אירופה באשדוד: פרויקט ה-REWAY – התמונות מדברות

רגע לפני שהעבודות בפרויקט התחבורה הירוקה REWAY מסתיימות (בחלקן הראשון), בחנו את הפרוייקט מקרוב, מתחנת הסעה חכמה הכוללת wi-fi וטעינה סלולרית, דרך כבישים מתקדמים, אוטובוסים מיוחדים, ועד שבילי אופניים מודרניים וצמחייה ירוקה, וגם כל מה שרציתם לדעת על השלב השני והשלישי בפרויקט

לפני כשנה וחצי העיר אשדוד יצאה למהלך יוצא דופן, אפילו דרמטי, שהיה צפוי לשנות את פניה בצורה משמעותית ביותר. לאחר סבב התייעצויות ופגישות הוחלט כי העיר תכנס לתהליך מיוחד של שינוי הכבישים המרכזיים שלה, חידוש תשתיות ויצירת מערך תחבורה חדשני ויוצא דופן, בתוספת עשרות שבילי אופניים לנוחיות הציבור. הכל תחת פרויקט התחבורה הירוקה REWAY.

לא מעט גבות רבות הורמו נוכח ההחלטה האמיצה של העירייה והעומד בראשה ד"ר יחיאל לסרי, לקחת את התכנית הגרנדיוזית ולהכניס את כבישי אשדוד לסחרור, עם פקקים מעיקים ונהגים עצבניים, אך כנראה שאת התוצאה הסופית ד"ר לסרי וחבריו בהנהגת העיר ראן כבר אז בראשם, והבינו ששווה לעבור את התקופה המורכבת הזו של כעס וזעם ברשתות החברתיות. זאת, יחד עם הצורך האדיר בהחלפת התשתיות הרעועות בעיר שהותקנו לפני יותר מ-30 שנה.

חודשים לא קלים עברו על תושבי העיר, עם עומסי התנועה שהצטברו בתחילת הפרויקט, אך עד מהרה השגרה חזרה לכבישים, וסגירת הנתיבים נעשתה מתוחכמת ומתוכננת מיום ליום, כאשר בד בבד העבודות התבצעו בימים ובלילות. תחילה בכניסה הדרומית לעיר על הציר המרכזי בשד' מנחם בגין, ולאחר מכן ברובע הסיטי ובשד' הרצל בצידו הצפוני של העיר.

מדובר בעבודות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שהגיעו דרך משרד התחבורה, וחלק נכבד מהעבודות כבר מאחורינו ואת התוצאות ניתן לראות גם בעין בלתי מזוינת. מבדיקה שערכנו מול עיריית אשדוד, התברר שכבר בתחילת חודש ספטמבר, עם חזרת התלמידים לבתי הספר, יסתיימו להן העבודות על פרויקט ה-REWAY בכבישים עליהם מתבצעות כעת עבודות. דהיינו: שד' הרצל, בגין, ז'בוטינסקי, יצחק הנשיא ועוד, כאשר לאחר הפסקה של חודשיים, יחזרו העבודות אך הפעם על השלב השני שצפוי להיות מעניין מאוד ולשנות לחלוטין אזור נוסף וותיק באשדוד.

השלב השני בתכנית פרויקט התחבורה כולל בתוכו עבודות שיקום בשד' ז'בוטינסקי, והפיכתו של חלק נרחב מרחוב רוגוזין לכביש חד סטרי ומדרחוב מהיפים בארץ. כמו כן תחל סלילת שמונה ק"מ של שבילי אופניים, כאשר התאריך המיועד להתחלת העבודות הוא בחודש נובמבר הקרוב.

לאחר מכן בחודש פברואר 2019 יחל השלב הסופי של העבודות על פרויקט ה-REWAY, שכולל בתוכו את החלק המעניין ביותר, והוא הקמת גשר להולכי רגל מעל כביש מנחם בגין, גשר שיחבר את רובע ט' עם הרובע המיוחד וינגיש את בית החולים לתושבים שבאים מאזור המגורים בצידו השני של הכביש. בנוסף לכך, ייבנה מסוף הלילה המתוכנן ותושלם סלילת שבילי האופניים בעיר.

הפתרון האירופאי לסכנה בכבישים שהגיע לאשדוד
בשנים האחרונות התרבו רוכבי האופניים בישראל בכלל ובאשדוד בפרט, כאשר הדגש הוא על רוכבי אופניים חשמליות. ריבוי הנהגים, בעיקר בגילאים הצעירים, גרם למכת מדינה של פצועים והרוגים כתוצאה מהשימוש באופניים ברחבי הערים בישראל, ומידי שבוע הורגלנו לראות את הודעות גופי ההצלה על תאונה כזו או אחרת במעורבות רוכב אופניים חשמליים.

אך בעוד ברחבי הארץ מנסים להתמודד עם התופעה המדאיגה הזו, שגבתה חיים וגרמה להולכי רגל ולרוכבים לפציעות קשות, באשדוד החלו בבניית פתרון שמיושם הלכה למעשה בערי הבירה של אירופה המודרנית, והוא סלילת 23 ק"מ של שבילי אופניים, המחברים בין כל רובעי העיר לנהיגה בטוחה.

ברחבי הארץ, כמו באשדוד, נכנס לתוקפו החוק המאפשר לתת דוחות לרוכבי האופניים שלא נוסעים בכבישים ומסכנים את הולכי הרגל, כמו גם מתן דוחות על שימוש בפלאפונים בשעת נסיעה. אך בעוד חודשים ספורים, בזמן שבערים השונות יקדישו פקחים רבים לאכיפת החוק, באשדוד יוכלו לנשום לרווחה נוכח סלילת השבילים והפרדתם משבילי ההליכה להולכי הרגל ע"י צמחיה, בדיוק כמו שניתן לראות כיום את השבילים הכחולים מהכניסה לעיר בשד' מנחם בגין ועד רובע הסיטי.

הניסיון לבטל את הפרויקט והאכזבה של האופוזיציה
בשלביו הראשונים של הפרויקט ניסו מספר חברי מועצה מהאופוזיציה העירונית, ובראשם הלן גלבר, לבטל את פרויקט התחבורה, זאת בטענות שונות שהוא לא מתאים לעיר אשדוד, ולמרות שבהצבעה המקדימה במליאת מועצת העיר הם הצביעו בעד התכנית… אך תכניתם נכשלה והפרויקט המשיך בשיא כוחו אל עבר המוגמר ההולך ומתקרב.

חודשיים לפני סיום העבודות ובעיריית אשדוד מתחילים לקצור את הפירות על עבודה קשה, כאשר ועדות תחבורה מקצועיות מערים גדולות במדינה הגיעו לאשדוד, על מנת לבחון את כדאיות הפרויקט וללמוד ממנו עבורם, כאשר כולם מתפלאים מהפיתוח והשדרוג שנעשה לעיר ע"י הפרויקט, זאת עוד לפני שהושלמה.

לעומת זאת באופוזיציה העירונית חברי המועצה החרישו, ואלו שביקשו למסמס את הפרויקט חזרו אל מאחורי הקלעים, כאשר בקדמת הבמה בביקור האחרון של שר התחבורה בעיר עמד לצידו ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי וממלא מקומו גבי כנפו שזכו לשבחים מהשר, על עמידה איתנה מול אלו שניסו למנוע את קידום הפרויקט שהפך לספינת הדגל של משרד התחבורה, ועוד צפוי לשרת רבות את מדינת ישראל כדוגמא ברחבי אירופה בכל הקשור לתחבורה ירוקה ומודרנית.

מצב העבודות בכבישים – שלב אחרי שלב
רגע לפני רדת המסך, וסיומם של העבודות העיקריות בכבישים המרכזיים של העיר, והמעבר לעבודות נקודתיות על מנת להשלים את הפרויקט, החלטנו בעיתון "המגזין" לצאת לסיור מצולם ברחובות העיר אשדוד, זאת על מנת להמחיש לקוראים את השינוי האדיר שהתרחש בעיר, ואיך הקדמה והמודרניות נכנסו לרחובות הסמוכים לבתים של כל אחד ואחד מאיתנו, במטרה לייעל ולשפר את חווית השימוש בתחבורה ציבורית ובכבישי העיר.

תחילה בחרנו לפתוח בתחנה החכמה הראשונה שהונחה לרווחת התושבים בסמוך לבית החולים אסותא באשדוד. על פי התמונות שצלמנו מהמקום ניתן להתרשם שמדובר בתחנות המתקדמות ביותר בארץ, כאשר מבדיקה מהירה עולה שמדובר בתחנה הכוללת מסכים המפרטים את המידע החשוב עבור הנוסע כגון קווי האוטובוסים, מסלולם ויעודם, וכן מסופי הטענה לתיקוף כרטיסי הרב קו.

אך לא רק, מעבר לכך שמדובר בתחנות ענקיות לרווחת הציבור, בתחנות הללו ישנה קליטה של wi-fi בחינם עבור תושבי העיר, טעינה סלולרית ע"י כבל usb לכל מכשירי הפלאפון, וכן מצלמות אבטחה המשדרות ישירות למוקד העירוני, המעלות את תחושת הביטחון האישי בכל שעה ומאפשרות למוקד לעקוב אחר מעשי קונדס והשחתה של המיכשור היקר שיונח ב-120 תחנות כאלו ברחבי העיר.
משם יצאנו בנסיעה אל מתחם הביג, שם התחילו העבודות הראשונות כאשר נסלל לו נתיב התחבורה הציבורית הראשון באשדוד, וכן נסללו שבילי האופניים החדשים סמוך למתחם ההייטק שהעבודות בו החלו בימים האחרונים לקראת בניית פארק הייטק מהגדולים באזור הדרום.

בסיבוב הפרסה חזרנו לשד' מנחם בגין ולצומת הכניסה לאשדוד ששודרגה משמעותית במהלך העבודות, ובוצעו בה שינויים לטובת התחבורה ציבורית ולטובת הרחבת הנתיבים לממשיכים לשד' משה סנה וליוצאים מהעיר.

התקדמנו הלאה במעלה שד' מנחם בגין שם ניתן לראות את ההפרדה בין שבילי האופניים לשבילי הולכי הרגל ע"י צמחייה חדשה ומודרנית, ואת סלילת הכבישים המתמזגים עם נתיבי התחבורה ציבורית.
לקראת כיכר הסיטי העבודות הופסקו וחודשו בליבה של העיר בצומת הרחובות הרצל בגין, שם ביצעה העירייה נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית בפניה שמאלה לשד' הרצל.

בשד' הרצל העבודות נמשכות במלוא המרץ כאשר נתיבי התחבורה ציבורית בו חוברו באמצע הכביש, כאשר משני צדיו תזרום תנועת הרכבים לכל אורכה של השדרה, במקביל ישנם מקטעים לחציית הולכי רגל.
הפרט החשוב ביותר בשד' הרצל הוא החלפת התשתיות, שם בין שד' יצחק הנשיא לרחוב שבי ציון עדיין עובדים הפועלים במרץ רב על החלפת התשתיות שלא הוחלפו במקום למעלה מ-30 שנה.
בשל עומסים בשעות הקבועות בשד' יצחק הנשיא פינת שד' הרצל, הורחבו הצמתים לבאים מרח' רוגוזין, והשינוי החדש מאפשר נתיב תחבורה נפרד לפונים ימינה ולפונים שמאלה.

זרימת התחבורה בעורקים הראשיים של שד' הרצל היו חשובים ביותר עבור המתכננים, על מנת למנוע עומסים עתידיים עם פיתוחו של הרחוב והשלמת הפרויקטים המפוארים לפינוי בינוי לאורך כל הציר, לכן ברוב הצמתים לכיוון דרום העיר בוטלה אחת מהפניות ימינה או שמאלה, דבר שיאפשר זרימה חלקה של התחבורה במקום.

העבודות על שד' הרצל פינת שד' ז'בוטינסקי נמצאות בעיצומן, כאשר בעוד חודשיים יסיימו את השלב האחרון והעיקרי ביצירת נתיב תחבורה ציבורי עבור האוטובוסים החדשים והמפוארים שיכנסו לאשדוד וישרתו את הציבור.

מעיריית אשדוד נמסר: "עבודות ה-REWAY לשדרוג התחבורה הציבורית באשדוד אוטוטו מגיעות לסיומן, וכבר עתה ניתן לראות את פניה החדשות של העיר. באופן כללי אנו נמצאים לקראת סיום השלב הראשון ונמצאים לקראת מסירה ראשונית כדלקמן: העבודות בשד' מנחם בגין ושד' הרצל תסתיימנה בתחילת ספטמבר 2017. מסירה ראשונית של המסוף הצפוני ומסירה סופית של מנחם בגין והרצל מתוכננת לאמצע אוקטובר 2017. השלב השני, עבודות שיקום ברח' רוגוזין וברח' ז'בוטינסקי וסלילת 8 ק"מ שבילי אופניים, יחלו בנובמבר 2018. השלב השלישי, הכולל את חלקו המזרחי של הפרויקט, הקמת גשר הולכי רגל לביה"ח מעל כביש מנחם בגין, מסוף הלילה, חניוני הקצה והשלמת שבילי האופניים, יצא לדרך בפברואר 2018. בסופו של יום, אשדוד תהפוך לעיר מודל לתחבורה ציבורית מתקדמת ויעילה ולאחריה ייושם המודל בערים נוספות בישראל, כאשר הראשונים ליהנות מהמעבר הדרמטי לתחבורה מתקדמת יהיו כמובן תושבי אשדוד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך