד חזק. למה? כי אנשים רוצים להחזיק בג'ובים שלהם. עצוב? מאוד. וגם אמיתי.

אבל למרות הכל, זו השיטה. למרות הכל אנחנו אוהבים את הילדים שלכם (אחרת אתה לא יכול לעסוק בהוראה). אנחנו אוהבים ללמד. שנת הלימודים נפתחת ואני אנסה להיות חגיגי לפחות בפסקה הזו. הצלחה היא רק כששלושת צלעות המשולש עובדים יחד – הילדים, ההורים והמורים. אנחנו כולם באותו הצד.

אם צלע אחד לא קיימת, הכל ייהרס. אז חשוב הקשר הטוב עם המורה. נכון, אתם ההורים של הילדים שלכם, מותר לכם להיות בצד שלהם וזה בסדר ואולי רצוי, אבל חשוב הקשר הטוב. לא להלחם במורה, לעבוד יחד איתו, הרי הצלחת הילדים חשובה, לא האגו שלכם. תאמינו לי עם ה-1000 שנה שאני מלמד, רק אז זה מצליח. ועשיתי כל תפקיד בבית הספר. הכל!

ורגע לפני שנפרד לשנה הקרובה… אני חוזר לרגע לילד בלונה פארק, נו זה שדחף אותי בתור ורוצה "ליהנות". אפשר היום ליהנות בבית הספר. גם בלימודים. תאמין לי ילד… יש מספיק דרכים היום ליהנות בכיתה. היום ההוראה מתאימה עצמה לתקופה. קחו את המילה שלי, אני רואה ילדים מחייכם בשיעורים… וגם לומדים.
ואם אתה רוצה ליהנות אבל מיד, ילד… אז רק שתדע שבעוד שבוע וקצת… יש חופש. ראש השנה….

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך