קרבי ומבצעי: שני קצינים אשדודים חדשים במערך הטכנולוגי

סג"מ ולד ביילין וסג"מ ניר ישראל מלכה מאשדוד, סיימו בשבוע שעבר את קורס הקצינים של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, ולד במגמה המבצעית וניר במגמה הקרבית
קרבי ומבצעי: שני קצינים אשדודים חדשים במערך הטכנולוגי
סג"מ ולד ביילין וסג"מ ניר ישראל מלכה מאשדוד -צילום: דובר צה"ל

ביום רביעי שעבר התקיים טקס סיום השלמת הקצונה האחודה של אגף התקשוב וההגנה בסייבר, המשלבת בין המגמה הקרבית והמגמה המבצעית ומתקיימת בבה"ד 7, בית הספר הארצי לקשר, תקשוב והגנה בסייבר. בעידן המחשוב, הסייבר וההתפתחות הטכנולוגית, מעמיד חיל הקשר והתקשוב שלושה מסלולי קצונה ופיקוד: קרבי, מבצעי וטכנולוגי. בין הקצינים החדשים שהצטרפו למערך היו סג"מ ולד ביילין (22) וסג"מ ניר ישראל מלכה (20), תושבי אשדוד, אשר הפכו לקציני תקשוב. ולד במגמה המבצעית וניר במגמה הקרבית. כצוערים הם למדו לתפעל את מערכות הקשר והשו"ב (שליטה ובקרה) מרמת הגדוד ועד רמת האוגדה. בהשלמה שמים דגש על חשיבות קצין התקשוב ביחידות אשר מהווה פונקציה בלתי נפרדת בתכנון כל מבצע או מלחמה, כאשר קשר ותקשוב לכוחות בשטח מהווה תנאי מבצעי לצאת לכל מהלך.

בעשור האחרון התעצם צה"ל והפך להיות צבא טכנולוגי, מרושת ומחובר, וכיום אחת החוזקות המשמעותיות של צה"ל טמונה ביכולותיו הטכנולוגיות. המשרתים באגף התקשוב וההגנה בסייבר הם גורם משפיע בסביבה מבצעית-טכנולוגית ייחודית. חלקם חווים שירות מבצעי בשטח עם הכוחות הלוחמים בכלל היחידות וזוכים להפעיל את מיטב המערכות והכלים שצה"ל מעמיד לדרג הלוחם. יש הפועלים במרכזי התקשוב המאפשרים את יכולות הפיקוד והשליטה הצה"ליים. אחרים מובילים את המאמץ ביחידות התוכנה, המחשוב וההגנה בסייבר, לשמירת העליונות הטכנולוגית של צה"ל.

מסלול קציני התקשוב כולל, כאמור, שתי מגמות: קרבית ומבצעית. המגמה הקרבית מכשירה קציני קשר לגדודים הלוחמים – חי"ר, שריון, גדודים מעורבים ותותחנים, והמגמה המבצעית מיועדת לקצינים בחטיבות ובאוגדות.

מסלול הקשר"ג מיועד לנשים וגברים כאחד ואורך כשנה ושמונה חודשים. במהלכו עוברים החיילים מסלולי למידה פיקודיים (קורס מ"כים, קורס קציני "להב"), ובהמשך יוצאים לקורס קציני תקשוב קרבית ורוכשים מיומנות תכנון, הקמת והפעלת מערכות התקשוב – המאפשרות לגדוד לבצע את משימותיו. בתום הקורס מקבלים הצוערים את דרגת הסג"מ ואת סיכת הקשר"ג, משובצים כקצינים במחלקות הקשר בגדודי צה"ל השונים ועומדים בחוד הפעילות המבצעית של צה"ל בחילות היבשה השונים: גדודי חיל הרגלים, גדודי השריון, יחידות התותחנים, יחידות מיוחדות ועוד. מסלול הקשר"ג מציע מסלול קרבי ומבצעי לכל דבר, לצד רכישת יכולות טכנולוגיות ותקשוביות, שמהוות חלק בלתי נפרד מהפעילות השגרתית של הגדודים הלוחמים של צה"ל.

ההשלמה המבצעית מכשירה את צוערי החיל להיות קציני תקשוב מבצעיים, זאת לצד הטכנולוגיה המתפתחת בכל עת ומשנה את חוקי המשחק מרגע לרגע. השלמה נמשכת כשלושה וחצי חודשים במהלכם עומדים הצוערים בפני אתגרים שונים המשתלבים במבנה ההכשרה: המבואות, החלק הטקטי והתרגיל המסכם.

סג"מ ולד ביילין, חייל בודד המתגורר באשדוד, למד בפנימיית נווה הדסה והגביר מערכות תקשוב כאשר המשיך את ללמוד י"ג-י"ד. הוא התגייס לצבא לתפקיד טכנאי מערכות מחשוב (טמ"מ). ייעודו של הטכנאי הוא לתכנן, להקים, לתפעל ולתחזק מערכות תקשורת נתונים מתקדמות, מערכות שו"ב טקטיות מבצעיות ומערכות מחשוב ניהוליות, וכן לאתר בהן תקלות. ההכשרה מקנה ידע בנושאי התקשורת והמחשבים ויכולה לסייע בבניית קריירה בתחום ההייטק והתקשורת באזרחות. ולד שובץ כטמ"מ בגדוד ארז, האמון על המעברים והמחסומים לאורך גדר הביטחון בעוטף ירושלים. כעת, כקצין תקשוב הוא יהיה מ"מ בגדוד איתנים של חיל התקשוב. זהו גדוד תקשוב מרחבי אשר ייעודו הוא קליטה, הטמעה, תפעול ואחזקה בשגרה ובחירום של מערכות התקשורת הנייחת רחבת הסרט ותקשורת הסלולר הצבאית בצה"ל ובזרועות הביטחון. ולד יהיה אחראי על מחלה בת 11 חיילים הנדסאים. "זה תפקיד מעניין, קשה, מאתגר ומפתח", הוא אומר.

כקצין מבצעי ולד יפעל מול כל אזור השפלה והמרכז. כאשר יצא לאזרחות, יוכל להשתלב בקלות בחברות היי טק בזכות המקצוע והניסיון שצבר. "הרבה מלש"בים רוצים להיכנס לתחום אבטחת מידע והיי טק", מספר ולד, "הרבה רוצים להשתלב בתקשוב, לצאת וללמוד במגוון קורסים שיכולים לתרום להם באזרחות. לצד שירות משמעותי הם גם רוכשים מקצוע".

גם בנות משרתות כטמ"מ?
"בוודאי, הרבה בנות. בתרגיל האחרון שהשתתפתי בו, הרוב היו חיילות. היו שני חיילים לעומת יותר מעשרים חיילות. אין הבדל בינינו, הן תורמות בגדודים ומצליחות לפתח את הגדוד".

מדוע החלטת לצאת לקצונה?
"לעבור מסלול קצונה מלמד אותך המון, ואני אוהב להנהיג ולהשפיע. רציתי להיות בתפקיד שאני יכול לשנות, לפקד, שילכו אחריי".

סג"מ ניר מלכה סיים את לימודיו במקיף ט' במגמת אלקטרוניקה ומחשבים. במקביל הוא שיחק כדוריד בקבוצת הפועל אשדוד. כבר בצו ראשון הוא נשלח לגיבוש על מנת לראות אם הוא מתאים למסלול הייעודי של קציני קשר ותקשוב. מסלול הקשר"גים נמשך שנה ו-8 חודשים במהלכם עוברים החיילים טירונות, אימון מתקדם, קורס מ"כים, הכנה לקצונה בבה"ד 1 והשלמה חילית. מסלול קציני הקשר הגדודיים הקרביים (קשר"גים) הוא אחד המסלולים המובילים בחיל הקשר והתקשוב. מסלול קציני הקשר הקרבי הוא מסלול ייעודי לתפקיד קציני תקשוב גדודיים קרביים (קשר"גים), המהווים יד ימינו של המג"ד בעולמות התקשוב והטכנולוגיה.

במהלך ההכשרה לומדים החיילים במגמה הקרבית בשני צירים: הם עובדים על הכושר הקרבי, יכולות הלחימה בשטח בנוי ופתוח ופעילות בשדה הקרב. במקביל, הם מוכשרים לתפעל את מכשירי הקשר והתקשוב, מערכות השליטה והבקרה. אם פעם המפקדים היו משתמשים במפה ובמצפן והיו מסתדרים, היום הקשר"ג מביא איתו את האפקטיביות המבצעית והוא גורם חשוב והכרחי במיוחד בלחימה. הגדוד לא זז בלי הקשר"ג.

כעת, מגיע ניר כקשר"ג אל גדוד 13 בגולני. "אני נותן מענה תקשובי", הוא מסביר, "כדי לקיים מבצע תקין כולם חייבים להיות זמינים. אני קצין קרבי לכל דבר ובנוסף גם מקצועי שנותן מענה בתחום התקשוב. אני בשטח, ישן במוצב, תופס איתם קו ואחראי על מחלקת הקשר".

מה הביא אותך לבחור להתגייס למסלול קשר"ג?
"עוד קודם לכן חשבתי על לצאת לקצונה, זה היה חלק מהחינוך שקיבלתי בבית. התלבטתי האם לצאת למסלול הזה או למסלול של לוחם, ואז הבנתי שזה משלב גם לוחמה וגם פן מקצועי, וזה משהו משמעותי שאני רוצה לעשות ולתרום למדינה. המשפחה מאוד שמחה ותמכה בי".

יש לך מסר למי שמחכה לצו הראשון?
"מלש"ב שמחפש מסלול מסוים, ולא יודע לבחור בין קרבי או מקצועי ומתלבט, מסלול קשר"גים זה מושלם עבורו. זה מסלול שמשלב לוחמה והשכלה מקצועית, זה מסלול שבראייה לעתיד גם יעזור לו באזרחות".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך