יד זיכרון לנספים באסון אגדיר, לסרי: "אסון כזה עלול לפקוד גם את ישראל"

אשדוד מכבדת את תושבי העיר ואת יקיריהם ונותנים לכך ביטוי רשמי במפעלי הנצחה וזיכרון, כחלק מהרעיון הערכי הקושר תקומה וזיכרון לכדי מעשה אחד. השבוע חנכה אשדוד את האנדרטה לזכר הנספים ברעש האדמה שפקד את העיר אגדיר במרוקו ורבים מבני הקהילה בחרו לעלות לישראל ולקבוע את ביתם באשדוד. לסרי קשר בין האסון הטרגי של אגדיר לתחזיות שרעידת אדמה יכולה לפקוד גם את ישראל. לסרי: זוכרים את הנספים ברעש האדמה ונערכים גם לאפשרות שאירוע כזה יקרה בישראל
יד זיכרון לנספים באסון אגדיר, לסרי: "אסון כזה עלול לפקוד גם את ישראל"

רבים מיוצאי אגדיר, עיר קיט ונופש יפהפיה בדרום מרוקו, המתגוררים באשדוד ואורחיהם, הגיעו לפארק אשדוד ים והשתתפו השבוע בטקס חנוכת האנדרטה לזכר הנספים, בני הקהילה, אשר מצאו את מותם ברעש האדמה הקטלני שאירע במרוקו בראש חודש אדר, 29 בפברואר 1960. רעידת האדמה הקטלנית (6.7 בסולם ריכטר) התרחשה בחצות לילה ונמשכה 12 שניות בלבד! היה זה מספיק זמן כדי לגבות קורבנות רבים. כשליש מאוכלוסיית העיר (בין 12 ל-15 אלף איש) מצאו את מותם באותו לילה ובהם 1,500 יהודים מתוך קהילה בת 2,300 איש. 35,000 איש נותרו ללא קורת גג ורבים אחרים נקברו תחת ההריסות.

העיר נחרבה כליל ובלב הקהילה היהודית ויהדות מרוקו האירוע הטרגי הותיר צלקת נוראה. רבים מבני הקהילה שבחרו לעלות לישראל קבעו את ביתם באשדוד ולפני כמה שנים ביקשו להנציח את יקיריהם בעיר. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי נענה ליוזמה וביום שני האחרון, בשעה טובה ומוצלחת, נחנכה האנדרטה היפה בפארק אשדוד ים, במעמד אורחים ותושבים, בני הקהילה והמשפחות ובהם גם ילדים ונכדים.

את האנדרטה המרהיבה יצר האומן והאדריכל מוריס חיון, בן למשפחה יוצאת אגדיר המתגוררת באשדוד. האנדרטה בנויה משתי קשתות גדולות המתוחות מעל תלולית התחומה בחישוק עגול (בסיס הקשתות) ומתוכן גרם מדרגות קטן המוליך אל ראש התלולית. האנדרטה ממוקמת בצדו הדרומי של פארק אשדוד ים, בסמוך לשביל ההליכה, כך שהעוברים והשבים ייחשפו לאנדרטה ולסיפורה ההיסטורי של יהדות אגדיר. חיון בנה גם את אנדרטת חללי אגוז.

 

בטקס השתתפו אורחים רבים מאשדוד ומחוצה לה, חברי הועדה להנצחת חללי האסון באגדיר, נציגי ציבור ומשפחות הנספים. בנאומו התייחס ראש העיר לאסון הטבע הקשה שפקד את העיר אגדיר וציין כי אסון כזה, על פי תחזיות וסקרים מקצועיים, עלול לפקוד גם את ישראל. "אשדוד מובילה את נושא ההיערכות לרעידת אדמה" אמר ראש העיר וציין כי "באשדוד בנינו מודל התמודדות ארצי שאומץ ע"י המדינה ומשמש כתורת הפעלה גם עבור ערים אחרות". בכך הבהיר ראש העיר כי בצד הזיכרון יש להיות מוכן גם ברמה המעשית ולא לחשוב שאצלנו זה לא יקרה. "אשדוד גאה להוביל את מעשה הזיכרון וההנצחה לנספים ולצידו גם את ההיערכות לרעידת אדמה כעיר מודל ארצית" אמר והבטיח כי "אשדוד תמשיך להיות הבית של אנשי אגדיר מרחבי הארץ והעולם. נמשיך לחבק אתכם בחום, לכבד אתכם, ולשמור יחד אתכם על זיכרון הנספים".

בתוך כך, לסרי ציין כי אשדוד בחרה לתת כבוד ולשמר זהויות של בני כל הקהילות ולחזק ככל שניתן את מורשת הזיכרון. "לפני 12 שנים, לקחנו על עצמנו לזכור ולהנציח את זכר הנספים ברעידת האדמה באגדיר, וראינו בכך, מסורת חשובה, שמשתלבת במאמצים שלנו באשדוד, לכבד את הקהילות שחיות בעיר, ולשמר את הזהות שלהם ככל שניתן" אמר והזכיר את מפעלי ההנצחה ליהודים יוצאי ברית המועצות וניצחונם על הנאצים, את יהדות רומניה וזיכרון המעפילים באוניות סטרומַה ומפקורה, את הנספים בפיגוע הטרור בבנייני הקהילה היהודית בבואנוס איירס בארגנטינה ואת מורשת פעילי המחתרות וההעפלה ממרוקו וחללי ספינת אגוז.

בסיום, הודה ראש העיר לוועד המנהל ולוועדה להנצחת החללים, לעובדי העירייה שנרתמו לסייע ולאפשר את קיומו המוצלח של הטקס, לכל מי שנתן יד להנצחת הנספים ולקרן אשדוד בראשותו של מר אהרון אבוחצירא, אשר ליוו וניהלו את הפרויקט מתחילתו. הקרן, האחראית לגיוס משאבים ותרומות מגורמים פרטיים, עשתה זאת גם הפעם ודאגה לגייס משאבים על מנת להוציא את המיזם אל הפועל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך