"בונים ישראלים" מכשירה את הדור הבא בענף הבנייה בישראל

חוללנו מהפיכה בתחום ענף הבניין והתשתיות, הכשרנו ואנחנו ממשיכים להכשיר מאות מנהלי עבודה באמצעות מיזם "בונים ישראלים", המשותף להסתדרות עובדי הבניין והעץ והתאחדות בוני הארץ ומשרד העבודה והרווחה
גבר יושב

ענף הבנייה בישראל סובל ממחסור משמעותי במנהלי עבודה מוסמכים. על פי הערכות  מדובר בחוסר של מעל 2,500 מנהלי עבודה באתרי הבנייה. פער זה רק הולך וגדל עם יציאתם לגמלאות של מנהלי עבודה ותיקים, שעלו ברובם  ממדינות חבר העמים.

במטרה להתמודד עם חוסר זה, פתחנו מספר קורסים ברחבי הארץ, בתיאום עם משרד העבודה, ואני שמח כי לאחר שגם הכנסנו שינויים והקלות, זה הוביל לרישום של מועמדים רבים לקורס מנהלי עבודה באמצעות מיזם "בונים ישראליים", שמפעילה הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל. במקביל, חתמנו על הסכם קיבוצי הנותן תנאים ושכר הכי גבוהים במשק: ותק בענף, קרן השתלמות, הפרשות לפנסיה ולקופת גמל.

במגמה להכשיר כמה שיותר מנהלים, אני שמח לבשר כי לאחר מו"מ ארוך  הוסרו בשנה האחרונה מספר מגבלות והוקלו תנאי הסף לקבלה לקורס מנהלי עבודה, מה שאפשר פתיחת קורסים למנהלי עבודה להם נרשמים רבים. עד לפני 7 שנים תנאי הסף לקבלה לקורס מנהלי עבודה בבניין היו:  12 שנות לימוד ומעלה, ותק של 5 שנים מוכחות בענף הבנייה, רמה מקצועית שלב 5 (תפסנות, ברזלנות, בנייה). המועמד לקרוס מנהלי עבודה היה נדרש לעבור קורס ערב בן  680 שעות, שנמשך מעל שנתיים. במהלך הקורס המועמד היה צריך להיבחן בשלוש בחינות חיצוניות ובנוסף היה עליו להגיש עבודת גמר פרויקט.

בפועל, נדרשו למועמד בין 8-9 שנים בענף הבנייה כדי להיות מנהל עבודה מוסמך ( 5 שנות ותק,  מבחן שלב 5 מעשי, ועדה בוחנת לפני קורס מנהלי עבודה, שנתיים של קורס מנהלי עבודה, הגשת פרויקט, ובהנחה שאין בעיות בפתיחת קורסים, כישלון במבחנים וכו').

רף גבוה זה מידר אוכלוסייה משמעותית בענף הבניין ובמיוחד צעירים, וייתכן שסייע בעובדה של חוסר מנהלים בענף. יתרה מכך, מי שכן עמד ברף הכניסה לא אחת נאלץ להמתין זמן רב לקורס, כיוון שלמכללה נדרש זמן רב לרכז מכסת תלמידים מינימלית לפתיחת קורס של מנהלי עבודה. יש לזכור שרוב המכללות הן מכללות עסקיות הפועלות באופן כלכלי לשם רווח.

התוצאה, לצערי, הייתה עגומה: אחוז נכשלים גבוה מאוד. מועמדים רבים התייאשו ועזבו את הקורס, מכללות רבות הדירו רגלם מהתחום, עלות הקורס עלתה פלאים. בחלק מהמקרים נאלצה המכללה ועל חשבונה להעניק שיעורי עזר לא מעטים, ובכך כרסמה את הרווח שלה ועברה להפסד. אז מה הפלא שמספר מנהלי העבודה בענף התמעט ואין זרימה של מנהלי עבודה חדשים לענף.

אנחנו התמודדנו עם לא מעט קשיים משפטיים להביא לחתימת ההסכם מול משרד העבודה והרווחה. אבל מה שחשוב הוא שזה עובד, יש היענות של ישראלים והעובדה שהתחלנו בקורסים והנושא הזה לא יורד מסדר היום על מנת לעודד ישראלים ולהביא משרדי ממשלה להכיר בכך שמדובר בנושא חשוב שיחזיר את הישראלים לענף הבנייה.

 

שבת שלום!

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך