הכירו את תפקיד האחות המתאמת בבית החולים קפלן

במרכז הרפואי קפלן לקחו את חשיבות תפקיד האחות צעד אחד קדימה: אחיות מתאמות בקפלן (ואח אחד) מקלות על המטופל ובני משפחתו
הכירו את תפקיד האחות המתאמת בבית החולים קפלן
אחיות מתאמות (ואח) בקפלן עם מנהלת הסיעוד, ד"ר ירדנה קול - צילום: אורית ארטל דלוגין, קפלן

לעיתים מרגישים המטופלים ובני משפחותיהם שהם הולכים לאיבוד בתוך המידע והמושגים הקליניים במהלך טיפול רפואי בבית חולים. בדיוק לשם כך הקימו במרכז הרפואי קפלן קבוצה איכותית של תשעה אחיות ואח מצטיינים תחת השם "אחות מתאמת" שהינה דמות יועצת מרכזית בתהליך האשפוז של המטופל ומהווה משאב מקצועי בידע לצוות המטפלים. ד"ר ירדנה קול, מנהלת הסיעוד בקפלן: "המתאמת מוכרת היטב בתחום המקצועי שלה וזוכה להערכה רבה מכל אנשי הצוות, דבר המתבטא בבקשות הייעוץ אליה וביישום המלצותיה".

מה כולל תפקידה של אחות מתאמת? היא מבצעת התערבות כוללנית במטופל ובמשפחתו, תוך ליווי ותמיכה, התווית הדרך ותכנון הטיפול תוך שיתוף המטופל והעדפותיו לאורך האשפוז ולעיתים קרובות גם לאחריו. "המקצועיות , רמת הידע והמחויבות הגבוהה לתפקיד נבנו מתוך תפיסת רווחת החולה ומשפחתו כערך יסודי וערכי עליון", מסבירה ד"ר קול. במרכז הרפואי קפלן פתחו תשעה תחומים קליניים בהם פועלות המתאמות: רוית פרצובסקי, אחות מתאמת ניהול ואיזון סכרת, חגית איפרגן, אחות מתאמת בטיפול בפצעים קשי ריפוי וטיפול בסטומה, מירה דמארי, אחות מתאמת אונקולוגית, מרגו נבו, אחות מתאמת לטיפול ומעקב בנפגעי טראומה, בלה אלמוג, אחות מתאמת השתלות וניהול ואיזון כאב, חנן קרייצר, אח מתאם ניהול אירועים בשעת חרום, ורינה גביסון, אחות מומחית קלינית בטיפול תומך.

חנן קרייצר, אח מתאם שעת חירום, עבר הכשרות רבות בנושא רפואה דחופה ובתפקידו מטפל בהכנות לתרחישי חירום השונים כמו אירועים רבי נפגעים קונבנציונליים, אירועים המוניים כתוצאה מדליפת חומרים טוקסיקולוגים, תרחיש רעידת אדמה ועוד. "התפקיד מצריך לשמר את הידע בקרב צוותי בית החולים בנושאי שעת חירום השונים ע"י הדרכות ולשפר תהליכים שונים. להיות מתאם נושא שעת חירום בבית החולים הוא אתגר גדול יש צורך להכיר את צוותי בית החולים השונים, ליצור שיתופי פעולה בין צוותים רפואיים ,סיעודיים, צוותי אחזקה ולוגיסטיקה". בלה אלמוג, אחות מתאמת תחום ההשתלות של קפלן, הנה פונקציה בעלת חשיבות מכרעת לתרומת איברים של משפחה שיקירה נפטר כדי להציל חייהם של אנשים הזקוקים לכך. "להיות מתאמת השתלות זו עבודה לא פשוטה" היא מסבירה, "ולמזלי יש לי שותפים מצוינים לדרך: היחידה לטיפול נמרץ, המחלקות, המעבדות , הנהלת ביה"ח ולד"ר גלית קרפ, הרופאה האחראית, איתה יש דו שיח ושיתוף מלא גם ברגשות". בשנים בהם בלה מתאמת השתלות ניצלו חייהם של עשרות אנשים ולמאות אנשים הוחזרה הראייה לאחר השתלת קרניות.

רוית פרצובסקי, אחות מתאמת תחום הסוכרת, מסבירה את חשיבות תפקידה בכך שחוסר איזון בסוכר נגרם גם בעקבות הסטרס סביב המחלה או הפרוצדורה, השינויים בתזונה ובפעילות הגופנית, שינוי בטיפול התרופתי באשפוז או התחלת טיפול בסטרואידים הגורמים לעלית סוכר. "מתאמת הסוכרת באשפוז בעלת הכשרה מקצועית וייחודית בתחום. תפקידה ניהול הטיפול בסוכרת באשפוז, תוך הפעלת שיקול דעת מקצועי, כאשר המטופל הסוכרתי נמצא במרכז ההתערבות הטיפולית ושותף להחלטות הטיפוליות והנעה לשינוי וקידום התהליך הטיפולי".

אחות מתאמת נוספת, בתחום בריאות השד, מירה דמארי, מסבירה את החשיבות בתפקידה ליצירת מגע עם המטופלות וההתקדמות בטיפול במחלת סרטן השד. "אישה שחלתה, מתמודדת , כל אחת בדרכה, עם הידיעה על מחלה ממאירה, פחד מניתוחים, טיפולים ובעיקר עם אי-ודאות. אני מהווה כתובת למטופלת ומשפחתה, לתמיכה, מידע ותאום בין גורמי הטיפול".

קפלן מהווה מודל לחיקוי בתחום האחיות המתאמות, ומרכזים רפואיים רבים לומדים את הדרך ליצירת תפקידים אלו וחשיבותם הרבה – הן עבור המטופל, ולעיתים אף יותר מכך, עבור משפחתו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך