קרוב ל-1,000 אשדודים כבר קיבלו דרכון אירופאי

קרוב ל-1,000 אשדודים כבר קיבלו דרכון אירופאי

ידוע כי באשדוד תושבים רבים מאזור המגרב. למי ששכח, מייסדי אשדוד הגיעו ממרוקו. רוב הסיכויים שאבות אבותיהם של תושבי אשדוד יוצאי עדות המזרח, גורשו מספרד. ולכן, כאשר פרסמו בכלי התקשורת כי ממשלת ספרד מתעתדת לאפשר לצאצאי המגורשים לקבל אזרחות ספרדית, הדבר עורר סקרנות והתלהבות רבה. ואכן, לפני כשנתיים אישר הפרלמנט הספרדי את התיקונים האחרונים לחוק, שאפשר לצאצאים יהודים ספרדים לקבל אזרחות במדינה. בעקבות החוק הספרדי, ממשלת פורטוגל אישרה גם היא חוק אשר נותן הקלות במתן אזרחות פורטוגלית לצאצאי היהודים שסולקו בכפייה בגירוש ספרד.

אנשי מקצוע, המתמחים בתחום האזרחויות הזרות והדרכונים האירופאים, מסבירים לקוראי "המגזין", מדוע הדרכון הפורטוגלי הרבה יותר קל להשגה מאשר הדרכון הספרדי: "החוק הפורטוגלי מעניק זכאות לאדם אשר יוכיח כי הוא צאצא למשפחה מהמדינות שאליהן הגיעו מגורשי ספרד ופורטוגל לאחר הגירוש במאה ה-15, כגון: יהודי מרוקו, יוון, בולגריה, טורקיה, אלג'יריה, טוניסיה, לוב, סוריה ומצרים. יוצא מכך, שלמעלה מרבע תושבי העיר אשדוד וצאצאיהם יכולים להיות זכאים לאזרחות ולדרכון אירופאי. חשוב להוסיף שגם בין יהודי הולנד וקהילות ספרדיות ברומניה, בהונגריה, בוונציה שבאיטליה ואפילו בהמבורג שבגרמניה, אפשר למצוא יהודים עם שמות משפחה ספרדיים ופורטוגלים. אזרחות פורטוגלית מוענקת לצאצאי יהודי פורטוגל וספרד וניתן לקבלה על פי קריטריונים אשר מקלים יותר ביחס להליך קבלת האזרחות הספרדית".

יש מדינות בעולם, אשר דורשות את ידיעת השפה של אותה הארץ, ולעתים אף בחינה בנושאים הקשורים לזכויות וחובות האזרח, צורת השלטון וכיו"ב. אם אתם זכאים לאזרחות פורטוגלית, הסירו דאגה מליבכם. "בתהליך האזרחות הפורטוגלי לא חלה חובה בידיעת השפה הפורטוגזית", אומרים המומחים בעניין הוצאת דרכונים אירופאיים, "וזאת בניגוד לתהליך האזרחות הספרדי שבו נדרש המבקש לעבור מבחן בכתב ובעל פה בידיעת השפה הספרדית או הלאדינו או החקטייה ברמה של 2A האירופאית". אבל אם בכל אתם רוצים לדעת איך אומרים בשפה הפורטוגזית: "אני גר באשדוד", תתחילו לשנן: Eu vivo em Ashdod.

הנה שאלות ותשובות שיעזרו לכם להבין האם יש לכם סיכוי להגשים את החלום ולקבל דרכון אירופאי.

מי זכאי לאזרחות פורטוגלית?
"במשפט אחד, כל מי שיוכיח את הזיקה של משפחתו למגורשי ספרד או פורטוגל. אם נחזור רגע לנבכי ההיסטוריה בתקופת הגירוש שבסוף המאה ה-14 אנו נראה שכמות גדולה מאוד מיהודי ספרד עברו לפורטוגל".

איך מתחילים בתהליך?
"ראשית יש לקבל מהקהילות היהודיות בפורטוגל אישור על עצם השתייכותו של מבקש האזרחות לצאצאי מגורשי ספרד-פורטוגל. בבקשה אשר תוגש לקהילות היהודיות בפורטוגל, על המבקש להוכיח את הקשר ההיסטורי, הגנאלוגי והתרבותי שלו עם יהודי ספרד-פורטוגל ופזורותיה מעת הגירוש במאה ה-15. החוק מציין בין היתר רשימת שמות משפחה המאופיינים ליהודים באזורים שונים בעולם וזה משמש כאמצעי נוסף אשר מסייע להוכיח קשר היסטורי ותרבותי.

חשוב לציין שרשימת שמות המשפחה המופיעה בחוק הינה מינימאלית ביותר, וכי שם משפחה מתוך רשימה זו אינו מהווה תנאי מספיק לשם הכרה בקשר הנדרש, זאת משום שישנם עוד אלפי שמות משפחה אשר יכולים להתאים להליך של קבלת האזרחות. ישנם נתונים נוספים אשר הימצאותם יכולה לסייע בהוכחת הקשר, כגון: המצאת אישור מהקהילה יהודית מחוץ לפורטוגל, המצאת הוכחות באמצעות מסמכים כגון פסקי דין רבניים, כתובה, תעודות נישואין, מכתבים שונים בשפת הלדינו, ספרים תמונות ועוד. במידה שיש מסמכים בודדים או שאין מסמכים כלל למבקש האזרחות, ישנה גם אופציה אחרת להוכחת הצאצאות וזאת באמצעות מחקר הנעשה על ידי גנאולוג (חוקר מומחה לשורשי המשפחה), הכולל שירטוט אילן יוחסין ההולך אחורה, ומפרט ככל שניתן חוות דעת מלאה ומפורטת על שורשי המשפחה ומקורותיה. בנוסף, על מבקש האזרחות הפורטוגלית לעמוד בתנאי של היעדר רישום פלילי והמצאת תעודת יושר. לאחר קבלת האזרחות מטעם ממשלת פורטוגל, יכול המבקש לקבל דרכון אירופאי. אדם הרוצה לחסוך בעלויות האזרחות לאחר שהקהילה היהודית בפורטוגל אישרה אותו, יכול למעשה לעשות חלק מהדברים אף באופן עצמאי".

האם כחלק מהתהליך צריך להגיע לפורטוגל?
"מקבלי האזרחות הפורטוגלית לא יצטרכו להגיע לפורטוגל, וזאת בשונה מחוק האזרחות הספרדי אשר מחייב את המבקש לטוס לספרד ולעבור ראיון מול נוטריון ספרדי".

לכמה זמן הדרכון והאזרחות תקפים?
"האזרחות הינה לכל החיים. הדרכון בעל תוקף של חמש שנים, ויש לחדשו כמו כל דרכון אחר".

האם האזרחות עוברת באופן אוטומטי גם לילדים?
"בניגוד למרבית הדרכונים האירופאים, הדרכון הפורטוגלי מיטיב עם המחזיקים בו, ואין הגבלה על העברה דורית של הדרכון, זאת כל עוד ההעברה מתבצעת כאשר דרכון האב או האם הינו בתוקף. האזרחות אינה עוברת באופן אוטומטי, ויש לעשות אזרחות אף לילדים".

אוניברסיטה בחינם, ויזת עבודה ואישור שהייה
בשנים האחרונות ניתן לראות עלייה משמעותית בהתעניינות בנושא הוצאת אזרחות נוספת ודרכון אירופאי, גם לאנשים אשר אינם מתכננים לעזוב את מדינת ישראל, כמו למשל י.א. מאשדוד. "יום אחד ראיתי פרסום בפייסבוק על הדרכון האירופאי, ומתוך סקרנות והתעניינות השארתי את הפרטים שלי", הוא מספר לנו, "עוד באותו היום התקשרו אלי ממשרד עורכי הדין, ותיאמו לי שיחה עם יועץ מנוסה על מנת שיבדוק האם אני ומשפחתי זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית ודרכון אירופאי. לשמחתי שם משפחתי נמצא ברשימת הזכאים. התרגשתי מאוד וזומנתי לפגישה. לפגישה הבאתי עוד בן משפחה, והבאנו מסמכים שנותרו לי מהורי ומסבי וסבתי ז"ל. צוות המשרד הציג בפנינו את כל שלבי התהליך מתחילתו ועד סופו, ומה שאהבנו זה שכבר בשלב הראשוני של התהליך משרד עורכי הדין נתן לי אחריות מלאה לגבי קבלת האישור מן הקהילה היהודית בפורטוגל. חשבנו לעצמנו שאיזה יופי שתוך שנה בסך הכול כבר יהיו לנו אזרחות ודרכון אירופאי. זמן מה לאחר מכן, קיבלנו גם חוות דעת טובה מאוד מהגנאולוג שאנו אכן שייכים למגורשים של ספרד ופורטוגל. עשינו את כל התהליך במספר תשלומים, ובדיוק לפני שבועיים התבשרנו על כך שקיבלנו אישור מהקהילה היהודית בפורטוגל. עכשיו אנחנו ממתינים לקבלת האזרחות והדרכון האירופאי".

שאלנו את אותם מומחים, מה היתרונות בדרכון אירופאי: "דרכון אירופאי מאפשר תנועה חופשית בכל מדינות אירופה כך שלא נדרשים להמתין במעבר ממדינה אחת למדינה אחרת בתוך האיחוד עצמו. יתרון נוסף לאזרחות זו היא העובדה כי מרבית המדינות האירופאיות מאפשרות לאזרחיה להחזיק בשתי אזרחויות בו-זמנית, ועל כן ישראלי שמעוניין לקבל אזרחות נוספת אינו חייב לוותר על אזרחותו הישראלית. בנוסף, דרכון אירופאי מייתר את הצורך בוויזה בכניסה לארצות הברית, מקל ומאפשר כניסה ל-172 מדינות בעולם, נותן אפשרות ללמוד בחינם במוסדות להשכלה גבוהה, מקנה יתרונות ברכישת עסקים ונדל"ן תוך כדי מתן הטבות מס, מתן הלוואות בנקאיות למעוניינים בתנאים נוחים, ויזת עבודה ואישור שהייה בכל מדינות האיחוד, ובעוד מדינות נוספות בעולם ללא הגבלה, תנאים סוציאליים למיניהם המוענקים במדינות האיחוד, זכות הצבעה בבחירות ועוד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך