הפוריות של הגבר האשדודי נפגעה בגלל מבצע "צוק איתן"

חוקרי המרכז הרפואי "סורוקה" בבאר שבע מצאו כי פוריות הגבר הישראלי באזור הדרום (ביניהם אשדוד) נפגעה במהלך מבצע "צוק איתן"

ד"ר אליהו לויטס, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בסורוקה ומנהל בנק הזרע: "לסטרס ממושך כמו בתקופת מלחמה, יכולה להיות השפעה על איכות הזרע יותר מאשר סטרס של ימים ספורים"
נתון מדאיג: בגלל ימי הסטרס והלחץ במבצע "צוק איתן", נרשמה פגיעה של ממש באיכות הזרע של תושבי אשדוד והדרום… מחקר שנערך על אלפי דגימות זרע במרכז הרפואי "סורוקה" השווה בין דגימות זרע שנלקחו בתקופת המבצעים הצבאיים "צוק איתן" ו"עמוד ענן", לעומת תקופות שגרה.

נמצא כי ב-37 אחוז מדגימות הזרע שנלקחו בזמן של מתח ביטחוני נמדדה תנועה פרוגרסיבית נמוכה (תנועתיות זרע נמוכה), לעומת 30 אחוז מדגימות הזרע ברגיעה. באופן כללי, הסיכוי של דגימת זרע שנלקחה בתקופת מתח ביטחוני לסבול מתנועתיות חלשה, היה גבוה ב-47 אחוז.

המחקר כלל דגימות זרע שנאספו בשנים 2009-2017 והשווה בין 659 דגימות זרע שנלקחו בתקופת מבצע "צוק איתן" ומבצע "עמוד ענן", או בחודשיים שאחריהם, לעומת 10,536 דגימות שנלקחו בתקופות רגיעה. הגיל הממוצע של הנבדקים עמד על 32, כאשר 44 אחוז מהם עישנו. דגימות הזרע שנבדקו לא נלקחו מסיבה של בעיית פוריות אצל הגבר. כמו כן, לא היה שוני בגיל ממוצע, עישון או BMI בין הנבדקים.

מתח נפשי ידוע כגורם שמשפיע לרעה על פוריות, אך אין מחקרים רבים על השפעת מתח נפשי על איכות הזרע. לסטרס ממושך, כמו בתקופת מלחמה, יכולה להיות השפעה על איכות הזרע יותר מאשר סטרס במשך ימים ספורים.
הזרע הגברי משתנה עם הזמן ומושפע מהרבה גורמים סביבתיים אפילו מעונות השנה.

ד"ר אליהו לויטס, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בסורוקה מנהל בנק הזרע ומעורכי המחקר מסביר: "הסברה שלנו הייתה שגם גבר שלא נמצא בחזית, אלא רק בטווח האזעקות, חווה סטרס לאורך היום. גילינו להפתעתנו שיש קשר בין המצב הביטחוני לספירות הזרע עצמן, שנמצאו פחות איכותיות. תנועת הזרע נחלשה בצורה משמעותית סטטיסטית. ירידה בתנועת הזרע עשויה להתבטא גם בירידה ביכולת של הזרע להפרות את הביצית, ולכך נדרש מחקר נוסף".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך