חוק חדש ימנע זיהום אוויר אך יגרום נזק למפעלים באשדוד

חוק חדש ימנע שימוש בבנזין פחם וסולר, לחברות ענק ובכללם לענקיות היצור באזור התעשייה הצפוני באשדוד, מדובר במכה קשה למפעלים שכן המעבר יכול לגרום לנזקים, אך הציבור יכול לחייך כי האוויר יהיה מזוהם פחות

ועדת הכספים אישרה פה אחד – קואליציה ואופוזיציה, את רפורמת משרד האוצר ומשרד האנרגיה, הצפויה להביא להפחתה משמעותית בשימוש בסולר ופחם ולהגברת השימוש בגז טבעי, ובכך להפחית משמעותית את זיהום האוויר בישראל.

לדרישת הוועדה הוכנסו ברפורמה שינויים רבים למיטוב הרפורמה ולתועלת הציבור והמשק בשורה לציבור ולסביבה.

לאחר דיונים מעמיקים בנושא, אישרה ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, פה אחד, קואליציה ואופוזיציה, את הרפורמה הירוקה שמובילים משרד האוצר והאנרגיה ומטרתה – העלאת השימוש בגז טבעי בענפי התחבורה הציבורית, התעשייה וייצור החשמל, והפחתת השימוש בסולר ובפחם הנחשבים למזהמיי סביבה ואוויר מרכזיים. הרפורמה צפויה להוביל להגדלת העצמאות האנרגטית של ישראל, כאשר היא מקטינה את התלות בנפט והגז הטבעי מגיע ממאגרים מקומיים.

בנוסף היא צפויה להוביל לעידוד הצמיחה בהשקעות במעבר לגז טבעי ופיתוח הענף. לדרישת הוועדה נקבע כי ייקור הפחם שבמסגרתה יכנס לתוקף רק במרץ 2019 ולא באופן מיידי כפי שביקשו משרדי הממשלה.

הוועדה קיימה דיונים מעמיקים בסוגייה ורק היום, במקביל לקיום דיוני תקציב המדינה במליאת הכנסת אישרה את הרפורמה, זאת כאשר חבריה בראשות ח"כ משה גפני התעקשו להכניס סעיפים שיבטיחו כי הרפורמה תדאג לצרכי כלל הנוגעים לה ובראשם הציבור בישראל. כך לדרישת הוועדה ייקור הפחם שצפוי להשפיע על מחירי החשמל יכנס לתוקף רק במרץ 2019 ולא באופן מיידי כפי שביקשו משרדי הממשלה. בנוסף העלאת המיסוי על הגז הטבעי שצפויה להיכנס לתוקף בהדרגה החל משנת 2024 תחול לדרישת הוועדה רק במידה ויפעלו לכל הפחות 25 תחנות תדלוק בגז טבעי, זאת נגד עמדת משרדי הממשלה שהתנגדו להחלת סעיף זה בגוף הצו וכן ביקשו לקבוע כתנאי מספר נמוך יותר של תחנות.

בנוסף לדרישת הוועדה נקבע כי גם המשך ההפחתה המדורגת של ההישבון תמשיך עפ"י המתווה מעבר לשנת 2023 רק במידה ויפעלו תחנות תדלוק אלה. שינויים אלה באים במטרה לוודא את קיום החלופות בטרם יכנסו לתוקף השינויים בתעריפים. את הדיווח בדבר כניסתם לפעולה תקינה של תחנות התדלוק בגז ימסור לוועדה על פי הצו, מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה.

לצד אלה, לפי דרישת הוועדה נקבע כי לכל המאוחר בינואר 2023 ידווחו מנכ"ל משרד האנרגיה ומנהל רשות המיסים לוועדה על שיעורי הרכישות של כלי רכב כבדים שאינם מונעים בדלקים מזהמים וכן על התקדמות הקמת תחנות התדלוק בגז טבעי. בנוסף הצהירו המשרדים לפרוטוקול כי היה וכעבור 5 שנים לא יהיו בפעולה 10 אחוזים של רכבים המונעים בגז טבעי ייבחן המתווה וחלופות לו.

בנוסף עד אמצע מרץ 2020 ידווחו מנכ"ל משרד האנרגיה, יו"ר רשות החשמל והממונה על התקציבים באוצר לוועדה על השפעת העלאת המס על הפחם, סעיף שהוכנס לצו מתוך דאגה לציבור הרחב. בנוסף לדרישת הוועדה נקבע רף נמוך יותר של מיסוי הגז הטבעי העתידי מכפי שביקש האוצר להכניס מלכתחילה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך