הישג מצויין לעיר: חופי אשדוד מהנקיים בארץ

עונת הרחצה בפתח. כולנו ממהרים לים. אחד הדברים החשובים עבורנו היא נקיון החוף. ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה מגלה כי חופי אשדוד הם מהנקיים בארץ. צרפנו לכם גם את הרשימה המלאה.
הישג מצויין לעיר: חופי אשדוד מהנקיים בארץ
הכי נקי. חוף אשדוד. (צילום: שבתאי טל)

עונת הרחצה 2018 נפתחת עם שיפור משמעותי בהשוואה לתקופה המקבילה. ממדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה לתאריכים 15 באפריל 2018 עד ה-2 במאי 2018 עולה, כי 74.24% מהחופים שנבדקו דורגו כ"נקיים" עד "נקיים מאוד" – זאת, לעומת 65% בתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת שנת 2018, 66% מהחופים נמצאו נקיים לפחות 70% מהזמן.

העיר אשדוד כך מתגלה היא בעלת חופים מהנקיים ביותר בארץ. דבר חשוב מאוד לתושבי העיר שימהרו עכשיו בשעות החום אל הים. אחד הדברים החשובים עבור המתרחצים היא בטיחותם ואחד המדדים לכך הוא חוף נקי. אשדוד מתפארת, על פי המדד של המשרד לאיכות הסביבה, להיות חלק מרשימת הערים הנקיות ביותר בישראל.

מדד "חוף נקי" של המשרד לאיכות הסביבה

 

הרשות החופית המלוכלכת ביותר היא גן רווה; ואילו הרשויות החופיות הנקיות ביותר במדד הן חדרה, אשדוד, תל אביב-יפו, בת ים, חוף השרון, הרצליה, עמק חפר, ג'יסר א-זרקא ומטה אשר. יש לציין, כי האחריות לניקיון החופים הנבדקים היא בידי הרשויות המקומיות.

החופים הנקיים ביותר בישראל הם: ראש הנקרה, בצת, כזיב, שבי ציון, חצרות יסף, בוסתן הגליל, עכו דרום, הבונים, ג'יסר א-זרקא, חדרה דייגים, אולגה, בית ינאי, צפון נתניה, נחל פולג דרום, גדר תע"ש- סידני עלי, הרצליה דרום, הצוק, תל ברוך, בת ים, גן לאומי  פלמחים, אשדוד דרום, מפרץ השמש אילת.החוף המלוכלך ביותר בישראל על פי המדד הוא חולות פלמחים – גן רווה.

תוכנית חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה פועלת משנת 2005 במטרה לשמור על חופי הים הלא מוכרזים נקיים במהלך כל השנה. מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. עם פתיחת עונת הרחצה, המשרד להגנת הסביבה קורא לנופשים, למטיילים ולחוגגים לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת והכלים החד-פעמיים, ולהימנע מזיהום ומלכלוך חופי ישראל.

גם זה יחכה לכם. שירותי הצלה (צילום: שבתאי טל)

תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ופוגעת בחופי העולם כולו – וגם בישראל. לפי הערכות שונות, מי שנה מושלכים לימים ולאוקיינוסים כ-8 מיליון טונות של פסולת פלסטיק, בישראל נמצא שעד 90% מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה.

לפחות 60% מהפסולת בים ובחופים בישראל במקורות יבשתיים: ציבור לא אחראי המבלה בחופים ומשאיר אחריו לכלוך כגון בקבוקי שתייה, כלים חד פעמיים, קשיות שתייה, שקיות ניילון, בדלי סיגריות, שאריות מזון ועוד. פסולת נוספת מצטברת בחופים משפכי נחלים או מפלט ים, שכולל במקרים רבים פסולות שנשטפו מחופים אחרים ונסחפו בזרמי הים, לעתים למרחקים ארוכים.

הפסולת בים ובחופים מהווה מפגע בריאותי ובטיחותי לציבור ולבעלי חיים ימיים וחופים, ואף מפגע אסתטי. שקיות ניילון וחלקי פלסטיק צפים במים או מצטברים בקרקעית הים, ופוגעים ביצורים ימיים שונים (לדוגמה על ידי היכרכות סביב סנפירים, כיסוי פיזי של בעלי חיים צמודי קרקעית, חנק או חסימות מעיים של בעלי חיים הטועים לחשוב שמדובר במזון).

לפירוט וצפייה ברשימת החופים המלאה:
http://www.sviva.gov.il/subjectsenv/seaandshore/israelcoast/cleancoastprogram/pages/cleancoastindex.aspx

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך