חייבים ללכת בדרכה של צרפת: לאסור זריקת מזון לפח!

בכל פעם שאני רואה כמויות של מזון זרוקות בסמוך לפחי אשפה, הלב שלי נחמץ, אני מרגיש שהזלזול שלנו בשפע הקיים בארץ הקודש, חוזר אלינו כמו בומרנג, בזמן שיש לא מעט משפחות שמייחלות ומתפללות שעל שולחן השבת שלהם הן יוכלו להגיש לילדיהם דג, בשר ושאר מטעמים.

אובדן מזון הוא אחת מהבעיות החברתיות, האקולוגיות והכלכליות הגדולות בעולם. על פי הערכות שונות, כשליש מסך כמות המזון שמיוצרת בעולם הולכת לאיבוד! יחד עם זאת, מדובר בבעיה שכמעט ואינה זוכה ליחס, לדיון ציבורי או לחקיקה. בישראל, שבה 31 אחוז מהילדים נמצאים מתחת לקו העוני, אין כלל נתונים רשמיים על היקף אובדן המזון. על פי דוח ראשון מסוגו של עמותת "לקט ישראל" שפורסם לא מכבר, כ-2.45 מיליון טון מזון בשווי 20 מיליארד שקל, הולך לאיבוד בכל שנה בתהליכי הייצור וההספקה. פשוט נתונים מדהימים.

נתונים אחרים מעלים כי משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לפח מזון בשווי 8,000 שקלים בשנה! זאת מול כ-300 אלף משפחות בישראל שסובלות מאי ביטחון תזונתי. שימו לב, הנתון השני לא מדבר על אפריקה ולא על מדינת עולם שלישי, אלא על ישראל מודל 2018.

בישראל זורקים כאמור מידי שנה כ-2.5 מיליון טונות מזון, מתוכם 214 אלף טון של מזון מבושל במגזר המוסדי, הכולל את בתי המלון, את צה"ל ואת אולמות האירועים. אם נפרש את הכמויות הבלתי נתפסות הללו לאחוזים, נגלה כי 35% מכל המזון שמיוצר בארץ נזרק, כאשר הירקות והפירות מהווים 75% מהכמות הכוללת.

המזון שנזרק מהווה לא רק בזבוז משאבים, שגורר איתו השלכות סביבתיות, אלא יש בו גם פן מוסרי וכלכלי, במיוחד לנוכח העובדה כי מחצית מהמזון האבוד, הוא מזון בר הצלה, כלומר מזון הראוי למאכל אדם.

חוק תקדימי שעבר לפני כשנתיים בסנאט הצרפתי פה אחד, אוסר על סופרמרקטים ורשתות שיווק לזרוק מזון. צרפת תהיה המדינה הראשונה בעולם שבה הסופרים יידרשו להעביר את המזון העודף לבנקים של מזון או לנזקקים. במדינה האירופית, שמבזבזת מעל ל-7 מיליון טון אוכל ראוי למאכל מדי שנה, יטילו קנסות בגובה של עד 75 אלף יורו על רשתות שיווק בגודל של 400 מ"ר ומעלה, שלא יחתמו על הסכמי העברת מזון עם עמותות צדקה. במקרים קיצוניים, המדינה תוכל להטיל עונשים של עד שנתיים מאסר על מי שלא יקיים את החוק.

האם יש סיכוי לראות חקיקה דומה לזו שנעשתה בצרפת בקרוב בישראל? כלל לא ברור. הסיבה: אחת הבעיות המרכזיות בטיפול באובדן מזון היא כמות הגופים שאמורים לעסוק בנושא. עבודתם של לפחות ארבעה משרדי ממשלה שונים (הבריאות, הגנת הסביבה, החקלאות והכלכלה) קשורה לתהליכי אובדן של המזון במהלך ייצורו והספקתו. זה אומנם סיפור בירוקרטי לא קטן, אבל מול הרווח הגדול שיירשם בצד השני, עם עשרות אלפי משפחות שיוכלו לקבל כמויות של מזון על בסיס קבוע, זה בהחלט משתלם.

 

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך