פרשת השבוע-פרשת בלק

כתוב בפרשה: "ויפתח ה' את פי האתון...".
טור של שריקי

שואלים המפרשים מדוע באמת היה דיבור הבהמה אילו יכלה לדבר זה היה יותר קשה מדיבורם לבני אדם, כי אם הבהמה הייתה מדברת אין לה את השכל להעלים דברים ולשקר והיא הייתה אומרת רק את האמת, ומול האמת אי אפשר לעמוד, כך אומר הרב קנייבסקי ובלעם במקרה הזה היה יכול להגיד שזה לא אתונו ושהיא משקרת וכו'… אך ידע שכולם יאמינו לאתון ולא לו.

וזה שאמרו חכמים: "אוי לנו מיום הדין אוי לנו מיום התוכחה…". שבלעם החכם שבאומות העולם לא יכל לעמוד בפני תוכחת אתונו, וכשיבוא הקב"ה ויוכיח לכל אחד ואחד לפי מה שהוא, על אחת כמה וכמה.

והמשל לאתונו שלבלעם לתוכחה שלעתיד לבוא שבא יוכיח הקב"ה אחד אחד, היא שבדברי האתון הוצגה האמת לעיני כל, וכך גם בדינו של הקב"ה ולא יהיו תירוצים לאף אדם.

עוד שואלים מדוע הוכח בלעם על הכאת אתונו? הרי כל בעל חיים נתון תחת מרות אדונו. עונים המפרשים זה מדובר כשהאדם הוא במעלת אדם, המובדל מן הבהמה בנפשו וברוחו, אבל אם האדם משפיל את נפשו לחיות חיי בהמה עד לדיוטא התחתונה, אין לו שום יתרון על הבהמה וממילא אסור לו לרדות בה ולהכותה. לכן אמרו חז"ל "לפי מה שהוא" כלומר יוכיחו את האדם לפי מעשיו והתנהגותו בזמן אחר ובמקום אחר.

מנהגי ימי בין המיצרים:

מי שמנגן לפרנסתו, או שמלמד נגינה, מותר לו להמשיך בכך עד ראש חודש אב, מכיוון שאינו עושה זאת כדי לשמוח אלא להתפרנס, וכן מותר לתלמידים מסיבה זו ללמוד נגינה בימים אלו, אם קיים חשש סביר שההפסקה בלימוד תפגע בהם, והם יתקשו לחזור למסלול בהמשך.

סעודות מצווה המתקיימות בימין אלו, כגון בר מצווה (ביומו), ברית, פדיון הבן, שבע ברכות או סיום מסכת, יש המתירים לנגן, לשמוע מוסיקה ולרקוד , ובסעודות מצווה המתקיימות לאחר ר"ח אב, לכל הדעות אסור.

מותר לטייל ולשחות בבריכה או בים , אולם משנכנס אב ממעטים בשמחה, ולכן יש לאסור זאת. מי ששוחה לשם בריאות, מותר לו להמשיך לשחות גם בתשעת הימים. אכן יש שנמנעו ללכת בימים אלו לבריכה או לים מחשש לסכנה.

נוהגים שלא לברך שהחיינו בימים שבין המצרים . בשבתות שבין המצרים, יש שאסרו לברך שהחיינו, ויש שהתירו, ומנהגינו להקל.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך