טיפים חשובים לנהיגה בקיץ

נהגים רגילים להיות זהירים בחורף, בימי הגשם ובכבישים החלקים, אך מסתבר כי גם הקיץ יכול להיות מסוכן, במיוחד בימים חמים במיוחד כאשר הטמפרטורות מטפסות אל על, הלחות גורמת לאי נעימות והעייפות משתלטת על הנהג. להלן כמה עצות לנהיגה בקיץ, מבית מדרשו של מנהל מחלקת רכב בעיריית אשדוד.
צוות האתר | יום ראשון - 05/08/18 - 5:09

הקיץ בעיצומו. החום המתיש והלחות הגבוהה גורמת לעייפות ואיבוד הריכוז בנהיגה. מנהל מחלקת רכב בעיריית אשדוד, מר אמנון לוי, החליט שזה הזמן לרענן את כללי הנהיגה גם בעונת הקיץ, והוציא מסמך הנחיות לנהגי העירייה. חשבנו שראוי שכל נהג יכיר וירענן הנחיות אלה גם בעצמו והחלטנו לשתף אתכם.

"הסימנים לעייפות ברורים וניתנים לזיהוי מוקדם" אומר אמנון לוי ומזהיר "אם מופיע ולו סימן אחד – אתה נמצא בסכנת הירדמות". לוי מונה שמונה סימנים לזיהוי עייפות: 1) עיניים נעצמות בלי שליטה או ראייה מטושטשת. 2) קשה לשמור על ראש זקוף. 3) את/ה מפהק/ת ומפהק/ת. 4) מחשבות "רצות" לכל עבר ובלי קשר. 5) לא זוכרים את הקילומטרים האחרונים שנהגנו. 6) החמצה של פניה/ות בנסיעה. 7) סטייה מהנתיב שוב ושוב. 8) מהירות הנסיעה משתנה, עולה ויורדת.

כנגדם הוא מעניק את הטיפים הבאים: – אם מרגישים עייפים – לא נוהגים. עוצרים במקום בטוח (תחנת דלק או חניון) ותופסים תנומה קלה. שינה של עד 20 דקות היא הטובה ביותר ומומלצת. – היה מודע לתחושת עייפות הגורמת לנמנום, במיוחד משתיים בלילה עד שש בבוקר ומשתיים עד חמש אחר הצהריים. – שיחה עם נוסע ברכב או האזנה לרדיו משפרים את הערנות. אפשר כמובן להתחלף בנהיגה בתנאי שהנוסע המחליף אוחז ברישיון נהיגה בתוקף לסוג הרכב עליו הנך נוהג ומכיר ויודע להפעילו. – יוצאים לנסיעה ארוכה? תכננו הפסקה מדי שעתיים או לפחות לאחר 150 ק"מ לכל היותר, או כאשר חשים עייפות. – פתחו חלון לאוויר צח, גם כשיש מזגן. – אם למרות הכל חשים עייפות דרך קבע, כדאי להיבדק במכון לרפואת שינה או לקבל טיפול רפואי בעזרת רופא המשפחה.

חשוב להכיר גם כמה מהמיתוסים הקשורים ב"עירנות", בהרגלים או במחשבות רווחות שהן מועטות ומטעות. למשל: האם קפה מבטל עייפות – כן או לא? התשובה היא: לא! קפה אינו מסייע להתגבר על עייפות בזמן הנהיגה. הקופאין מספק תחושת ערנות לזמן קצר בלבד ואין הוא תחליף לשינה. כאשר אתה סובל מחוסר שינה ניכר, גם אם תשתה קפה, אתה עלול להיקלע לתנומות קצרצרות של כארבע עד חמש שניות ולעיתים יותר. אותן שניות עשויות להיות קריטיות לכל ימי חייך. האם אתה באמת יודע מתי תירדם? גם כאן התשובה היא: ממש לא. אדם נוטה להאמין שהוא שולט בשינה שלו, אולם שינה לא מתוכננת מתרחשת באופן בלתי רצוני. אם אתה מנומנם – אתה עלול להירדם בלי לדעת שנרדמת וכמה זמן ישנת. אתה נוהג מעולה, האם זה עוזר לך כשאתה עייף? התשובה: בהחלט לא. עייפות משבשת את שיקול הדעת בעת נהיגה וגורמת לטעויות שונות בשיפוט, החשיבה והתגובה מואטות ופחות מדויקות.

ממה ממומלץ עוד להיזהר? ובכן, מומלץ לא לנהוג יחפים או עם כפכפים רפויים. יש סכנה שהרגליים יחליקו על הדוושות. כמו כן יש להיזהר כשנועלים סנדלים, הם עשויים להיתפס בדוושות הרכב. להקפיד על שתיה מרובה. נסיעה ארוכה בתא נוסעים ממוזג, מייבשת את הגוף במהירות וגוף יבש אינו מגיב היטב. הרכיבו משקפי שמש. הם עוזרים לכם לא להסתנוור ושומרים מעייפות מוגברת לעיניים. הימנעו מאכילה. ארוחה דשנה לא טובה לנהיגה ותחושת העייפות גוברת.

לוי אומר כי מדובר בעצות מנצחות שהוכיחו את עצמן ומצילות חיים. אחרי הכל, הנהג מקבל את ההחלטות באופן עצמאי. "לא השוטר ולא בית המשפט או כל גוף אחר נמצא עם הנהג ברכב במהלך הנהיגה. האחריות מוטלת רק על נהג הרכב" הוא מסכם ולכן חשוב לאמץ המלצות אלה.

אולי גם זה יעניין אותך

X