אלתא יהיה כאן עוד 60 שנה. לפחות…

בתקופה האחרונה פורסמו בכלי התקשורת הארציים ידיעות, לפיהן יש כוונה להעתיק את מפעל אלתא מאשדוד למיקום אחר, לטובת הקמת אלפי יחידות דיור. מדובר במפעל המעסיק 4,000 עובדים, יותר ממחציתם הינם תושבי אשדוד. שר הביטחון אביגדור ליברמן, ביקר השבוע במפעל הביטחוני והעביר מסר ברור – מפעל אלתא ימשיך להיות באשדוד לפחות עוד 60 שנה...
אלתא יהיה כאן עוד 60 שנה. לפחות...
שר הביטחון אביגדור ליברמן, במהלך הסיור במפעל אלתא

לפני מספר חודשים פרצה השמועה ברחבי העיר על מעבר אפשרי של מפעל אלתא מהעיר אשדוד לטובת בניית אלפי יחידות דיור. כתבה שפורסמה בזמנו באתר "כלכליסט", חיזקה את החשש לאחר שמשרד האוצר ראה במעבר רווחיות אדירה למדינה, גם ממכירת הקרקעות וגם מיצירת עשרות אלפי יחידות דיור חדשות במסגרת "מחיר למשתכן", בעיר הסמוכה למרכז כמו אשדוד. אך האשדודים נבהלו מעצם המחשבה, שמפעל חשוב וגדול כמו אלתא, שבו עובדים קרוב ל-4000 עובדים, כאשר יותר ממחציתם הם תושבי העיר שחששו מהמעבר.

חרושת השמועות עשתה את שלה וגם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, נכנס לתמונה ושלח מכתבים למשרד האוצר והביטחון, בטענה שהעירייה בראשותו מתנגדת נחרצות להעברת המפעל משטחי העיר. גם לאחר שהובטח כי המפעל יישאר בשטח התעשייתי של העיר אשדוד, בכירי העירייה הביעו התנגדות, בעיקר נוכח החשש שכאשר אופציית המעבר מונחת על השולחן, מי שצפוי להפסיד מזה היא העיר אשדוד.

מספר חודשים עברו והשיח סביב הרעיון ירד מסדר היום, ובתחילת השבוע הגיע לאשדוד שר הביטחון אביגדור ליברמן, שביקר במפעל והחמיא לראש העיר על התפתחות העיר. הביקור נערך יחד עם מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אודי אדם וצמרת המשרד, בחברת אלתא מבית התעשייה האווירית. במסגרת הביקור, יו"ר התעשייה האווירית הראל לוקר, המנכ"ל הנכנס אלוף במיל' נמרוד שפר ומנכ"ל אלתא יואב תורג'מן, סקרו בפני השר את פעילות אלתא בארץ ובחו"ל. בין היתר, הוצגו בפני שר הביטחון מערכות מודיעין מתקדמות, מערכות מכ"ם חדשניות, מערכות תקשורת ולוחמה אלקטרונית, מטוסי משימה ועוד.

יהודה פרנקל: "אנחנו דואגים שהמפעל יתרחב וישמש את דור העתיד, האשדודים הצעירים שלנו"

שר הביטחון ליברמן אמר במהלך הביקור: "כשמדברים על תקציב משרד הביטחון, צריך לדבר על התרומה העצומה של מפעל ביטחוני כמו אלתא בשלושה ממדים: ייצוא במיליארדי דולרים, שימור העליונות האיכותית של צה"ל, בזכות השקעות עתק בפיתוח וחדשנות, ומניעת בריחת המוחות ושימור המצויינים ביותר במערכת הביטחון ובחברה הישראלית". השר ליברמן הוסיף כי "אלתא הוא מפעל העוגן של אשדוד כבר 60 שנה, וחשוב שגם ב-60 השנים הבאות גם העיר וגם המפעל ימשיכו להתפתח יחד ובמקביל".

יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר אמר: "הצגנו בפני שר הביטחון את מערכות המודיעין המתקדמות ביותר של מדינת ישראל, המהוות חלק אינטגרלי ומהותי ביכולות ההגנה ויכולות התקיפה של מערכת הביטחון, יחד עם מגוון רחב של פיתוחים טכנולוגיים חדשניים. ההון האנושי הייחודי בתעשייה האווירית כולה, יחד עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, הובילו לפיתוח מערכות המודיעין והמכ"מ המהוות את ה"עיניים של המדינה". מערכת המכ"ם מזהות איומים נקודתיים על גבול עזה, דרך מכ"ם כיפת ברזל ועד המכמ"ים האסטרטגיים להגנה מפני טילים בליסטיים של מערכת הנשק "חץ". אלתא מהווה מוקד ידע עולמי בתחומה ותמשיך לפתח את המערכות הייחודיות והמתקדמות ביותר לטובת ביטחון מדינת ישראל".

יום לאחר ביקורו של שר הביטחון באשדוד, התראיין בתכנית הרדיו "בוקר טוב אשדוד" של שי מלול, המשודרת מדי בוקר מהשעה 10:00 ועד השעה 11:00 בדף הפייסבוק של "אשדוד אונליין", יהודה פרנקל הממונה על החינוך ועל התעשייה בעיריית אשדוד, ששוחח על פתיחת שנת הלימודים הקרבה, וכן על הביקור שערך שר הביטחון במפעל אלתא בעיר.

פרנקל, ששימש במשך כ-20 שנה מנכ"ל מפעל אלתא, ועבד במפעל 27 שנים, מכיר היטב את הנעשה במפעל ובקרב מקבלי ההחלטות בו. פרנקל: "במפעל עובדים קרוב לארבעת אלפים עובדים, יותר ממחיצתם תושבי אשדוד, ואני סמוך ובטוח שהמספר הזה יגדל, וכמובן שגם הישארותו של המפעל בעיר מאז ולתמיד".

פרנקל התייחס לתמהיל העובדים במפעל ואמר: "כולם מדברים על פארק הייטק בעיר, אבל אלתא הוא העוגן של מפעלי ההייטק הגדול ביותר באזור. יש בו מאות מהנדסים ועשרות דוקטורים, רובם מקומיים שמפתחים דברים סופר מתוחכמים, ואנחנו מקווים שהמפעל יגדיל את מקומות העבודה שבו כדי שעוד תושבי העיר יעבדו בו".

פרנקל התייחס לפעילות הענפה של המפעל בעיר ועל תוצאותיה לטובת ביטחון המדינה ואמר: "יש שני פרויקטים עיקריים וחשובים שם, אחד זה כיפת ברזל והשני זה מעיל רוח. על כיפת ברזל לא צריך להרבות במילים, היא מגינה על העיר אשדוד ועל כל דרום הארץ ורחבי המדינה, וכמובן הוכיח את עצמו מבחינה מבצעית. מעיל רוח זה הגנה על טנקים, זאת אומרת כשיורים טיל על טנק, התוכנה מגלה אותו ודואגת שהוא לא יפגע בך. אלה הדברים הבולטים של אלתא באשדוד, ששם שמים חמישים אחוזים מכח האדם שלהם על פיתוח ואין עוד כאלה מפעלים בארץ, ואנחנו גאים שהוא אצלנו".

לסיום פרנקל התייחס לעתיד המפעל והחיבור שהעירייה עושה בין המפעל לעיר ואמר: "רמת האנשים במפעל היא גבוהה מאוד, והוא עוגן חשוב ביותר לעיר. היום אנחנו מנסים להיעזר בו להרחבת פעילות ההייטק באשדוד, ותלמידנו שמצטיינים בלימודים כולל אלה האקדמיים, צריכים מקומות עבודה חשובים ומאתגרים כאן באשדוד, ואנחנו דואגים שהמפעל יתרחב וישמש את דור העתיד, האשדודים הצעירים שלנו".

השר ליברמן: "מפעל אלתא תורם תרומה מכרעת לביטחון המדינה"

בעקבות השיח בשבוע האחרון סביב מפעל אלתא, החלטנו לבצע בדיקה קצרה מול משרד האוצר ומשרד הביטחון בדבר התקדמות התכנית למעבר מפעל אלתא, ונוכחנו להפתעתנו לדעת שהתכנית בדרך להיגנז בעקבות הביקורות השליליות מצד בכירי העירייה, ובקרוב יודיעו על כך באופן רשמי.

יתרה מזאת, גורמים במשרד הביטחון מדגישים כי הם בעד פיתוחו של מפעל אלתא, כיוון שהדבר טוב לביטחון ישראל, ומספרים שבשיחה עם הנהלת התעשייה האווירית, מתכוונים לקחת חלק נכבד מפארק ההייטק שצפוי להיבנות בקרוב ולהקצות אותו למחלקת הפיתוח של מפעל אלתא בעיר, דבר שיכפיל את מספר עובדי הפיתוח במפעל, ויוסיף מאות מקומות עבודה חדשים. יחד עם זאת, אומרים במשרד הביטחון כי כבר כיום אלתא מקבלת עשרות עובדים חדשים ובטווח הקרוב עשויה לקלוט עובדים נוספים במגוון תחומי ההנדסה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך