הקשר האשדודי לאסון הכואב של קריסת חניון הברזל בת"א

אולג מושיאלוב (45), תושב אשדוד לשעבר, נקבר תחת ההריסות והוכרז כנעדר במשך 6 ימים. בימים אלה משפחתו תובעת מיליוני שקלים מחברת הבנייה "דנה סיבוס"

מדובר באסון הגדול והקטלני ביותר בענף הבנייה בארץ, שהתרחש לפני כשנה וחצי בלב תל אביב. הקומה העליונה בחניון תת קרקעי בן ארבע קומות ברחוב הברזל בתל אביב, קרסה כשהיא ממוטטת תחתיה את שאר הקומות. לאחר הקריסה החלו ניסיונות חילוץ של הלכודים תחת ההריסות, והאירוע הוכרז כאר"ן (אירוע רב נפגעים) בסופו של דבר התברר גודל האסון – 6 הרוגים ו-24 פצועים. אולג מושיאלוב (45) ז"ל, עבד כמתקין דלתות פלדה בחברת "פלרז". אולג עלה עם משפחתו מברית המועצות לאשדוד, והמשפחה התגוררה ברובע ו' במשך שנים, לפני שעברה לצפון הארץ גם ג' מאשדוד נפגע באסון, והיה שעות ארוכות מתחת להריסות, והוא סובל בימים אלה ממשבר נפשי חמור ביותר. עתה בני המשפחות תובעים מחברת הבנייה "דניה סיבוס" מיליוני שקלים, והמשפט מתנהל בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל אביב

זה סיפור על טרגדיה נוראית שהייתה יכולה להימנע. הכתובת הייתה על הקיר וזעקה לשמיים, אבל איש לא היה מספיק אמיץ להשמיע את זעקתו, ובסופו של דבר אולג מושאילוב ז"ל, תושב אשדוד לשעבר, וחמשת עובדים מסורים נוספים, שילמו בחייהם ונספו באסון קריסת חניון הברזל בתל אביב לפני שנה וחצי לערך. אסון קריסת חניון הברזל ברמת החייל, ייזכר כאחת מתאונות העבודה הקטלניות בתולדות המדינה. ב-5.9.16 בשעה 11:30 לערך, קרס חניון תת קרקעי בן ארבע קומות ברחוב הברזל בתל אביב, שנמצא בשלבי בנייה אחרונים. בעת שכלי הצמ"ה (ציוד מכני הנדסי), ביצעו עבודות עפר על גג החניון, קרסה הקומה העליונה כשהיא ממוטטת תחתיה את שאר הקומות. לאחר הקריסה החלו ניסיונות חילוץ של הלכודים תחת ההריסות, והאירוע הוכרז כאר"ן (אירוע רב נפגעים).

המדובר בחניון תת קרקעי במרכז איזור ההיי-טק והעסקים של רחוב הברזל ברמת החייל בתל אביב. בחניון תוכננו 4 קומות עבור 540 מכוניות על שטח כולל של 17 אלף מ"ר. בזמן הקריסה עבדו בשטח עשרות פועלים ואנשי מקצוע. מנוף כבד שעבד בשטח קרס אל תחתית החניון. האסון הוכרז כאמור במהירות כאירוע רב נפגעים ויצר הד תקשורתי נרחב ביותר. עוד קודם לכן, בחודש מאי 2016, נפצעו בחניון זה שני עובדים עקב התמוטטות של קורות בטון…

כוחות ההצלה מפנים פצועים -צילום ארכיון: דוברות איחוד והצלה

במשך למעלה משישה ימים ברציפות (כולל עבודה מאומצת בלילות במשך 24 שעות), עמלו כוחות הביטחון, לרבות כוחות חילוץ והצלה, צה"ל, משטרת ישראל, כבאות ומתנדבים רבים, בכדי לנסות ולהציל את העובדים חסרי האונים שנלכדו תחת ההריסות. מבצע החילוץ המורכב נמשך שישה ימים, עם איתור גופתו של הנעדר האחרון. בסך הכל נהרגו בקריסה 6 בני אדם ו-24 נפצעו.

האסון עורר מחדש דיון ציבורי בנושא ריבוי תאונות העבודה בישראל והפיקוח הממשלתי על פרויקטים בתחום הבנייה. מפקחת עבודה ראשית במשרד העבודה והרווחה ורדה אדוארדס, אמרה כי ייתכן שהאסון בחניון הברזל אירע עקב כשל בתכנון או בביצוע הבנייה. רן כהן, מנהל אשכול הבטיחות בעבודה במינהל הבטיחות של משרד העבודה, אמר כי חברת "דניה סיבוס" היא "סרבנית עקבית" של טיפול בנושאי בטיחות, וכי בשנתיים האחרונות נחקרו שלושה מנהלים בכירים בחברה. כמו כן נפתחו חקירות נגד "דניה סיבוס" על הפרת כללי בטיחות. גם בכנסת נערך דיון חירום בנושא האסון, ויו"ר הוועדה לבטיחות בכנסת ח"כ אלי אללוף, סיכם את דיון החירום במילים קודרות: "חברי הוועדה ראו את הנולד כבר מזמן. התרענו על רשלנות ענקית באתרי הבנייה וחוסר ההיערכות ותיאום בין משרדי הממשלה. ראינו איך האסונות האלה לא נמנעו, למרות שחלקם הגדול היו יכולים להימנע. הרצון לחסוך בעלויות ולסיים את הבנייה במהירות, גורם לזלזול ולאסונות. יש משטר הפחדה שיטתי ומבהיל כלפי עובד שמעז להתלונן. המלצות ועדת זיילר ודו"ח אדם כלל לא ממומשות, על אף שאומצו על ידי הממשלה". חקירת האסון הוטלה על מפלג ההונאה של משטרת ישראל, כאשר הוטל צו איסור פרסום אודות פרטי החקירה.

אולג נקבר תחת ההריסות והוכרז כנעדר במשך 6 ימים

אולג מושיאלוב (45) עבד כמתקין דלתות פלדה בחברת "פלרז". אולג עלה עם משפחתו מברית המועצות לאשדוד, והמשפחה התגוררה ברובע ו' במשך שנים. לאחר חתונתו, עבר אולג להתגורר בקרבת משפחת אשתו בצפון הארץ, אך היה מחובר מאד לאשדוד, למשפחתו ולחבריו. הוא ביקר בעיר הנמל לעיתים תכופות, ואמר לא פעם לחבריו כי בסופו של דבר יחזור לעיר בה נקלט עם עלייתו לישראל.

ביום האסון אולג עבד באתר העבודה בחניון התת קרקעי בן ארבע הקומות. הוא ביצע את עבודתו כמתקין דלתות, ועשה זאת כמו תמיד ביעילות ובמסירות. במהלך עבודתו קרס החניון והתמוטט, וכתוצאה מכך מצא המנוח את מותו הטראגי. מלבד המנוח, נהרגו בתאונה המחרידה חמישה פועלים נוספים. אולג נקבר תחת ההריסות הכבדות, והוכרז כנעדר מספר ימים.

לאחר האסון ומיד שנודע לבני משפחתו של אולג כי הוא נעדר, הגיעה רעייתו של המנוח, לאתר החניון עם בני משפחתה, תוך שהיא צופה בעבודות החילוץ ומתפללת לנס. אין צורך לפרט את תחושת חוסר האונים, הדאגה והחרדה הקשה בה היו שרויים בני משפחת המנוח, עת דווח כי הוא נעדר תחת ההריסות הכבדות. לצערם הרב של בני המשפחה הדואבים, ביום 11.9.16 זוהתה גופת המנוח, וזאת לאחר ימים מורטי עצבים ומלאי חרדה.

חלק ממנוף שקרס באסון קיסת החניון בת"א צילום: פלאש 90

ג' מאשדוד נפצע באסון ומאושפז ב"אברבנאל"

באסון הטראגי נפצעו כאמור 24 פועלים נוספים בדרגות פציעה שונות. בין הפצועים, תושב אשדוד בשנות ה- 30 לחייו. הפצוע האשדודי ג' מאושפז באשפוז יום בבית החולים הפסיכיאטרי "אברבנאל", ולאור מצבו חל איסור פרסום גורף לפרסם את שמו. ג' היה תחת ההריסות במשך למעלה מ-5 שעות, תוך שהוא רואה את חבריו נהרגים ונמחצים למוות, והכל בזעקות שבר מזעזעות עד שנשמתם יצאה. כתוצאה מהאסון נגרמו לג' מספר שברים בגוף, אך השבר הגדול ביותר נגרם לנפשו, שכן מיום התאונה הוא אינו מצליח לשוב לשגרת חיים תקינה, וזאת בשל הפוסט טראומה הקשה כתוצאה מהאסון.

עו"ד דניאל שריד, מומחה לדיני נזיקין ותביעות ביטוח, המייצג את משפחתו של אולג מושיאלוב ז"ל, את ג' האשדודי וכן עוד מספר פצועים מהאסון הגדול, מסר למערכת: "מדובר ברשלנות פושעת מצד 'דניה סיבוס' וכל האחראים להקמת החניון לרבות היזמים, המהנדסים, הקבלנים והמפקחים. האסון נבע מבצע כסף ומחסכון על גבם של ההורגים והפצועים. אלמלא היו דואגים לפקח ולנהל את העבודות בצורה נאותה ובטיחותית, אין לי ספק שהאסון הזה היה נמנע. לצערי, האחראים על פרויקט החניון התרשלו באופן חריג וכתוצאה מכך נותרו 6 אלמנות ועשרות יתומים. בנוסף, ישנם מספר רב של פצועים אשר טרם מצאו מזור לכאבם, הפיזי ובעיקר הנפשי. מרשיי מסרו לי כי זעקות השבר של הלכודים, הפצועים וההרוגים לא יוצאות מזיכרונם וכנראה שלא יצאו לעולם. אנשים יצאו ממש הלומי קרב מהאסון הנורא הזה. לא יתקבל על הדעת שחברות בנייה יתרשלו באופן כה בוטה ולא יתנו על כך דין וחשבון לרבות מתן פיצויים מקסימליים לאלמנות, ליתומים ולפצועים האומללים. זאת כמובן מעבר לענישה הפלילית המחייבת מעשים מסוג זה. משרדי פעל להגשת תביעת ענק כנגד האחראים לאסון, והתיק מנהל בבית המשפט המחוזי מרכז. כולי תקווה כי תאונות העבודה המיותרות המתרחשות בארצנו יפסקו לאלתר, שהקבלנים והיזמים ינהיגו מדיניות עבודה בטיחותית משמעותית וכמובן שהמדינה תפקח ותמנע אסונות מסוג זה. אלחם למען משפחות ההרוגים והפצועים בכדי שיקבלו פיצוי כספי ראוי בנסיבות הקשות, ואעשה הכל בכדי שהדין ימוצה עד תום עם האחראים".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך