מעשנים בבית שלכם? חוק חדש נגד עישון הולך לפגוע לכם עמוק בכיס

הצעת חוק שהגיש לאחרונה ח"כ יהודה גליק מבקשת לקבוע שאדם לא יעשן סיגריה או סיגריה אלקטרונית בבית משותף ובשטח הציבורי שבבית המשותף, אם הדבר עלול לגרום לאי נוחות לאדם אחר. אם החוק יעבור, הקנס הצפוי על העבירה יעמוד על 14,400 שקלים. אם התיקון לחוק יאושר, אף יהיה אפשר להוציא נגד מעשן צו מניעה בגין הסגת גבול
עישון סיגריה

עיתון 'ישראל היום' הביא היום את דברי ההסבר לחוק וכתב כי "גם האמנה הבינלאומית למניעת עישון שישראל אשררה, וגם בתי המשפט, חוזרים ומדגישים את הזכות הבסיסית לנשום אוויר נקי מרעלי הסיגריות, זכות שכיום אדם אינו מקבל בדירתו שלו במקרה שעישון שכניו גורם למטרד אצלו בדירה. מדובר גם בסבל מיידי, שכן העישון גורם לכאבי ראש, לקשיי נשימה, לסחרחורת, ובאנשים רגישים כגון חולי אסתמה או אלרגיים, אף לחשש לנזק מיידי ואף לתמותה. המעשן הפסיבי כלוא בביתו, אינו יכול להימלט מהעשן החודר לביתו ואינו יכול לעשות שימוש סביר במרפסת ביתו. נלקחת ממנו הזכות לשאוף אוויר נקי".

ההשראה להצעת החוק היא מאבקם של חיים ורותי אליאס, בני 65 מחולון. כבר כמעט עשר שנים שהם לא יכולים לשבת לשתות קפה במרפסת דירתם או ליהנות ממשב אוויר מהחלון הפתוח. לטענתם, לפני עשר שנים נכנסו לגור לידם שכנים, שמעשנים סיגריות ונרגילות ללא הפסקה במרפסת הסמוכה, והעשן חודר לביתם וגורם להם לבחילות, לכאבי ראש ולהחמרה של האסתמה. מרפסת השכנים מרוחקת רק כ־40 סנטימטרים מהמרפסת של חיים ורותי. "אין לנו חיים, אנחנו סובלים. אם פותחים את דלת הסלון, נכנס עשן הביתה ואני מתחיל להשתעל. אנחנו לא יכולים כמעט להשתמש במרפסת", אומר חיים.

בני הזוג פנו לאגודה לתרבות הדיור ונענו שאין פתרון. בהמשך הגישו תביעה לבית משפט השלום, אך דרישתם לאסור על השכנים לעשן במרפסת נדחתה בנימוק שאין חוק בנושא והם אף חויבו לפצות ב־10,000 שקלים את שכניהם המעשנים. עורך דינם, אסף אמון, נחלץ לעזרתם, ועם עו"ד עמוס האוזנר וח"כ יהודה גליק, הוגשה הצעת החוק שתאסור עישון בבתי מגורים כאשר הדבר מפריע לאחד הדיירים.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך