השרה שקד – "הדס מלכא היא כמו שרה גיבורת ניל"י"

במעמד מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, מפקד מג"ב, ניצב יעקב (קובי) שבתאי, שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, חלקו מאות לוחמי מג"ב, אורחים ובני משפחה, כבוד ללוחמת מג"ב רס"ר הדס מלכא ז"ל, באזכרתה שנערכה במלאת 11 חודשים לנפילתה בעת מילוי תפקידה בפיגוע קשה בשער שכם ובפתיחת תערוכה לזכרה, תערוכה ששמה "לוחמת", תערוכה שנוסדה ביוזמת המשפחה, בשת"פ מג"ב ועל ידי אוצרות התערוכה ענבל מרילי ושרון ישראל מבית הספר לאומנויות שנקר
השרה שקד - "הדס מלכא היא כמו שרה גיבורת ניל"י"
צילום: דוברות המשטרה

בחלקה הצבאית בבית העלמין באשדוד, במעמד שרת המשפטים, ח"כ איילת שקד, המפכ"ל רוני אלשיך, ראש אמ"ש משטרת ישראל, ניצב גילה גזיאל, מפקד מג"ב דרום, נצ"מ עימאד חסן, ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, ראש מעצת באר טוביה, מר דרור שור, משפחת מלכא, חברים, ועשרות לוחמי מג"ב נערכה הערב אזכרתה של רס"ר הדס מלכא ז"ל במלאת 11 חודשים לנפילתה בעת מילוי תפקידה.

 

רס״ר הדס מלכא ז"ל, לוחמת ביחידת סמ"ג 5 של מג"ב דרום פעלה בתאריך 16.06.17 יום שישי, יחד עם הצוות שלה במסגרת הערכות משטרת ישראל לתפילות הרמדאן בשער שכם בירושלים כאשר שמעו הלוחמים קולות ירי ודיווחים בדבר פיגוע במערת צדקיהו הסמוכה לשער שכם ריכז המפקד את לוחמיו וביניהם הדס ז"ל במטרה לנוע למקום הפיגוע כאשר לפתע הגיח מחבל ודקר אותה מספר פעמים עד שנורה ונהרג ע"י הלוחמים שהיו איתה. הדס שנאבקה בנחישות ובגבורה גדולה פונתה במצב אנוש לבית החולים הדסה הר הצופים שם נקבע מותה.

שרת המשפטים איילת שקד בטקס האזכרה לזכרה של הדס מלכא ז"ל: "מעזה ועד טהרן כבר מבינים את המסר, שאנחנו יודעים לטפל היטב בכל מי שזומם לתקוף אותנו; ושכל גילוי תוקפנות, מקרוב או מרחוק, ייתקל באגרוף ברזל. גם מעשי הטרור השפלים, מהסוג שקטף לנו פרח מרהיב כמו הדס, לא ישברו את רוחנו ובוודאי לא יבריחו אותנו- לא מירושלים, לא מתל אביב, לא משדרות ולא מחברון. בעזרת השם, נוכל להם".

 

שקד השוותה בין האומץ של הדס לבין זה של שרה אהרונסון, גיבורת ניל"י: "שרה שבשנות ה 20 לחייה ניהלה רשת ריגול להוצאת השלטון הטורקי מישראל כדי לקרב כינונה של מדינה יהודית. כעבור 100 שנה, הדס המדהימה פיקדה בירושלים של מדינת ישראל הריבונית, חלומם של דורות על גבי דורות של יהודים. שרה נלחמה שזה יקרה; הדס נלחמה שזה יישאר שלנו. כל אחת נשאה את הלפיד בתורה".

מפקד מג"ב דרום, ניצב משנה עימאד חסן אמר בנאומו: "לצערי הרב, בשנים האחרונות לא מעט מלוחמינו ולוחמותינו שלימו בדם במלחמה נגד הטרור, ואת לרגע לא פחדת, לרגע לא היססת. להוריך היית מספרת עד כמה משמעותי השירות שלך במג"ב, לחבריך ולחברותיך ביחידה היית לא פעם קרש הצלה, אמא ללוחמות בשירות החובה והאחות הגדולה לחבריך בשירות הקבע".

נצ"מ חסן פנה להוריה של הדס ז"ל ואמר: "דוד וגאולה היקרים, אתכם הכרתי באותו ליל שיש קשה וטראגי, היכרות בנסיבות נוראיות. אך מהיכרותנו את ביתכם במג"ב, את אופייה ואת תכונותיה, הייתי יכול לנחש מי היא משפחת מלכא, משפחה שמגדלת את ילדיה על אהבת האדם והארץ, על נתינה וצניעות, על חצי הכוס המלאה ולא זו הריקה ואתם אצילים כל כך ישבתם שם מולי, אני חסר מילים ואתם לא מעכלים את האסון הנורא. 11 חודשים אחרי את אומנם לא איתנו אך מורשתך חייה בליבנו ומונצחת על ידי לוחמינו במג"ב. אביך אמר לי לא מזמן באחד המפגשים שלנו "עימאד, היא השאירה לנו עבודה סביב השעון" .לרגע לא ברור על מה דוד מדבר אך אני הבנתי, הבנתי שהשארת להוריך צוואה מפוארת של הנצחה וזיכרון, מפעל לזכרך שאת שיאו אנו חונכים היום בתערוכה על שמך תערוכה שהכותרת שלה היא כל מה שהיית בחייך וכל מה שהיית רגע לפני מותך "לוחמת".

 

לאחר האזכרה בחלקה הצבאית בבית העלמין באשדוד ובמעמד מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, מפקד מג"ב, ניצב יעקב (קובי) שבתאי, ממ"ז דרום, ניצב מוטי כהן, ח"כ אמיר פרץ, רב העיר אשדוד, הרב חיים פינטו, לוחמי מג"ב, בני משפחה וחברים, נחנכה התערוכה "לוחמת" בבית העם במושב עזר שבמועצה האזורית באר טוביה.

דוד, אביה של הדס ז"ל התייחס לתערוכה: "הרעיון לתערוכה " לוחמת" התגבש אצלנו לאחר שנחשפנו לדברים שהדס כתבה, ביטאה וצילמה במהלך תקופת שירותה הצבאי. מהחומרים עלה סיפור שהרגשנו שעלינו לפרסם מתוך חובה מוסרית הן כלפי הדס והן כלפי החברה. לנו כמשפחתה של הדס וכן לחבריה הרבים היה ברור וידוע שהדס היא דמות מיוחדת, עוצמתית, פטריוטית וערכית בצורה יוצאת דופן. הודות לדברים שכתבה וכן לצילומים הרבים שנמצאו ברשותה התאפשר לנו לספר את סיפורה בצורה אמינה ובלתי אמצעית.
לאורך כל תהליך גיבוש התערוכה, הקו שהנחה אותנו, אנחנו , ההורים וכן את אוצרות התערוכה, ענבל מרילי ושרון ישראל היה להביא את "הסיפור" דרך עיניה וקולה של הדס. נצמדנו בצורה קנאית וחד משמעית להצגת הסיפור ממקור ראשון – בראש ובראשונה מתוך מחויבות להדס וכן משום שדבריה של הדס דיברו בעד עצמם ובטאו אמינות ואובייקטיביות.

התערוכה " לוחמת" :
היא הקול של הדס.
היא המעשים והמחשבה של הדס.
היא האמונה והערכים של הדס.
היא המסר והמורשת של הדס.
הערכים והמסרים שעולים מתוך התערוכה "לוחמת" אותם יכול לקחת כל מבקר "כצידה לדרך" הם:
אהבת הארץ והאמונה בצדקת הדרך.
האמונה ביכולת האישית ומימוש המטרות.
עיקרון השוויון המגדרי כפי שבא לביטוי במג"ב.
עיקרון החברות ואחוות הלוחמים .
ביטוי למנהיגות רגישה, קשובה ותומכת.
וביטוי לראייה חברתית מפותחת.
ונסיים בציטוט במילותיה של הדס: "ומלב אל לב לי אליכם, הכול זה בר הגשמה, אל תוותרו אנשים, הכול תלוי בכם".

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך אמר: ״הדס ז"ל, המונצחת היום בתערוכה מרגשת זו, באישיותה, מקצועיותה וערכיה, הייתה מטובות הלוחמות שלנו. הפצע שנפער בלב כולנו עם לכתה של הדס, עודנו כואב ומדמם. איבדנו לוחמת, אחות וחברה, בת משפחה ודמות מופת לכולם. הדס נתפסה בעיני חבריה וחברותיה כדמות מיוחדת במינה. דרכה של הדס, היא דרכה של המשטרה. לחימה והגנה על החיים והקיום הפיזי מצד אחד ומאבק על שינוי פני החברה ומאבק לשנות את נורמות הציות לחוק מצד שני. ביום בו קופדו חייה, הדס הוכיחה מהי משמעות השירות במשטרת ישראל, מה הם ערכיה ועד היכן מגיעה מסירות הנפש של לוחמיה. אנחנו כאן, 11 חודשים אחרי, כדי לסמל שאנו ממשיכים את דרכה של הדס, כדי לשמר את המופת לשוטרים ולמפקדים שבחרו לשרת את העם ולחרף את נפשם״.

מפקד משמר הגבול, ניצב יעקב (קובי) שבתאי אמר בדבריו: "11 חודשים עברו מאותו אירוע המהדהד בתוכנו, מרגע שקיבלנו את הבשורה ועד היום. הדס עזבה אותנו אבל נשארה אגדה בפועלה, בגבורתה ובמעשייה. אין יום במשמר הגבול ששמה של הגיבורה הדס לא מוזכר. חבריה של הדס מספרים כי נלחמה לעשות שירות משמעותי כלוחמת במג"ב, כך הייתה הדס לוחמת והיא נלחמה עד רגעיה האחרונים. הדס הפכה לסמל ולהנצחתה הקמנו בחיל מתחם אימונים המדמה את המקום בו היא נפלה. מידי יום יחידות מרחבי משטרת ישראל מגיעות לאימונים במתחם ושם עולה שמה של הדס וסיפור גבורתה. בנוסף פיתחנו מגן צוואר חדש על שמה של הדס, כל לוחם מג"ב המשרת בגזרת ירושלים לובש את המגן. אני רוצה להגיד לכם משפחת מלכא, אתם חלק ממשפחת משמר הגבול אנחנו תמיד נשאר ונתמוך לאורך כל הדרך."

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך