"רבי יאשיהו, מה עשו לך?"

זה היה שבוע קשה לקהילת "שובה ישראל" באשדוד, ובכלל לעשרות אלפי מאמיניו של הרב יאשיהו פינטו ברחבי העיר, לאחר ששופט בית המשפט המחוזי בת"א השופט עודד מודריק, דן את הרב המוערך, לשנת מאסר בפועל וקנס של מיליון שקל, חסידיו הרבים התקשו לעכל את רוע הגזירה, חלקם מתכוונים לשבות רעב מול שערי הכלא וחלק אחר שוקלים צעדים קיצוניים יותר, הרב פינטו צפוי לערער על חומרת העונש לבית המשפט העליון, כאשר מועד תחילת מאסרו נקבע ל-28 ביוני

ביום שלישי בערב צוות עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" הגיע למשך שעה ארוכה לישיבת "שובה ישראל" ברובע י"ב, 12 שעות לאחר גזר הדין הקשה בעניינו של הרב יאשיהו פינטו. לא הופתענו לראות מאות חסידים של הרב עם פנים נפולות, חלקם ישבו בבית הכנסת ולא פצו פה, ניסו לעכל את העונש הקשה שהוטל על הרב המוערך בן ה-42. חלק אחר השמיעו קול זעקה ואינם מתכוונים לשבת בחיבוק ידיים בזמן שהרב פינטו צפו להיכנס ב-28 ביוני לשנת מאסר. "זהו יום שחור למדינה שלנו, שרב שעושה ומחזיק אלפי משפחות, משלם מחיר רק בגלל שהגן על רעייתו החולה. איפה הצדק במדינה? איך פוגעים בקודש קודשים? הרב שמחזיק את המדינה בתפילות ובתחנונים, ספג מהלומה קשה ואנחנו נעמוד לצידו במשך כל יום, כל שעה, כל שנייה. נשבות רעב, נבעיר את המדינה עד שכולם יבינו את הגזירה שנחתה על כולנו", אומר אחד המאמינים של הרב.

נחזור כמה שעות קודם לכן. הרב פינטו יצא מביתו לאחר תפילת שחרית, והגיע בסמוך לשעה תשע בבוקר לבית משפט המחוזי בת"א. השופט ד"ר עודד מודריק נכנס לאולם והקריא את גזר הדין בפרשת פינטו ותת-ניצב אפרים ברכה, פרשה שהובילה לעסקת טיעון. הרב פינטו הבהיר כבר בתחילת הדרך כי הוא הסכים לחתום על העסקה, רק כדי להציל את רעייתו הסובלת מבעיות רפואיות מורכבות ביותר.
השופט מודריק אמר כי הוא לקח בחשבון את הנסיבות המקלות, בהן מצבו הבריאותי של הרב, נסיבות אישיות שלטענת פרקליטי הרב מחייבות גזר דין שאין עימו מאסר בפועל. השופט אף הקריא קטע מתוך מכתב ששלח לו הרב חיים פינטו, אביו של הרב יאשיהו פינטו ורב הערים אשדוד וקריית מלאכי. האב כתב כי "בני צועד בטוחות בדרך אבות משפחתנו ופיזר ונתן כל הון שהגיע לידו, לא צבר בידו ממון ולא עשה לביתו מאומה. אין מידה וגבול למידת החסד וההטבה לזולת בהם ניחן".

עם סיום הדיון, השופט מודריק דן את הרב בגין מכלול מעשי העבירה בהם הורשע לעונש כולל של שלוש שנות מאסר, מהן שנה אחת לנשיאה בפועל ושנתיים על תנאי, קנס בסך מיליון שקל או שנת מאסר תמורתו. הסכום של 100,000 פרנקים שוויצריים, שנתפס בידי המשטרה (הכסף שהועבר לתת-ניצב ברכה), יחולט לטובת אוצר המדינה.

הרב 3

"השלהבת של 'שובה ישראל' לא יכולה להיגמר לעולם"
חסידיו של הרב עוברים כאמור ימים קשים ביותר, אך למרות זאת יש כאלה המנסים לשאוב אופטימיות. "אנחנו הולכים עם הראש למעלה", כך אומר בן ציון עטיה, אחד החסידים המוכרים של הרב. "אין עוד מישהו בעולם שהיה עובר את מסע ההכפשות הזה והיה שורד כמו שהרב והקהילה שרדו. המשטרה ציפתה שנערוך הפגנות, שנצית פחים ברחובה של עיר. הוכחנו לה שאנחנו יודעים אחרת, להתנהג בכבוד ובדרך ארץ. כך זה גם יימשך".

עטיה הוא גם יו"ר "צדק צדק תרדוף'", מטה מחאה שהוקם בחודשים האחרונים וניהל את המאבק להוכחת חפותו של פינטו. לטענתו, הפרשה דווקא לא הזיקה ברב ובקהילתו. "מבחן התוצאה הוכיח שאי אפשר לפגוע ברב, במוסדותיו או בפעילותו", אמר עטיה. "לשיעורים המשיכו להגיע מאות אלפי אנשים, הטלפונים לתרומות המשיכו לצלצל, קבלות קהל היו מפוצצים, דף הפייסבוק שהקמנו רק הלך וצבר תאוצה מטורפת. לא הצליחו לפגוע אפילו בנקודה קטנה". אם שואלים את חסידי הרב אם היוקרה שלה זכה פינטו בשנים האחרונות תישמר, הם משיבים בביטחון רב: "לא רק תישמר, תעלה יותר ויותר".

במהלך שיעור שמסר לאחרונה הרב פינטו הוא התייחס למשפט שהתנהל נגדו ואמר: "אנחנו מוסרים את נפשנו לשם שמיים עבור כל אחד. כולם יכולים להגיד הרבה דברים אבל השלהבת של 'שובה ישראל' לא יכולה להיגמר לעולם. מסרנו נפש 21 שנים להדליק את האש הזו. עברנו את כל הייסורים שבעולם. בשנה האחרונה עברנו חמש ניתוחים, כל הגוף חתכים, אבל יש לנו אהבה לקב"ה". הרב הוסיף ואמר: "לפני שנכנסנו לניתוח כתבנו צוואה שאחרי ה-120 שלנו להוציא את כל מה שכתבו נגדנו ויעטפו אותנו בזה שלא יהיה חיבוט הקבר. אף דבר בעולם לא יכול להזיז אותנו מהכוח והאמונה".

הרב 6

"מי שמחלק מיליארד דולר על פני עשרות בשנים, חזקה עליו שכל פרוטה היוצאת מתחת ידו היא קודש"
הרב אליהו שם טוב, אחד מחסידיו של הרב פינטו, כתב טור באתר "כיכר השבת", שהוביל להדים חיוביים רבים: "במשך 20 שנה הרב פינטו תרם מיליארד דולר לפעילות חסד בעולם. סכום לא נתפס? אולי בעיניים חילוניות. אנחנו שמכירים את כוח התורה, את מהותו של המוסר האלוקי הטבוע בתורה הקדושה יכולים לתפוס את מעשי הצדקה והחסד הללו. אבל מאידך, לחלוטין לא יכולים לתפוס מדוע צריך להציג את גודל רוחו הנפלאה, את רגישותו לזולת ואת מעשי הצדקה ההרואיים של הרב בבית המשפט, כביכול כדי להקל בעונש, וכאן טמון עיוות הדין.

בעיני בשר ודם שלו יכול לראות רק את המעשים, את העובדות היבשות. אך מי שמסתכל בעיניים של תורה יודע בוודאות כי כל משפטו של הרב מתחילתו, על הנחות של טעות ייסודו. הרב פינטו, החי בד' אמות של הלכה, שחיבר לא פחות מ-61 (!) ספרים בכל מקצועות התורה, שכולו תורה, קבלה ומוסר – עשה מעשי צדקה שבעיני חולין מוגדרים כעבירה פלילית: לאדם הסביר, "הרואה לעיניים", נראים המעשים הללו כשוחד, אך כל מי שמסתכל ברטרוספקטיבה יהודית "ורואה ללבב" יודע בוודאות שלא היה כאן שוחד, אלא נתינה טהורה מתוך העולמות שהרב חי בהם. עולמות של צדקה, חסד, נתינה והענקה לזולת באשר הוא".

הרב אליהו שם טוב כתב עוד: "מי שמחלק מיליארד דולר על פני עשרות בשנים, חזקה עליו שכל פרוטה היוצאת מתחת ידו היא קודש. צריך לחיות עמוק בעולם המושגים היהודי כדי לדעת שכל ממון שמחזיק גדול בישראל כדוגמתו של הרב פינטו, הוא כדי להוציא אותו למטרות רוחניות, לעזרה לזולת. כי זו המהות, זה הליבה וזה עיקר חיותו של האדם המאמין, הצדקה והחסד. כשמבינים את היחס של איש המעלה, החי על פי קודים ערכיים נעלים של המוסר האלוקי, מבינים איזו תהום עמוקה פעורה בין הרב פינטו לבין המושג שוחד. אז אם נשוב ונעלה את השאלה העובדתית האם הרב נתן? בוודאי שנתן, כל חייו הם נתינה אחת גדולה. אך לשם מה נתן? נתן, כדי לרצות את אביו שבשמיים, כדי לשמח את העניים וכדי להמשיך את שרשרת הנתינה הנצחית שבכל הדורות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך