איזי ברח מהבית באיסטנבול בגיל 11 כדי לשרת בצה"ל

איזי קטלן (20) מאשדוד, ידע בדיוק מה הוא רוצה לעשות שיהיה גדול, כבר שהיה בגיל 11, הוא עזב את הבית בטורקיה בכדי להצטרף לחיל התותחנים לגדוד 402 "רשף", הגדוד של סבא שלו יצחק, האבא מוטי היה... איך לא תותחן בצבא הטורקי. איזי: "סבא בשמיים גאה בי" , בדרך, צה"ל לא רצה לגייס אותו, אבל התותחן מטורקיה לא ויתר על החלום
איזי ברח מהבית באיסטנבול בגיל 11 כדי לשרת בצה"ל

רק כשהילד איזי קטלן היה בדרך לישראל על המטוס והוא רק בן 11, קיבלו הוריו הודעה מהדוד: "הבן שלכם עזב והוא בדרך לקרובי המשפחה בישראל, כי הוא רוצה לשרת בצה"ל". נשמע הזוי, או סיפור שיותר דומה לסדרת "הלב" של מרקו, אבל זהו סיפורו האמיתי של החייל איזי קטלן בן ה-20 כיום, שחי באשדוד ועשה עלייה לבדו רק בכדי לשרת בצה"ל ולהיות תותחן… ורק בגדוד 402 "רשף".

איזי קטלן ידע תמיד שהוא יהיה כמו סבא יצחק. תותחן בגדוד 402 "רשף", בצה"ל. סבא ז"ל סיפר לו תמיד על הגדוד שלו כשהיה בצה"ל, ואיזי הילד חלם על הרגע הזה שהוא כמו סבא, ילבש את המדים של צה"ל ויחבוש את הכומתה של חיל התותחנים. הוא היה מוכן לעשות הכל בכדי שזה יקרה. אבל ממש הכל.

איזי מספר: "סבא יצחק שירת בצה"ל לפני שנולדתי. הוא הגיע מטורקיה לארץ בגיל צעיר, היה חייל בודד ושירת בגדוד 402. סבא השתתף גם במלחמת ששת הימים בגדוד שלו. מהסיפורים שלו התאהבתי בישראל, צה"ל וחיל התותחנים. היה לי ברור שמקומי שם". מסתבר כי התותחנות עוברת למשפחת קטלן בדם. הסבא חזר לטורקיה לאחר השירות הצבאי שלו, הקים משפחה ובנו, האבא של איזי (מוטי), הצטרף אף הוא לחיל התותחנים… רק הטורקי. איזי: "גם אבא סיפר לי על תפקיד התותחן ורק חיזק בי את הרצון להתגייס לצה"ל בתפקיד הזה".

הסיפורים האלה חלחלו אצל הילד איזי. הוא החל לדמיין את עצמו עולה לארץ. ההורים בטורקיה התנגדו, אבל איזי לא ויתר. הוא גילה שיש לו משפחה בארץ, גם באשדוד (באזור י"א) והחליט שהוא עולה. הוא שיתף את הדוד, שהסכים לעזור לו בגיל 11 ליצור קשר עם המשפחה בישראל, לקנות לו כרטיס ולהעלות אותו על המטוס לארץ. איזי: "ההורים שלי ידעו כי אני בדרך לישראל רק כשהייתי על המטוס בדרך לארץ".

אבא מוטי ואמא אסתר היו בהלם בטורקיה. הם לא ידעו את נפשם מרוב דאגה ומיהרו לעלות לארץ בעקבות הילד בשנת 2010 כשהוא היה בן 12, רק שנה בארץ.

בגיל 11 עלית לבד? ממש מרקו…
"זה היה קשה. אתה בסך הכל בן 11. ההורים לא הסכימו, אמרו לי שאני ילד קטן. אבל המטרה שלי הייתה ללמוד עברית ולהתגייס, אז החלטתי לעלות לארץ. דיברתי עם דוד שלי שגר בטורקיה באיסטנבול. התחננתי לדוד שיקנה לי כרטיס טיסה. הבטחתי לו שאגדל אני אחזיר לו… הוא שיתף איתי פעולה".

איזי גדל בארץ והחלום התקרב. אבל כשהגיע צו הגיוס, התברר לו כי יש בעיה לא קטנה, בעיה שמסכנת את החלום איזי: "מילאתי את השאלון בצו הראשון, ככה על הדרך והחליטו לא לגייס אותי. הודיעו לי שאני משוחרר. קיבלתי פטור". עולמו של איזי חרב עליו. הרי הוא עבר את כל התהליך הזה רק בכדי להתגייס ועוד לגדוד 402 של סבא.

הוא החליט שהוא לא מוותר, לא משנה מה. איזי הגיע ללשכת הגיוס על דעת עצמו והגיע למשרדה של קצינה בדרגת סגן אלוף, בחדר הראשון שראה פתוח. הוא סיפר לה את סיפור חייו ואמר שהוא חייב להתגייס. "שאלתי למה אתם לא מגייסים אותי? סיפרתי את סיפור חיי. אמרתי שאני רוצה להיות לוחם ואני רוצה להיות רק בתותחנים ובגדוד 402 רשף. בסוף השיחה היא אמרה לי שהיא תעשה הכל לגייס אותי. מרוב שמחה, רקדתי לידה", הוא משחזר.

סגרת חתיכת מעגל.
"מקווה שסבא רואה אותי בשמיים. חיל התותחנים והגדוד שלי הם משפחה עבורי. אני איתם עד הסוף. אם הייתי יכול לראות את סבא, הייתי מספר לו בגאווה גדולה שאני בגדוד שלו. הוא היה גאה בי במיוחד".

אתה ממליץ ליהודים בעולם להגיע לצה"ל?
"מי שלא מתגייס או כל מי שלא רוצה להתגייס, מפסידים. הם ירוויחו אם יתגייסו. אני דיברתי עם כמה חברים שלי מטורקיה, גם הם יהודים, שיעשו עלייה ויתגייסו לצבא של המדינה. לא משנה אם זה חייל בודד. שיגרור גם את ההורים וישרת את המדינה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך