פסטיבל תור הזהב 2018: SOLD OUT לרב תרבותיות

ארבעת ימי פסטיבל תור הזהב הסתיימו בהצלחה מסחררת. הקהל הצביע ברגליים ומילא את אולמות המופעים. מעל לעשרת אלפים כרטיסים נמכרו עוד בטרם נפתח הפסטיבל, וצרכני תרבות מאשדוד ומחוצה לה, נהנו ממגוון ההופעות
פסטיבל תור הזהב 2018: SOLD OUT לרב תרבותיות

פסטיבל תור הזהב התקיים באשדוד זו השנה השישית ברציפות בחול המועד פסח. הפסטיבל שכולל מופעים בסימן פתיחות ורב תרבותיות נפתח ביום ראשון בשבוע של חול המועד בחגיגה אותנטית בלובי המשכן עם הרכב עיסאווה ממרוקו, פיוט על הבר מני מימון כהן ואנסמבל הפייטנים הישראלי, הופעה של ענבל בן שטרית וחני טל, אמניות ויוצרות אשדודיות, מופע רומנסות לאדינו עם לוליק שחגג 60 שנים על הבמה וגם יום הולדת 80, הרצאה של נועה רוט והקרנת הסרט "לעבור את הקיר" ופינאלה חגיגי ב"הדרן עלך" בבית הכנסת שאר יישוב עם אנסמבל הפייטנים הישראלי ועם ציון גולן.

היום השני נמשך עם מופעים חינמיים פתוחים לקהל של הרכב עיסאווה והזמרת האשדודית חנה גור. אנסמבל גולהא חגג במונארט עם כלי נגינה ומוזיקה פרסית אותנטית, המופע "פרח קטן" העלה בבית יד לבנים מופע רומנטי שעשה כבוד גדול לשאנסון הצרפתי, והמחזמר "סוליקא" של תיאטרון באר שבע כיכב לראשונה מחוץ לבאר שבע במשכן לאמנויות הבמה. בחגיגה צבעונית, ססגונית ועוצמתית סחפו השחקנים הזמרים והרקדנים את המשכן שנמלא עד אפס מקום, צחק, התמסר לשירה ולסיפור על הנערה היהודייה בכיכובה של רעות אלוש וכמובן נהנה מהשתתפותה של הזמרת נסרין קדרי המגלמת את חורה השכנה של סול.

יומו השלישי של פסטיבל תור הזהב כלל את הופעת המקור "לילה של כוכבים". אמפי-ים אשדוד היה מלא עד אפס מקום, ועל הבמה הופיעו עידן עמדי, עידן רפאל חביב, נתן גושן, חנן בן ארי וישי ריבו. בבית יד לבנים נערך מופע מחווה לפיירוז של תזמורת נצרת למוזיקה ערבית, ובמשכן התקיים ערב מחווה לפסטיבלי הזמר החסידי בהשתתפות חנן יובל, שולי נתן, רותי נבון, יהודה אליאס, אופירה גלוסקא, עדנה לב, דני גולן לצד מקהלת השיקמים ובהנחייתו של אבשלום קור. "היוונים" הובילו חגיגת בוזוקי שמחה באודיטוריום מונארט, ולראשונה המרכז להורות משמעותית אירח את הבמאי דוד דרעי והקרין את סרטו "חתה יסבח סבח", כשלפני כן ריימונד אבקסיס הופיעה יחד עם אנסמבל מטרוז'. בסרט מככבות ריימונד ובתה יעל אבקסיס וכן רוחמה מלכא ז"ל, אמו של מוטי מלכא מנכ"ל המשכן לאמנויות הבמה.

הפקת המקור כל הכוכבים

היום הרביעי והאחרון של הפסטיבל נחתם בבית יד לבנים עם ההצגה של תיאטרון השחר "הבנות של אבא", באמפי כיכבו שני ענקי המוזיקה שלום חנוך ושלומי שבת ובמופע נעילת הפסטיבל על במת המשכן לאמנויות הבמה כיכבו משה לוק, שלומי שבן, שי צברי ונטע אלקיים יחד עם אנסמבל הפייטנים והתזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד.

ארבעה ימים של מוזיקה, אמנים, צלילים והתרגשות הסתיימו באירוע המכובד והמרגש, טקס פרס תור הזהב. באודיטוריום מונארט הוענק פרס תור הזהב לשנת 2018 בסך 75 אלף שקלים לשלושה זוכים: ליוצרת חנה אזולאי הספרי, בקטגוריית הקולנוע והטלוויזיה, לסופר עוזיאל חזן שזכה בקטגוריית הספרות (פרוזה עברית) ולאבי סבג בקטגוריית מפעל חיים.

חנה אזולאי הספרי היא שחקנית, תסריטאית, מחזאית ובמאית קולנוע ישראלית, זוכת פרס אופיר לשחקנית הראשית הטובה ביותר. היוצרת הישראלית הראשונה שהציבה בקולנוע הישראלי את התרבות, השפה היהודית-מרוקנית והזהות המורכבת של בני ובנות הדור השני והשלישי להגירה המזרחית. ביצירתה משתקף ההומאז' לבני ובנות הדור הראשון, לנרטיב התרבותי שלהם, למורשתם, להיסטוריה שלהם ולתמונת עולמם.

עו"ד עוזיאל חזן הוא סופר ישראלי, בוגר האוניברסיטה העברית, זוכה פרס ספרותי לשנת היובל לעליית הנוער וחתן פרס היצירה על-שם ראש הממשלה לוי אשכול לשנת תשנ"ח. הוא חתום על 14 ספרים עד כה ונחשב למספר העברי הראשון בזמננו שפתח צוהר לעולמם של יהודי המגרב המתאר בעברית קולחת, עשירה ופיוטית, את ההווי והתרבות שלהם. יצירותיו זכתה להכרה עצומה בארץ ובחו"ל. אבי סבג הוא מייסד ומנהל ביה"ס מוסררה לאמנות רב תחומית. הוא תרם רבות למכלול העשייה של בית הספר כבית ספר לאמנות עכשווית הפועל בלב קו התפר של ירושלים, בין מזרח למערב, מתוך מעורבות חברתית והשתלבות ותרומה להיסטוריה הייחודית של שכונת מוסררה.

את הטקס פתח אליאס חדוב מתל אביב, זוכה התחרות הבינלאומית לנגינה על עוד ע"ש סמי אלמגריבי. גל גבאי הנחתה את הטקס והפתיעה כששיתפה כי אחד הזוכים, עוזיאל חזן, הוא דודה.

זו השנה הרביעית שמוענק "פרס תור הזהב", אשר נועד לעודד יצירה איכותית של יוצרים וחוקרים החיים במדינת ישראל, בהשראת תקופת תור הזהב שהתאפיינה ביצירה גדולה לצד פתיחות ורב תרבותיות. הפרס מוענק לאישים אשר מהווים את עמודי התווך המרכזיים של ההוויה הישראלית על כל גווניה, ללא הבדלי דת, מגדר או מוצא. השנה הוענקו שני פרסים על הישגים מקצועיים ופרס אחד כל מפעל חיים, לשלושה יוצרים בתחומים שונים שהם ביטוי מלא לתקופה ולמה שהושג בה.

ראש העיר אשדוד ד"ר יחיאל לסרי אמר: "אנחנו כאן כדי לכבד ולהוקיר את העשייה האמנותית של שלושה זוכים מאוד משמעותיים עבור החברה הישראלית. אנו מאוד גאים ביצירה שלכם. הקדשתם את מיטב שנות חייכם היצירתיים ואנו מתכבדים כאן באשדוד לקדם את ערך הרב תרבותיות בחברה הישראלית. חברי ועדת הפרס יחד עם חברי מוטי מלכא ואתם ראויים לשבח על הבחירה שלכם, פרס תור הזהב עצמו, על תרומתכם הכבירה לחיי התרבות בישראל. חנה על הנרטיב שהביאה לקולנוע הישראלי, עוזיאל חזן כבעל קול ראשון מיהדות המגרב ואבי סבג מייסד ומנהל בית הספר מוסררה. הטבעתם חותם, סללתם דרך עבור אחרים והחברה הישראלית מוקירה אתכם על כך".

עוד הוסיף ראש העיר כי "שיח חדש של זהויות נוצר בחברה הישראלית, שהפך להיות חריף ורדיקאלי כך שהפרס הפך להיות משמעותי יותר ובעל חשיבות לאומית ולא רק מקומית. מדובר במאבק צודק שדורש תיקון של עוול שנעשה. המטען הרגשי שנלווה אליו מרחיב את הקרע בחברה הישראלית. לא נוח להרגיש את המתח בין מזרח ומערב ובין ספרדים לאשכנזים. צריך להודות שמאז המהפך ב-77' התרבות המזרחית נשמעת יותר ויותר אבל האידיאולוגיה של כור ההיתוך של בן גוריון עדיין נותנת את הטון בקרב האליטות, גם אם מתחת לפני השטח. אנו שואפים לתיקון אמיתי לא מתוך נקמה אלא מתוך דאגה אמיתית לעתידה של החברה הישראלית המבוססת על שיוויון אמיתי ושותפות גורל, החיונית לחוסן הלאומי ולאתגרים העומדים בפני המדינה. הבנה והטמעה של זה יהוו את התיקון לתקומה של הישראליות. באשדוד אנו מגשימים את זה הלכה למעשה, לפחות בעשור האחרון. אין כור היתוך אלא רב תרבותיות בין אנשים מ-99 קהילות. פרס תור בזהב מהווה את תפיסת העולם הזו לאמנים ויוצרים שהצטיינו בתרומתם לחברה הישראלית".

צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג, חנבו תקשורת, סמדר מלכה

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך