תכירו את הקצין האשדודי שהכשיר 280 קציני חימוש

רס"ן אופיר לוי מאשדוד, שסיים בימים אלה את תפקידו כמפקד ההשלמה החיילית של קורס קציני חימוש, חשף בשנתיים האחרונות כ-280 דרגות קצונה, רבים מהם שייכים לבני העיר ובנותיה. רגע לפני שיתמנה לראש ענף אימוני חימוש, הוא מספר על ערך הנתינה ועל החשיבות בשירות משמעותי

בשבוע שעבר, סיימו 49 צוערים את קורס הקצינים של חיל החימוש. בטקס מרגש במעמד קצין החימוש הראשי תא״ל אליעזר בן הרוש, נחשפו הדרגות ל-13 הקצינות ו-36 הקצינים החדשים של החייל. מי שחשף את דרגות הקצונה לצוערים הנרגשים הוא מפקד ההשלמה החיילית של קורס הקצינים היוקרתי, רס"ן אופיר לוי (38), תושב אשדוד, אשר מסיים בימים אלה את תפקידו, לאחר שנתיים שבהם הכשיר כ-280 קציני חימוש.

אופיר גדל בקרית טבעון, ולפני שש שנים נשא לאישה את גלית, בת אשדוד שלמדה וגדלה בעיר, והביאה את אופיר דרומה. גלית, רופאת שיניים במקצועה, ואופיר הם הורים לעמית בן ה-4.

רס"ן לוי, אתה מרגיש שהשתלבת באשדוד?
"היה לי קשה להגיע מהצפון, לא האמנתי שבחור מהעמק, כלומר מעמק יזרעאל, מהטבע, יתרגל לעיר, אבל גיליתי שאשדוד מקסימה, היא נותנת את כל המענה. קל להשתלב בתוכה. יש לנו עיר מיוחדת, יש בה תרבות, חוף וים יפהפיים, מקומות בילוי, זאת עיר מתוכננת יפה. בשעות הפנאי אוהב מאוד ללכת לים, אוהב לעשות ספורט, במיוחד לרוץ על רצועת החוף היפה שלנו, וכמובן ולבלות עם המשפחה בסופי שבוע מאחר שרוב השבוע אני בבסיס".

רס"ן אופיר לוי הוא מפקד מוערך ומבטיח בחיל החימוש, שמילא שורה של תפקידי שטח, ביניהם קצין חימוש ראשי בחטיבת גבעתי, שריון, אוגדת עזה, מגלן ותפקידים רבים נוספים. בשנתיים האחרונות, כאמור, היה מפקד ההשלמה החיילית של קורס הקצינים. קורס הקצינים בכללותו עורך כשבעה חודשים. חודש הכנה לבה"ד 1, שלושה חודשים בבה"ד 1 ושלושה חודשים של השלמה. "הצוערים נמצאים אצלי בשלושת החודשים האחרונים, בבה״ד 20 של חיל החימוש", מסביר רס"ן לוי. "חניכי הקורס מגיעים מכלל יחידות צה"ל: לוחמים, חיילי מערך השדה, מפקדים ומסלול הייעודי והישיר של חיל החימוש בהם בוגרי עתודה במקצועות ההנדסה בדגש על הנדסת חשמל, הנדסת מכונות ותעשייה וניהול. בשנה יש לנו ארבעה מחזורי קצונה. ההשלמה החילית עורכת 11 שבועות.

הקורס מקנה לצוערים כלים פיקודיים, מקצועיים וערכיים על מנת לאפשר להם לתפקד כקצינים בצה"ל בדגש על חיל החימוש, ומשלב הכרת צה"ל מרמת גדול ועד מטכ"ל. לאחר פרק היסודות אנחנו לומדים על מערך האחזקה בצה"ל הבא לידי ביטוי בשגרה, בחירום ובמלחמה. אנחנו מכשירים ומתרגלים תהליך של נוהל קרב, ניהול קרב ותרגיל מסכם של שבועיים שבו מדמים מלחמה. הפרק האחרון כניסה לתפקיד, שפירושו חלוקה לפי מגזרים, כל אחד הכשרה בציר המקצועי שלו. הצוערים נדרשים להשיג ולהביא לידי ביטוי יכולות פיקודיות ומנהיגותיות זאת מתוך הבנה שקצין חימוש הוא קודם כל מפקד".

מה תפקידו של קצין חימוש?
"תפקידו של קצין חימוש לתת מענה אחזקתי לכלי הלחימה של הדרג הלוחם על מנת שיעמוד בביצוע משימותיו. כלי הלחימה כוללים בין היתר טנקים, נמרים, נשק, אופטיקה. בשגרה דואגים לכשירות, ובמלחמה מתקנים תוך כדי לחימה ודואגים לרמת כשירות גבוהה. למפקד מחלקה בגדוד, למשל, יש טנקים, נגמ"שים, רכבים, נשק, מדובר במבחר סוגי אמצעי לחימה בגדוד אחד, ולפעמים בסדר גודל לא מועט".

אילו מגזרים יש בהשלמה לקציני חימוש?
"בתפקיד הכשרתי צוערים בשני מגזרים. מגזר שדה, שממנו הגיעו צוערים שחוזרים להיות מפקדי מחלקות בחיל חימוש ועוברים הכשרה לשטח, והמגזר השני הוא מהנדסים שהתחילו שירותם כעתודאים. המהנדסים הולכים לתפקידי מטה בתחום הפיתוח, לתפקיד של קציני פרויקטים".

מפקד קורס 4
הצוערות שסיימו את קורס הקצינים שייכות למגזר המהנדסים או גם לשטח?
"יש גם וגם. יש היענות גדולה של בנות, והיום רואים גדילה בכמות הצוערות שיוצאות לקצונה, והולכות לשטח להיות מפקדות מחלקת חימוש. ראינו אותן ב'צוק איתן' שותפות באופן מלא בפעילות צבאית".

ומה לגבי נוכחות אשדודית?
"יש קצינים מאשדוד שהוסמכו על ידי. בהחלט רואים נציגות אשדודית בתחום הקצונה בחימוש. הכשרתי גם צוערות מאשדוד כקצינות חימוש. יש לא מעט אנשי חימוש מהעיר, גם מהנדסים וגם אנשי שדה. ממפגשים אישיים שלי עם חיילים וקצינים מאשדוד ראיתי שהם בעלי מוטיבציה ורצון".

לאן מועדות פניך?
"לאחר שסיימתי שמונה מחזורים, והכשרתי כ-280 צוערים, התחלתי קורס פו"ם (פיקוד ומטה) בגלילות שיימשך ארבעה חודשים. בסופו אקבל עתיד דרגת סגן אלוף, ואשרת כראש ענף אימוני חימוש בבסיס צאלים. זהו תפקיד מגוון ומאתגר".

מפקד קורס 3

"אם כבר לשרת – אז להרגיש שהשירות משמעותי"
"ערך השליחות מוביל מבחינתי", אומר רס"ן לוי, "פשוט צריך להיות פה. אין לנו ארץ אחרת, ומישהו צריך לעשות את העבודה. החיבור שלי לצבא הוא עוד מימי הפנימייה הצבאית, חיבור שנושק ל-25 שנים עם נתינה, סיפוק אדיר ואהבה לצבא ולחיל חימוש".

במערכת החינוך באשדוד שמים דגש על שירות משמעותי בצבא. איזה מסר יש לך למועמדים לשירות?
"אנו מדינה קטנה מוקפת באויבים, ואם הצבא לא יהיה חזק, בכל נקודת זמן ודרך אפשרית ינסו למחוק אותנו", אומר רס"ן לוי. "החשיבות העליונה שלנו היא לתת, ואם כבר לשרת, אז ביחידות מובחרות, ולתת את כל כולנו ולהשקיע כי אין לנו ארץ אחרת, זה המוטו שלי. לבנות אני אומר, אם כבר התגייסת, תעשי שירות משמעותי, ולבנים להתגייס ליחידות קרביות, ליחידות מבצעיות, וגם אם אתה חייל תומך לחימה, אז להיות בנקודות הקצה, בנקודות ההכרעה על מנת להרגיש שירות משמעותי, על מנת להשפיע ולתרום ולתת מעצמך לביטחון המדינה.

להיות קצין, נגד, או חייל בחיל החימוש על תפקידיו השונים יוצר שירות מרתק שמשלב בתוכו עולם תוכן מקצועי רחב מאוד, המצריך יכולות אישיות ומקצועיות גבוהות המאפשרות לחיל פיתוח אישי במרכז העשייה של יחידות צה"ל השונות".

בסיום השיחה, מספר לנו רס"ן לוי על שניים מהמקרים הרבים במהלך שירותו, שממלאים אותו גאווה וסיפוק: "במחזור הזה היה צוער ממוצא אתיופי שעלה לארץ בגיל 12. הוא היה רועה צאן, הגיע מכפר בלי חשמל, לא הלך לכיתה א'. בארץ הוא החליט להשתלב כמה שיותר, עשה בגרות של 5 י"ח פיזיקה, 5 י"ח מתמטיקה, למד לתואר בהנדסה, תעשיה וניהול וסיים השבוע קורס קצינים. ואם הזכרתי קודם את ערך השליחות, אני חי את הצבא בשגרה, אבל זה לא מובן מאליו לכל אחד. חייל שלי, שסיים שלוש שנים של שירות חובה, בא אלי ואמר לי שבזכות השירות תחת פיקודי גרמתי לו לשרת. זה קרה לי מספר פעמים, ואני מקבל צמרמורת למשמע המילים האלה. חייל כזה שנכנס לצבא בצורה מסוימת ויוצא כגבר, כבן אדם, זו חוויה אדירה וסיפוק גדול".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך