סקר מיוחד קובע: הילדים באשדוד פחות אלימים

תכנית "מוגנות חברתית" באה לחזק את תחושת הביטחון של באי בית הספר * באשדוד מופעלת התכנית ברוב בתי ספר, וקוצרת הצלחה ושבחים ברמה הארצית
תלמידי תיכון
אילוסטרציה.

רכזי המוגנות מהווים אוזן קשבת, "אח בוגר", ופועלים ליצירת סביבת לימודים בטוחה תוך כדי התמקדות באווירה בית ספרית חיובית, וכל זאת תוך שיתוף פעולה עם הצוות הבית ספרי. כך מונעים באשדוד התנהגויות המובילות לבריונות ברשת, ונדליזם ושוטטות
הילדים הם האוצר שלנו, על כך אין ויכוח. אם תשאלו את ההורים, רבים מהם יגידו שכאשר הם שולחים את ילדיהם למוסד חינוכי, עוד לפני ההישגים הלימודיים שלהם, עומדת לנגד עיניהם מטרת המוגנות שלהם. בעולם שבו האלימות גולשת, תרתי משמע, ולצד אלימות פיזית ומילולית הולכת ומתרחבת תופעת הבריונות ברשת, המוגנות החברתית באקלים הבית ספרי נמצאת בראש סדרי העדיפויות.

ואכן, במסגרת התכנית הלאומית "עיר ללא אלימות", פועלים באשדוד רכזי מוגנות ברוב בתי ספר היסודיים ובבתי ספר העל יסודיים בעיר. גם בנושא זה אשדוד נמצאת בין הערים המובילות, ועל פי סקר מקיף שנערך לאחרונה מסתבר שיש גם תוצאות – הילדים באשדוד פחות אלימים לעומת רוב הערים הגדולות במדינה.

תוכנית "עיר ללא אלימות" מתמודדת באופן רב-מערכתי עם תופעת האלימות בחברה הישראלית. התוכנית מציבה כל רשות ורשות כיחידת שינוי, ומסייעת לה לחולל טיפול מניעתי שורשי בתופעת האלימות תוך התמודדות במספר רבדים: אכיפה, חינוך, רווחה פנאי וקהילה. התכנית מביאה ליישובים סל תכניות ליבה ותוכניות מותאמות לרשות. התוכניות מופעלות תחת יעדים, הגדרות, עקרונות ודרכי מדידה אחידים. מדובר בתכניות שהוכחו כאפקטיביות בצמצום תופעות אלימות ופשיעה והן משקפות בצורה מיטבית את עקרונות התכנית.

כבר בשנת 2010 חתם ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי על אמנת התכנית, ומפעילת "עיר ללא אלימות" באשדוד היא הרשות העירונית למאבק בהתמכרויות ובאלימות בתיאום ובשיתוף פעולה של מינהל החינוך בעיריית אשדוד, הנהלת בית ספר, אגף שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) ועמותת "עתיד בטוח". כאמור, בין השירותים הניתנים, נמצאים רכזי המוגנות. "מטרתה של התכנית היא הגדלת תחושת המוגנות בבית הספר", מסבירה מנכ"לית הרשות סימונה מורלי. "רכז המוגנות החברתית הוא חלק מצוות בית הספר, ותפקידו להגביר את תחושת המוגנות והביטחון אישי של התלמידים על ידי יצירת תנאים המאפשרים סביבת לימודים בטוחה, מניעת אלימות, ונדליזם ושוטטות, הפעלת פרויקטים חברתיים הקשורים לתחום המניעה דרך הובלת קבוצת מנהיגות צעירה, העברת סדנאות בנושאים שונים כמו: מניעת אלכוהול, מניעת שימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים וגלישה בטוחה ברשת. התכנית מיועדת לתלמידי בית הספר לצוות החינוכי ולהורים. רכז המוגנות הוא רכז חברתי בלתי פורמאלי בחינוך הפורמאלי, שייצור שיח משתף, ושייקנה את אמונם של הנוער".

מורלי מדגישה כי רכז מוגנות לא מחליף שום בעל תפקיד בצוות החינוכי. מרכיב חשוב בעבודתו של מדריך המוגנות היא עבודת הגישור בין צורכי התלמידים לבין צוות בית הספר, ותפקידו להגביר את סמכות המורה. הוא עובד עם הסגל הבית ספרי מול המנהל או הסגן, תלוי במוסד. מטרה נוספת לחזק קשרים בין חינוך פורמלי לבלתי פורמלי, וגם בכנס שנערך לפני כחודש בנושא 'עיר ללא אלימות' עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הוא ציין בשבחה של המוגנות החברתית והרכז בבית הספר.

אשדוד בין המובילות במוגנות חברתית

בסקר מדידה והערכה שנערך על ידי המטה הארצי של "עיר ללא אלימות", אשדוד ניצבת בין הערים המובילות, וזוכה לשבחים כמעט בכל המדדים, ובאחוזים הנעים ברובם בין 90% ל-100%. כך למשל, 98.6% מהצוות החינוכי שבע רצון מתפקודו של רכז המוגנות, 97.3% מעידים על שיתוף פעולה פורה עם רכז המוגנות, 97.3% מהצוות החינוכי מסכימים כי הרכז תורם לטיפול והפחתה של אירועי אלימות אירועי ומשפיע לטובה על תלמידים להיכנס לכיתות ולא לשוטט. 94.6% רואים בו חלק משמעותי מהעשייה של הצוות החינוכי בבית הספר למען העלאת תחושת המוגנות של התלמידים. מדריך המוגנות הוא לרוב בעל תואר אקדמי רלוונטי. תפקידו אינו להיות רס"ר משמעת או להחליף את המורים בתחום זה. הוא מהווה דמות של 'אח גדול' לתלמידים.

ההובלה של אשדוד אף זכתה להכרה כאשר את אות רכז המוגנות המצטיין הארצי, קיבל לא מכבר נציג מבית הספר "אריאל". בית הספר אף זכה במקום השלישי בתחרות ארצית בפרויקט של מנהיגות צעירה. ב"אריאל" ריכזו ארבע קבוצות, שכללו יחד 46 תלמידים, כאשר בדרך כלל רכזי המוגנות בארץ פועלים עם קבוצה בת עשרה תלמידים. גם כאן מנו הקבוצות ילדים משלושה סוגים: מאתגרים, מודל לחיקוי ואלה שקולם אינו נשמע. "לקחנו את נושא ההגינות בספורט, בכדורגל", אומרים בבית הספר, "ניסחנו עשרה כללי התנהגות, הקמנו קבוצות כדורגל, בשכבת כיתות ד' ו-ו', ושכבה ד' אף זכתה בליגת הקט רגל העירונית. דרך ההגינות בספורט הובלנו להעצמה ומניעת אלימות". על כך זכה בית הספר באות הצטיינות. את המקום השלישי קטפו בתחרות ארצית, שבה העלו מופע שכלל שיר, ריקוד וקטעי משחק שעסקו במניעת הצקות, חרם, בריונות ברשת ועוד. ביום שיא שהתקיים לקראת סוף השנה, הגיעו נציגים משאר בתי הספר היסודיים המשתתפים בתכנית, וילדי "אריאל" הופיעו בפניהם.

רכז מוגנות בקייטנות

גם בחופשת הקיץ רכזי המוגנות ממשיכים בפעילותם. במהלך חודש יולי מפעילים מדריכי תכנית המוגנות פעילויות בקייטנות בתי הספר היסודיים לכיתות א'-ב' מטעם משרד החינוך במטרה לצמצם תופעות של אלימות במהלך הקיץ. אל מדריכי המוגנות מתלווים בני נוער, תושבי העיר, שמסייעים למדריכים במסגרת מיזם תעסוקה לנוער בחופשת הקיץ. בסדנאות יעבירו הרכזים ועוזריהם מסרים למניעת אלימות בקרב ילדי הקייטנות ועידוד פתרונות חיוביים לסיטואציות חברתיות וכן התנהגות זהירה במהלך הקיץ. אתם תוכלו לפגוש אותם אחרי הצהריים בפארקים בפעילות סביב אותם נושאים בשיתוף פעולה עם החברה למתנ"סים. "כמעט אלפיים ילדים יחשפו בקייטנות ב-17 בתי ספר", מציינת מורלי ומודה לכל הרכזים. "העבודה במהלך השנה קשה מאוד, המדריכים צריכים להיות קשובים גם לצוות ובמיוחד לתלמידים ולהיות במקום הנכון בזמן הנכון. זה להיות לפני שתגרה תפרוץ, לגלות את הילד שמנודה ברשת החברתית, לדבר עם הילדה שהיא אולי אנורקסית, להפנות, לדווח ולהיות במקום כשהילד בא לספר על מצוקה אישית, ובמקביל לקיים פרויקטים חברתיים בתוך בית הספר".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך