נסו לדמיין… עיר לחילוניים בלבד

בעיר הזאת כל העסקים יהיו פתוחים בשבת. התחבורה הציבורית תפעל לנוחיותם של כולם. אף אחד לא יטריד את מנוחת הצהריים שלנו ביום שישי עם מערכת כריזה שמודיעה על שעת כניסת השבת, וכל תושב יוכל לקיים את אורח חייו עפ"י אמונתו ולא עפ"י מה שמכתיב לו מיעוט אחר.

טוב, כנראה שזה לא באמת הולך לקרות. אבל נחשו מה ? עיר חדשה לחרדים בלבד דווקא כן תוקם בקרוב. יקראו לה כסיף והיא תהיה שכנה של ערד בנגב. מחירי הדירות בה יהיו זולים במיוחד (כי לחרדים מגיע ולחילונים לא) והיא צפויה לקלוט 100,000 תושבים.

באינסטינקט ראשוני קריאת הידיעה הזאת קוממה אותי.. כי למרות שאני לא דוגל בשיטה של הפרדה בין בני אדם על רקע כזה או אחר, אני עדיין תוהה למה שלא תהיינה גם ערים חילוניות שבהן יתקיים אורח חיים חילוני ולא כופה ?

11210115_10153252870569695_1229723473_n

יש ישובים שמיועדים לחרדים בלבד (מודיעין עילית, ביתר עילית, בני ברק, עמנואל, אלעד ועוד). יש ישובים לערבים בלבד. יש ישובים לחובשי כיפות בלבד. אז למה לא ישוב על טהרת החילוניות, שמי שמעוניין יוכל לבחור לגור שם ? או לסירוגין, למה לא מאפשרים לעיר חילונית כמו תל אביב לקיים אורח חיים חילוני עם תחבורה ציבורית בשבת, עפ"י רצונם של הרוב הגדול של התושבים?

אז אחרי שהאינסטינקט הראשוני קומם אותי, החלטתי להתייחס לנושא מבחינה הגיונית ולעזוב את הבחינה האידאולוגית.. מבחינה הגיונית אני יכול להבין את הצורך של החרדים לחיות בעיר מופרדת עם אורח חיים זהה ודומה של כל התושבים. זה הרבה יותר קל ונוח לחיות בתוך קהילה עם צרכים זהים ועם תחושת שייכות. זאת השאיפה של כל בן אנוש. לכן אני אפילו שמח שהחרדים יגורו בערים נפרדות, ולא כי אורח החיים שלהם מפריע לי, אלא כי אורח החיים שלי מפריע להם ! אני יכול לקבל אותם כמו שהם בדיוק, אבל הם לא יכולים לקבל אותי ולהבין את הצרכים של אורח החיים שלי.

וזה מביא אותי לסוגיית הפתיחה של מתחם Big החדש באשדוד בשבת.

בלי קשר להסכמים שסוכמו או הופרו, הציבור החרדי צריך להבין שמלכתחילה זה לא היה הוגן לבקש שמתחם קניות יהיה סגור בשבת, בעיר שיש בה רוב חילוני שכן חשוב לו שאשדוד לא תיראה בשבת כמו עיר רפאים. מי שקורא לזה 'חילול שבת' שלא יחלל אותה, אבל שלא יגיד לאחרים מה לעשות בשבת שלהם. אף אחד לא התבקש לקחת אחריות על חיים של אחרים. ההתחשבות בצרכים אחד של השני חייבת להיות הדדית. עפ"י אמונתם, אלוהים דן ושופט כל אחד, אז שלא יתערבו לו בעבודה ויאפשרו לו לדון בעצמו.

איומי החרם שלהם על חנויות שפתוחות בשבת, יכולים להתהפך על יוצריהם ולגרור קריאה להחרים עסקים של חרדים או עסקים שסגורים בשבת. האם כך היינו רוצים שיראו החיים שלנו בעיר ? זה יותר דומה להתנהגות של ארגוןפשע, ולא של אנשים יראי שמיים.

הכעס בציבור הולך וגובר. אני שומע קולות שמדברים על 'יציאה למלחמה' ממש. לא רוצה לדמיין את זה אפילו בחלומות הכי שחורים. מספיק לי לראות את זה במדינות שכנות בין אוכלוסיות מאותה דת. חייבים לדעת לכבד אחד את השני בלי להיכנס למרחב המחייה של האחר. ידענו היטב לשמור על מרקם היחסים בין כל אוכלוסיות העיר עד היום, וחייבים להתאמץ להמשיך כך.
נרצה או לא נרצה, כולנו אחים וכולנו שותפים לאותו גורל. אותו גורל ששם אותנו כאן. ביחד.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך