לבער את ה"חמץ" מהזוגיות

בני זוג מכירים, מתאהבים, לומדים להכיר לעומק, ומתחתנים מתוך רצון לחלוק את חייהם באהבה. אז מה קורה שם מתישהו שמתחילים החריקות, המריבות, הויכוחים והעימותים ביניהם? מהו הדבר שגורם לקונפליקטים בזוגיות?
טור עזרה

בני זוג מכירים, מתאהבים, לומדים להכיר לעומק, ומתחתנים מתוך רצון לחלוק את חייהם באהבה. אז מה קורה שם מתישהו שמתחילים החריקות, המריבות, הויכוחים והעימותים ביניהם? מהו הדבר שגורם לקונפליקטים בזוגיות?

מריבה על פי רוב מגיעה ממקום שבו יש לכל אחד מבני הזוג דרישה, הנוגדת את דעתו של האחר. כמו שתי מכוניות העומדות זו מול זו במעבר צר, חד סיטרי, כששני הנהגים בטוחים שעליהם לעבור קודם. "שאני אוותר? מה פתאום?! שהוא יוותר!" אתם בוודאי מכירים את זה…
כאן למעשה משחק "האגו" תפקיד נכבד, מתנפח וגודל ולא נותן לאפשר לזולת לבטא את עצמו או לקבל את מה שהוא רוצה. האגו שלנו ממלא אותנו, וכשהוא גדול ונפוח, אין לנו מקום לשני. ככה זה כשאנחנו מלאים בעצמנו. האגו הוא חשוב, הוא מגן עלינו. השאלה כמה מקום אנחנו נותנים לו, וכמה זה מזיק לנו.

ברוב מוחלט של הויכוחים והמריבות, יש אפשרות לתמרן, לוותר מדי פעם, לקבל חלק מדרישותיו של האחר, ובכך למצוא את האיזון הנכון כדי לאפשר לממש את הרצון של שני הצדדים. אבל אם כל אחד יתעקש על שלו ולא ייתן מקום לזולת – העסק יישאר תקוע. כשהריטואל הזה חוזר על עצמו שוב ושוב בחיי היום יום, זהו מתכון בטוח להתדרדרות ואף לפרידה.

הרעיון הזה מתבטא יפה במצה שאנחנו אוכלים בחג הפסח.
מרכיביהם של החמץ והמצה זהים – קמח ומים. אולם דבר אחד עושה את ההבדל הקוטבי ביניהם – העיסה של החמץ תופחת ומתנשאת, ואילו העיסה של המצה נשארת בגודלה המקורי, בלי תפיחה והתנשאות.

גם המילים 'חמץ' ו'מצה' מורכבות כמעט מאותן אותיות: האות מ' והאות צ' נמצאות שתיהן בחמץ ובמצה. ההבדל ביניהן הוא רק באותיות ה' וח', וגם הן די דומות זו לזו בצורתן. רק הבדל קטן מבדיל ביניהן: האות ח' סגורה משלושת צדדיה, ואילו באות ה' יש פתח קטן.

האות ח' סגורה ואטומה מלמעלה. יש בה חסימה והיא רואה רק את עצמה. מכאן מגיעה הנפיחות שלה והיא מסמלת ומייצגת את החמץ. היא מייצגת סגירות למצבים חדשים וחסימה לרוח חדשה בחיי הזוגיות. לעומתה, האות ה' פתוחה מלמעלה, מה שמייצג פתיחות ויכולת תמרון במצבים שחוסמים אותנו בחיים. לא סתם היא מייצגת את המצה הנקראת "לחם עוני" – ענווה, וביטול האגו האישי שלנו.

כשאנחנו פתוחים לבני זוגנו, כמו האות ה' המסמלת את המצה – אז יש לנו מקום לקבל את הזולת, להקשיב לו ולהבין אותו. פתיחות מסמלת אמפתיה ואם צריך, אז גם לקיחת אחריות והכרה בטעויות. וכשאנחנו פותחים פתח בלבנו, אנחנו גם נותנים מקום וגישה לשינויים בחיינו.
כעת, ערב פסח, נלמד מהמצה את כל המעלות הטובות הללו, ונאמץ אותן לחיי הזוגיות שלנו. כשנאמץ אותן, אין לי ספק שנחווה את חג החירות האישי והזוגי שלנו מתוך שמחת הלב.

חג פסח כשר, שמח ואוהב
שלכם, ריקי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך