מה יקרה בעיר אשדוד במקרה של רעידת אדמה?

12 רעידות האדמה שהתרחשו בשבועיים האחרונים בצפון הארץ, מעלים חשש גדול בקרב תושבי אשדוד, בעיקר אלה המתגוררים ברובעים הוותיקים
הנחיות פיקוד העורף להתנהגות נכונה בעת רעידת אדמה

מצד אחד, עיריית אשדוד מעודדת את הפרויקטים לפינוי-בינוי ותמ"א 38 ברובעים הללו, ובשנים האחרונות נרשם זינוק אדיר בביצוע פרויקטים כאלה בעיר. מצד שני, המריבות והוויכוחים בין הדיירים, גורמים לעיכובים בביצוע ובקבלת ההחלטות. "בסוף מה שיהרוג אותנו זה הוויכוח בין הוועד של הבניין הזה לבניין שלידנו, על סוג הקרמיקה שהקבלן ישים בחזית הבניין"

הסטטיסטיקה מלמדת כי בישראל מתרחשת רעידת אדמה עוצמתית שגובה חיים רבים אחת למאה שנה (בערך). רעידת האדמה האדירה האחרונה הייתה בשנת 1927, כך שאנו נמצאים בטווח 100 השנים. הסבירות אם כן גבוהה, אבל ללא קשר לסטטיסטיקה והסתברות, רעידות אדמה מתרחשות בכל רגע על פני כדור הארץ, ובמקומות רבים בעולם נרשמו אסונות טבע שהביאו לחורבן ולהרס מוחלט, את זאת יודעים כולם.

בשבועיים האחרונים נרשמו 12 רעידות אדמה באזור הצפוני של הארץ, כאשר עוצמתם עדיין מוגדרת נמוכה, אם כי התדירות הגבוהה של רעידות האדמה באזור טבריה והכנרת, מעלה את החשש שמדינת ישראל נמצאת באפקט מקדים לדבר האמיתי, והוא רעידת אדמה אימתנית שתגבה את חייהם של עשרות אלפי תושבים מרחבי הארץ, והרס רב של מאות עד אלפי בניינים ישנים שנבנו בשנים הראשונות של קום המדינה, ושלא עומדים בתקן של פיקוד העורף ממיגון בשעת רעידת אדמה.

במקרה של רעידת אדמה בעוצמה חזקה, ישראל תהפוך למדינה בהלם. במשך ימים ארוכים ממדי הנזק עדיין לא יהיו ברורים. אזורים שלמים ימצאו את עצמם עם סיוע חלקי מאוד, והרשויות המקומיות ייאלצו להתמודד כמעט לבדם עם ממדי האסון בימים שאחרי. אורחות החיים ייפגעו ורעידה שכזאת תחזיר את ישראל עשרות שנים אחורה, משום שככל שמדינה היא מפותחת וטכנולוגית יותר, כך היא תלויה באותן תשתיות וטכנולוגיות חדישות.
מומחי ועדת ההיגוי לרעידות אדמה הציגו תרחיש אימים לרעש שצפוי לדעתם להתרחש אצלנו בעתיד הקרוב. "על פי תרחיש הייחוס צפויים 16 אלף הרוגים, 6,000 פצועים קשה, 83 אלף פצועים קל, 400 אלף פליטים שיהיו עקורים מבתיהם, כ-10,000 מבנים הרוסים ומעל ל-100 אלף מבנים שיינזקו", אומר אחד המומחים המובילים בארץ בתחום. "הנזקים בתרחיש זה כוללים פגיעה בתשתיות, בריאות, מים, מזון, דלק, גז, חשמל, תקשורת, תחבורה, ביוב ושפכים, חינוך, נזקים לחקלאות, לעסקים ולמפעלים, לתיירות, נזקים סביבתיים ולמעשה כל יסודות החיים צפויים להתערער".

"המלחמה בין הדיירים מבריחה את היזמים"
למרות התקדמות תכנון וביצוע הפרויקטים ברחבי העיר, ושינוי החזות של בניינים רבים, אם זה בתמ"א 38 ברובע ו' וברובע ד', או פינוי-בינוי ברובע א' וברובע ח', עדיין המצב בעיר קשה בעיקר נוכח העובדה שרשות מקומית לא יכולה לעמוד בעומס הרב והחשש מפני הסכנה, ולכן זקוקה לעזרה מגבוה. בכדי לנסות ולשפר במהירות האפשרית את המצב הנוכחי, הוכשרה בתקופה האחרונה מנהלת התחדשות עירונית שפועלת לגבש בין הדיירים ולקדם פרויקטים ברחבי העיר, אך מתברר שהבעיה נמצאת במקום אחר.
עיתון "המגזין" יצא בשבוע האחרון לסיור ברובעים הוותיקים, כדי לשמוע מהדיירים כיצד הם מתמודדים עם החשש הגדול מרעידת אדמה שעלולה לגבות חיים רבים בעיר. במהלך הסיור נדהמנו לגלות כי הגורם העיקרי לסחבת הגדולה בקידום פרויקטים אינו תלוי ברשות המקומית, אלא בדיירים ובוועדי הבתים עצמם, שבאזורים מסוימים בעיר נמצאים במלחמת חורמה אחד בשני ומסכנים את חיי הדיירים האחרים בבניינים ישנים שמתפוררים ועלולים לקרוס ברעידת אדמה.

ביקרנו ברובע ב' וברובע א', שם מקדמים יזמים פרטיים בעידוד העירייה פרויקטים של פינוי-בינוי לבניינים שנבנו לפני יותר מחמישים שנה, בימיה הראשונים של העיר אשדוד. אלא שמתברר לנו כי ויכוחים מיותרים בין דיירים גורמים לעיכובים רבים של שנים ארוכות בקידום הפרויקט, ובכך גם מסכנים חיים של דיירים רבים וגם מונעים התקדמות באיכות חייהם.
מישל כהן, תושב רובע א', אמר לעיתון "המגזין: "במשך שמונה השנים האחרונות הגיעו יזמים שונים לרחוב שלנו בניסיון לגבש את כולם לבצע תכנית פינוי-בינוי ולהרוס את אחד הרחובות הוותיקים בעיר, אך לצערי הרב מלחמת חורמה שמתעוררת כל פעם מחדש מבריחה מכאן את היזמים. תושבים שתופסים יוזמה ומקדמים את הפרויקט, נחשדים בידי הדיירים כמקבלי טובת הנאה והקנאה אוכלת את האנשים כאן, ככה זה כבר שמונה שנים, ואני לא רואה מתי זה ייגמר".

קובי ועקנין מרובע ב' סיפר לנו: "אנשים כאן חושבים שהם המבינים הגדולים ביותר בהנדסה ובנייה, שש שנים לקח לנו לסגור עם קבלן, וכבר שנה וחצי שדיירים נכנסים לו לעבודה ומנסים לקבוע לו איפה הוא יבנה חניה וכמה מחסנים הם יקבלו. פגישה בין דיירים לקבלן יכולה להתפוצץ עם צעקות ואיומים בגלל ויכוח על סוג קרמיקה לחדר המדרגות. הפרויקטים לא מתקדמים רק בגלל הדיירים".
יזם בכיר בעיר אשדוד, שבונה ומחדש במספר רובעים, אמר: "על רקע ירי הטילים ורעידת האדמה שמרחפת לנו מעל הראש ומסכנת תושבים, לדיירים זה לא אכפת כל כך כי יש לאנשים בקשות הזויות, אם זה אדם שהוסיף מרפסת של שמונה מטר ומבקש דירה נוספת, או אחד ששיפץ לפני שנה ודורש מאה אלף שקל בכדי לחתום. זה פשוט מטורף. אנשים ערים לגודל האיום שמרחף על מדינת ישראל, אך בצע כסף מונע מהם להתקדם ולהפוך את חיי הילדים שלהם לבטוחים יותר, ועוד לא דיברתי על הרווחיות כי הרי האשדודים בטוחים שעושים מזה מיליונים, אך הם לא ערים לפרטים הקטנים שגורמים לקבלן לסיים פרויקט עם הפסד ולא עם רווח".

עבודה בקצב מסחרר: 254 בקשות לתמ"א 38 בעיריית אשדוד
לפני מספר שנים העיר אשדוד הייתה בתחתית הדירוג של הערים בישראל, המתחזקות מפני רעידת אדמה, כאשר בתחילת שנת 2013 רק שש בקשות אושרו לחיזוק מבנים ברובעים הוותיקים או כמו שכולנו מכירים אותו בשמו המלא "פרויקט תמ"א 38". אך בחמש השנים האחרונות נרשם זינוק חד ביותר באישור הבקשות ע"י עיריית אשדוד, כאשר רק בשנה האחרונה הוגשו 254 בקשות לביצוע תמ"א 38, שמטופלות בעירייה בסטטוס של אישורי ועדה ועד הכנה לטופס 4 לקראת איכלוס.

אחד מבכירי העירייה אמר בעניין זה: "עיריית אשדוד שמה לה למטרה לעודד כמה שיותר מבנים ברחבי העיר שזקוקים לשינוי וביצוע של תמ"א 38. בשנים האחרונות נוצר מהפך של ממש בבנייה הזו, ואפשר לראות את זה בעיקר ברובעים ד', ו', א', ה' ועוד. ואנחנו נותנים את הכל בשנה האחרונה לקדם פרויקטים של פינוי-בינוי באזורים בהם תמ"א 38 הוא לא אופציה, ורק הריסה ובנייה מחדש תפתור את הבעיה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך