המלחמה בשוק השחור: הכנסת אישרה שימוש מופחת במזומן

הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ולוועדת הכספים אישרה אמש לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק לצמצום השימוש במזומן

הצעת החוק המתבססת על המלצות "ועדת לוקר" לבחינת צמצום השימוש במזומן, קובעת כי מעל לסכומים מסוימים ייאסר על הצדדים לתת ולקבל תשלום במזומן, וזאת במגוון רחב של פעולות כספיות.

עו"ד אלעזר שטרן, יועץ משפטי לוועדה פירט את השינויים המשמעותיים שעשתה הוועדה בהצעת החוק: "השינוי בהגדרת המזומן: בנוגע לעוסק- כאשר סכום העסקה המתנה או ההלוואה עולה על הסכום המותר יהיה מותר לשלם 10% ממנו במזומן עד תקרה מקסימלית של 11,000 ש"ח נניח שאדם עושה עסקה ב-15,000 ₪ הוא יכול 10% מהסה"כ לשלם במזומן. מעל 1,500 ₪ זה ייחשב כהפרה. אם סכום העסקה הוא 300,000 התקרה של אותם 10% הם סכום המגבלה של 11,000.
תיקון נוסף מחריג את המתנות מהמגבלה של 11,000 ₪ ומאפשר מגבלה של 50,000 ₪.
החרגה נוספת היא של תרומה הלוואה, או מתנה, עסקה עם קרובי משפחה למעט נושא שכר עבודה.

החרגה נוספת מתייחסת לשאלה האם החוק חל על המדינה או לא. נקבע כי אין מגבלות על המדינה לקבל תשלומי חובה אבל האיסור לקבל תשלום במזומן שאינו תשלום חובה כן חל על המדינה. עם זאת שר האוצר יוכל להחריג גופים מסוימים מההגבלות על קבלת תשלומים במזומן.. אם ירצה יוכל לדוגמה לפטור את מערכת ההוצל"פ ולאפשר לה לקבל תשלומים במזומן.

החרגה נוספת נוגעת לתיירים- בהצעת החוק הממשלתית היה הסדר שאפשר לתיירים הקלה לבצע עסקאות ולכן לא הייתה מגבלה על תיירים לשלם במזומן, אבל בעסקה שמעל 25,000 הפעולה תחויב בדיווח. המודל החדש בהצעת החוק מעלה את רף המגבלה ללא חובות דיווח. בעוד לישראלי הסכום המקסימלי יעמוד על 11,000 ₪ לגבי תייר הרף הוגבה והמגבלה תחול רק פי 5, (מעל 55,000 ₪). הוועדה קבעה עוד כי הסכום לא יפחת מ-40,000.

ביחס לעיצומים הצעת החוק המקורית קבעה 30% וההצעה הנוכחית קובעת הדרגה: אם התשלום הוא עד 25,000 ₪ שיעור של 15%. אם הוא בין 50,000-25,000 ₪- שיעור של 20% ומעל 50,000 ₪ – שיעור של 30%, לא מסכום העסקה אלא מהסכום ששולם בפועל במזומן. במידה ותהיה הפרה חוזרת לא תיעשה הכפלה אוטומטית אלא תוספת לפי המדרגה שעבר".

לדרישת הוועדה הועלה סכום המגבלה על השימוש במזומן
בכל עסקה שערכה עולה על 11,000 ₪ לעוסק (במקום 8000₪ בהחלטת הממשלה) או על 50,000 ₪ למי שאינו עוסק (במקום 25,000₪ בהחלטת הממשלה) עוד לדרישת הוועדה נקבע מדרג של עיצומים כספיים לעוסק וקנסות פליליים למי שאינו עוסק במקום שיעור קנס של 30% על הפרה ראשונה; כמו כן קבעה הוועדה כי העיצום יחול רק על הסכום ששולם במזומן וכי קרובי משפחה יוחרגו מהחוק; גמ"חים יוכלו לתת הלוואה כמו כל גוף פיננסי מפוקח כהוראת שעה למשך שנתיים מיום התחילה

יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי): "הזמן שעמד לרשותנו לא היה רב אבל יש חשיבות גבוהה להיאבק בהון השחור שנאמד ב-350 מיליארד שקל מתחת לרדאר והוא הדוחף את ארגוני הפשיעה והטרור. נתנו זמן רב לגופי הממשלה ולבנקים להיערך לאמצעים חלופיים ווידאנו כי יעמוד לרשות הציבור והרשויות מספיק זמן לצורך ההסתגלות לחוק שהוא משנה דפוסי יסוד". הוא ניצל את ההזדמנות להיפרד ממשה אשר מנהל רשות המיסים שזהו החוק האחרון בתפקידו ואמר כי "החוק הוא מתנת פרידה למשה אשר ממנו אנו נפרדים בצער רב".

שי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר: "החוק שעבר היום יצמצם את ההון השחור ויביא לגבייה נוספת להכנסות המדינה וכן יטיל מס שוויוני יותר על האזרחים. לחוק יש משמעות גדולה גם לחינוך פיננסי נכון כי הרבה יותר קל לעקוב אחר המצב הפיננסי כשההתנהלות מקוונת". הוא הודה ליו"ר חה"כ סלומינסקי: "הייתי עד למאמצים הכבירים שלך להשלים את החקיקה בלוחות זמנים קצרים אבל תוך דיון מעמיק. היו פה פשרות מכל הצדדים והחוק יהווה שינוי". הוא נפרד בחום ממנהל רשות המסים אשר: "לצערי הרב אנחנו נאלצים להיפרד ממך וזה אובדן לרשות המיסים ולמשרד האוצר אתה מקצוען, חבר, קולגה איש עם לב ענק והיה לי תענוג לעבוד איתך. זה החוק האחרון שייצא לך להעביר וזו סיומת אדירה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך