אמירה מזעזעת: "יא אתיופית מסריחה, תחזרי לאתיופיה"

זה רק משפט אחד ממה שנאלצה אחות במחלקת המיון באסותא אשדוד, לשמוע מבן משפחה של חולה, שתקף אותה מילולית בצורה קשה ביותר. נגד התוקף הוגשה תלונה במשטרת אשדוד, והוא עוכב לחקירה
אמירה מזעזעת: "יא אתיופית מסריחה, תחזרי לאתיופיה"

לפני שבועיים הגיעה מטופלת עם מלווה, ככל הנראה בן משפחה שלה, למיון באסותא אשדוד. בשלב מסוים המלווה הביע את מורת רוחו בצורה קשה מאוד מהעיכוב בטיפול של בת משפחתו, ועשה זאת עם אלימות מילולית פיזית מבישה כלפי אחת האחיות ממוצא אתיופי. הוא אמר לה בין היתר: "יא אתיופית מסריחה, תחזרי לאתיופיה"… "מי הביא אתכם לכאן"… ועוד מילים קשות מאוד שרק מפאת כבודה של האחות לא נכתוב אותן. מי שנכחו במקום סיפרו כי האלימות המילולית הייתה כל כך קשה שהיה נורא לשמוע אותה. אנשים שהיו במיון ניסו להשתיקו, אבל הוא המשיך בצורה קולנית עם קללות נוספות, ורק כוחות הביטחון שהגיעו במהרה למקום והמשטרה שהוזמנה, הרגיעו את האווירה והרחיקו אותו מהמקום. המלווה נלקח לחקירה בתחנת המשטרה.
האחות סיפרה אחר כך לחברותיה וחבריה לעבודה כי במשך 15 שנה שהיא משמשת בתפקיד אחות, היא לא שמעה התבטאויות גזעניות קשות כל כך ברמה הזאת. היא הייתה נסערת מאוד במהלך אותו היום וגם בימים שאחר כך. ללמד עד כמה הדברים היו קשים עבורה.

אומנם מדובר במקרה קיצון, אבל מסתבר כי אלימות מילולית מתרחשת לא פעם ולא פעמיים בבית החולים אסותא אשדוד, כפי שמספרת איה גבאי בלינקוב, ראש אגף הסיעוד בבית החולים אסותא (האחות הראשית). בשבוע שעבר שבתו הצוותים הרפואיים בראשות האחיות והאחים, הצוות הסיעודי, במחאה על האלימות כלפיהם בכל הארץ, כולל גם באסותא אשדוד.

השביתה נערכה בגלל מקרה שהתרחש לפני כשבועיים, בו אחות בת 66 נדקרה בבטנה, בידי חולה בבית החולים הגריאטרי שמואל הרופא שבבאר יעקב ונפצעה באורח בינוני. מאבטח שהיה במקום לא הצליח למנוע את התקרית, שהתרחשה בביתן שמטפל במחלת השחפת, אולם המאבטחים השתלטו על התוקף לאחר המעשה. שוטרים שנקראו למקום עצרו חשוד בדקירה, מבקש מקלט מאריתריאה בשנות השלושים לחייו, שטופל בבית החולים ודקר את האחות משום שלא היה מרוצה מהטיפול שקיבל. מעצרו הוארך. אחרי מספר ימים של אשפוז בבית החולים חלה החמרה במצבה של האחות. מהמרכז הרפואי אסף הרופא שבו היא מאושפזת נמסר כי היא עברה ניתוח נוסף ומורכב וכעת היא מורדמת ומונשמת.

נחזור לאשדוד. איה גבאי-בלינקוב מספרת מה קורה בבית החולים אסותא אשדוד בכל הקשור לאלימות כלפי הצוות: "היו כמה מקרים שלשמחתי, לא היו פיזית. המדובר בעיקר באלימות מילולית וסגנון של גסות רוח, לא מעט פעמים. המדובר ברוב המחלקות, פנימיות, ילדים, כירורגית וחדר מיון, שם ארעה התקרית הקשה והגזענית".

לדברי גבאי-בלינקוב, הרי שהיו מצבים שלא הייתה ברירה והם נאלצו להזמין מי שיגן עליהן: "היו מצבים שנאלצנו להזמין אנשי ביטחון ומקרים בודדים שנאלצנו להזמין משטרה". צריך לזכור, בית החולים באשדוד נכנס לפעילות מלאה רק בחודש נובמבר. דהיינו כ-8 חודשים.
"אנחנו בבית החולים אסותא אשדוד מעבירים מסר לצוות שלנו. שום גילוי של אלימות לא מתקבל. נכון, ננסה להרגיע את האווירה, אבל אם לא תהיה ברירה נזמין אנשי ביטחון ובמידת הצורך משטרה". במילים אחרות, באסותא אשדוד מבינים את המצבים שמגיעים אנשים ויעדיפו שהכל ייגמר בצורה טובה. אבל שלא תבינו לא נכון, אם מישהו יגזים, הוא יאלץ לשאת באחריות על מעשיו. מסר מאוד ברור.

כאמור גם באסותא אשדוד השתתפו האחים ואחיות ובשביתה. אבל לאיה גבאי-בלינקוב יש גם מסר אופטימי: "רוב הציבור מתנהג בצורה נאותה, את זה גם חשוב להגיד. אנחנו מבינים שלא פעם יש לחצים על כולם, החולים ובני משפחותיהם. לחץ נוכל להכיל, אבל אלימות מכל סוג שהיא לא נוכל להכיל. לא ניתן הצדקה לשום סוג של אלימות".

מסתבר כי הצוותים בבית החולים מקבלים סדנאות והדרכות להתמודד עם מצבים אלו: "כל הצוותים שלנו עוברים הכשרות, הדרכות ומקבלים כלים כיצד להתמודד עם כל המצבים שבית החולים מתמודד איתם. אנחנו נמשיך לתמוך בצוותים שלנו כל הזמן, שעושים עבודה קשה וטובה ונגן עליה בכל מצב נתון".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך