"שביתה איטלקית" בנמל אשדוד

עובדי נמל אשדוד חוייבו לחזור לעבודה סדירה, אך עובדים בקצב איטי בשל הכוונה לפגוע בנמל הקיים לטובת הנמל החדש
נמל אשדוד מבפנים

לאחר שביתה של מספר ימים, שבה פתחו במשותף נמלי אשדוד וחיפה, נאלצו הוועדים להפסיקה ביום ראשון האחרון, בגלל שהוצאו נגדם צווי הבאה לבית הדין לענייני עבודה, לאחר שלא הגיעו לדיונים. הוועדים ממשיכים להיאבק על זכותם לשבות ולמחות נגד העובדה שהמדינה מבחינתם רוצה שאת הנמל החדש שיקום, יפעיל גורם חיצוני. ראשי הוועדים כועסים על ההסתדרות הכללית ועל שר התחבורה ישראל כץ. הם אולצו לשלם ערבות של 20 אלף שקלים להתייצבות בבית הדין ועוד קנס של 80 אלף שקלים

כעס ותסכול בקרב עובדי נמל אשדוד, בעיקר של ראשי הוועדים. ההרגשה שלהם היא שכולם נגדם – המדינה, הנהלת הנמל, אפילו ההסתדרות הכללית. יש כעס על שר התחבורה ישראל כץ, גם על אבי ניסקורן יו"ר ההסתדרות הכללית. ביום רביעי שעבר פתחו בנמל בשביתה חד צדדית. הסיבה העיקרית היא שבעוד 3 שנים יפעל הנמל החדש ואת התפעול המדינה לקחה למכרז והעבירה לחברה פרטית. הכעס הוא שהיה מו"מ ומבחינת הוועדים ההרגשה היא שכל מה שהתנהל מולם לא מומש ופשוט הועבר לחברה פרטית.

הוועדים לא התייצבו לדיון בבית המשפט לענייני עבודה. הוחלט לזמנם בצווי הבאה ושוטרים הגיעו לביתם של ראשי הוועדים. במשך יומיים לא נמצאו ראשי הוועדים עד שהתייצבו במשטרת אשדוד במוצאי השבת והעבירו ערבות של 20 אלף שקלים, על כך שיגיעו לדיונים בעניין, וכן ספגו קנס של 80 אלף שקלים על כך שביזו את בית המשפט. במוצאי השבת כבר חזרה העבודה לנמל, אבל בהנהלת הנמל טענו כי עדיין אין חזרה מלאה לתפוקת עבודה. סוג של "שביתה איטלקית".

ראשי הוועדים החליטו הפעם ללכת כנראה עד הסוף, או לפחות לא לוותר על הזכות לשבות. הכעס על אבי ניסקורן יו"ר ההסתדרות הכללית, ועל מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, הוא גדול מאוד. יש כאלה שקוראים לעזוב את ההסתדרות הכללית ולעבור להסתדרות הלאומית, כפי שהיה כבר בעבר. בהתבטאויות בכלי התקשורת היה מי שאמר כי ההרגשה היא שההסתדרות מכרה אותם.
מההסתדרות נמסר: "שלטון החוק הוא מעל לכל ויש לכבדו. ההסתדרות מחויבת לעבודה המאורגנת ולעובדי הנמלי בישראל. ההסתדרות היא שהביאה ביטחון תעסוקתי לעובדי הנמלים ולא נוותר עד שנגיע להסכמות שיבטיחו את ביטחון הנמלים הקיימים".

העובדים מרגישים שכולם מנסים לפגוע בהם." בימים האחרונים גילינו שהמדינה באמצעות ההנהלה מחפשת לחסל את נמל אשדוד. לא פחות ולא יותר. היום הוכיח זאת שר התחבורה בעצמו כשכתב בפוסט אלים ובריוני נגד העובדים כי מטרתו לדאוג לבעלי ההון שקיבלו במתנה מהמדינה, נמלי ים פרטיים. אנחנו לא ניכנע ולא נירתע ויחד בכל דרך גם ננצח", כך כתב בין היתר בדף הפייסבוק שלו עמית שרף, יו"ר ועד ציוד מכני, הוועד הגדול ביותר בנמל אשדוד.

העובדים אומרים הפעם כי גם נמל חיפה איתם וזה כח גדול, מה גם שזה לא קרה שנים."זה קרב על הבית", הם אומרים. מי שגם כינתה זו כקרב על הבית ושלחה הודעה בוואטספ, מוקלטת לעובדיה מתחנת המשטרה באשדוד, עת הגיעה לשלם ערבות על כך שלא הגיע לדיונים בבית הדין לענייני עבודה, היא מיכל לוגסי, ראש ועד המינהל.

לוגסי אמרה לעובדים: "אני כרגע נמצאת בתחנת משטרת אשדוד. יומיים אני בורחת מהמשטרה כי עשינו ביזיון ולא החזרנו את העבודה וזאת על מנת לשמור על הנמל שלנו, הפרנסה שלנו, הבית שלנו, על הבית שההורים שלנו בנו. כל מזכיר ועד נקנס ב-80 אלף שקל ו-20 אלף שקל ערבות. את ה-20 אלף שקל אשלם באהבה כי זה ערבות, את ה-80 אלף שקל אנחנו נדבר על זה ואני יודעת שכולנו יחד. זה אך ורק למען הפרנסה שלכם. המשטרה הגיעה אלי לפנות בוקר, אני לא ישנתי בבית. כמעט שברו לי את השער ברבע ל-2 חיפשו אותי לקחת אותי למעצר. בושה וחרפה. לא גנבתי, לא רצחתי בסך הכל, הכל למען העובדים".

מחברת נמל אשדוד נמסר בימי השביתה: "אנו ממשיכים לפעול בכל דרך חוקית בכדי להשיב את העבודה בנמל לסדרה בביצוע תפוקות תפעוליות גבוהות ומתן שירות מעולה ללקוחות. נמל אשדוד, המהווה את שער הכניסה הכלכלי לישראל, הוא מפעל חיוני והשבתתו פוגעת באופן אנוש במשק, בתעשיינים, ביבואנים והיצואנים".
כעס קיים גם לעבר השר ישראל כץ, שר התחבורה שלדברי העובדים עושה הכל בכדי שעובדי הנמל יפגעו. אבי אבן חיים, מ"מ יו"ר ועד ציוד מכני, אמר: "מזה שנים, גם בית הדין על בסיס שקרים של המדינה וההנהלה במצגי שווא, מנעה מהעובדים זכות חוקתית יסודית שמצויה גם באמנות בינלאומיות ובחוק הבינלאומי. נהייתה מעיין אג'נדה אשר מוזנת מהסתה נגד עובדי נמל שהחוק והזכויות הדמוקרטיות אינם חלים עלינו. בשבוע האחרון גילינו בשיחות על הרפורמה שהמדינה מבקשת לחסל את נמל אשדוד. המדינה שיקרה לנו וניהלה מו"מ לא בתום לב. זו ההזדמנות של ההסתדרות הכללית להוכיח ולהשיב את זכות השביתה החוקתית ולהגן על העובדים".

אבן חיים מוסיף: "בכל רגע נתון, על בסיס מצגי שווא, מנסה שר במדינת ישראל לפגוע בעובדים ממיטב אזרחי המדינה, יוצאי סיירת, קצינים בצה"ל, בעלי משפחות ועכשיו כמו שעשה טרם פרשת אלון חסן, מנסה גם אותנו להפוך לעבריינים. מצער ששר במדינת ישראל שקופתה מתעשרת בזכות העובדים, מנסה לפגוע בהם ולהכפיש אותם. לו רק השיחות על הרפורמה אל מול משרדו היו מתועדות ומתפרסמות, היה כל הציבור מבין שטובת בעלי ההון מעניינת את השר יותר מאזרחי המדינה, וללא הסתה נגד עובדים שהוא מוביל, הציבור יכעס עליו אם יגלה את המטרה הזו. כדי שהשר יצליח לפעול למען בעלי הון ומונופול עולמי של חברות הספנות, הוא מחסל את נמל אשדוד ועובדיו, אזרחי המדינה. לא ייאמן. מי האמין ששר התחבורה "יתגעגע" לאלון חסן. הכל כדי להציג שעכשיו רע יותר".
השר כץ הגיב בתקשורת על המצב בנמל: "אני רואה בחומרה רבה את התנהגות ועדי ועובדי הנמלים שפתחו בשביתה פראית ומסרבים לציית להחלטות בתי המשפט ולחזור לעבודה. הימים בהם הוועדים הכוחניים בנמלים סחטו הטבות חריגות ושכר מופרז תוך איומים לפגוע בשירותים חיוניים, חלפו ללא שוב".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך