זהירות: זרם פריצה בים יכול לסכן את חייכם

הקיץ הגיע וזה הזמן לרענן את כללי ההתנהגות בים ובמיוחד להזהיר ולהיזהר מזרם פריצה – הקטלן מספר 1 של הים. לקרוא, לשנן ולשמור!
אנשים משתזפים על החול

עונת הרחצה אך נפתחה ואלפי מתרחצים כבר פוקדים את חופי אשדוד. בכל יום נרשמים אירועי ים שבהם מעורבים מתרחצים אשר נקלעו למערבולת, נגררו לבור מים או נסחפו לתוך הים ורק בנס נחלצו בשלום. אבל לא כל האירועים הללו מסתיימים טוב ולעתים אנו עדים לטביעה או לפגיעה בריאותית בלתי הפיכה כתוצאה מהתנהגות לא נכונה.

אז ראשית נזכיר את הכלל החשוב ביותר: יש לשחות רק בחופי רחצה מוכרזים, בשעות הפעילות המוכרות ותחת עינם הפקוחה של המצילים!! כלל נוסף מלמד אותנו כיצד להתנהג ביום קיץ חם כשהשמש יוקדת מעל ואנו חייבים לשמור על גופנו מפני כווייה ו/או סכנת התייבשות. אך מה אנו יודעים על "זרם פריצה"? כמה אנו מכירים את קרקעית החוף, את המהמורות או את הבורות העמוקים הסמוכים לחוף? ואם נקלענו למשברים כאלה, כמה מאיתנו יודעים להתמודד ולצאת מזה בשלום?

כבר אשתקד פעל להגברת המודעות בקרב המתרחצים להתנהגות נכונה בים ולסכנות הכרוכות בהתנהגות לא נכונה במים. בדף הסברה שהפיץ במוסדות החינוך ובאמצעי התקשורת, ניתן הסבר תכליתי על הגורם המסוכן ביותר בים – זרם פריצה, המוגדר כקטלן מס' 1 של הים!!

מהו זרם פריצה? – זרם פריצה המוגדר גם כ"זרם סחף" או "זרם חוזר", הוא זרם מים הנוצר מזרמים הנשברים בקרבת החוף וכשהם שבים אל הים הם סוחפים איתם חזרה את מה שנקלע בדרכם. הבורות העמוקים והמהמורות בקרקעית הים גורמים למתרחץ לאבד את אחיזתו בקרקע ואז כשהוא כבר צף על המים, הזרם סוחף אותו פנימה אל הים.

כיצד מזהים זרם פריצה? – ארבעה סימנים עיקריים יסייעו לכם לזהות זרם פריצה. 1) אזורים חשופים שאין בהם שוברי גלים. 2) מים עמוקים. 3) צבע מים שונה מהסביבה. 4) קצף על פני המים.

מה עושים? – ראשית, שומרים על קור רוח. הסחיפה תהיה מהירה וקצרה ולבסוף הים יפלוט את הנסחף לאיזור חולי ורדוד, לכן יש להתאזר בסבלנות! שנית, אין לשחות נגד הזרם. האינסטינקט שלנו הוא לחתור לחוף אך עוצמת הזרם ועוצמת הים רק מתיש את כוחו של הנסחף וגורם לו לפאניקה ואובדן עשתונות.

בקיצור – שומרים על קור רוח. צפים ושומרים על הכוחות. לא נאבקים בזרם וממתינים שהים יפלוט אותנו מנתיב הסחף. והעיקר, זכרו רחצה מותרת רק בחופים מוכרזים ותחת עיני המצילים.

אגף החופים הציב שלטים לאורך רצועת החוף וליד תחנות ההצלה ומקיים באמצעות המצילים הסברה והדרכה להתנהגות נכונה בים. זכרו, הים יכול להיות מסוכן.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך