מד"א בהודעה חשובה לקראת סוף השבוע הסוער

לכל הפרטים >>
מד"א בהודעה חשובה לקראת סוף השבוע הסוער
צילום: מד"א

במד"א ערוכים לגשם ולמזג האוויר הקר הצפוי בסוף השבוע ומגישים את המדריך המלא לבטיחות בחורף. במד"א ממליצים להשתמש באפליקציית 'מד"א שלי' בכל צורך רפואי, אפליקציה שהמאפשרת בלחיצת כפתור להגיע למוקד החירום 101 של מד"א  ויכולה לסייע במקרים בהם המזמין לא יודע להגיד את מיקומו. מנכ"ל מד"א אלי בין: "אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות ולתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד"

במגן דוד אדום ערוכים לגשם ולמזג אוויר הקר שצפוי לפקוד בסוף השבוע אזורים רבים ברחבי הארץ וזאת על מנת לטפל בחולים ובנפגעים שונים כתוצאה מנזקי מזג האוויר. מנכ"ל מד"א, אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים בשטח לנקוט בשורת צעדים שתביא אותם למוכנות הגבוהה ביותר על מנת שיוכלו להעניק שירות מלא, מהיר ומקצועי לתושבים גם בתנאי מזג אויר סוערים.

בעקבות מזג האוויר הסוער והגשום שצפוי להתחיל היום (ה' 18.1) בשעות הערב ועפ"י התחזית להמשך עד שעות הערב של יום שישי (19.1), צפויות לרדת כמויות גדולות של גשם ברחבי הארץ ואף צפוי שלג בחרמון, צפויות הצפות, שיטפונות, רוחות חזקות, אובך והטמפרטורות באזורים מסוימים בארץ צפויות לרדת לאזור ה-0 מעלות צלזיוס.

בין היתר, הונחו צוותי מד"א לאייש את האמבולנסים והג'יפים עם הנעה כפולה (4X4) על מנת לתת מענה רפואי במקומות בהם קיים קושי בעבירות עקב מזג האוויר ולתגבר את המשמרות על מנת להעניק מענה במידה ויהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א ופניות במוקד החירום 101 וזאת בנוסף להנחיות נהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות שהופצו לצוותי מד"א, שיאפשרו שמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים. 

מנכ"ל מד"א אלי בין: "עם בואו של מזג האוויר הקר והגשום, אנו מבקשים מהציבור לנקוט משנה זהירות על מנת להימנע מתאונות ופגיעות הנגרמות כתוצאה מקור עז, גשמים ורוחות חזקות. כמדי שנה, במד"א ערוכים לכל אירוע בכל מזג אוויר. אני קורא לציבור לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער, לסייע במידת הצורך ולהישמע להנחיות הבטיחות ולהוראות צוותי מד"א. בכל בעיה או צורך יש לפנות למוקד חירום 101 בו הפאראמדיקים והחובשים של הארגון יעניקו לכם מענה מהיר ומקצועי. אני מאחל חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל"

 בעקבות שינויי מזג האוויר, במד"א מפרסמים היום מגוון הנחיות לציבור לחורף בטוח, על מנת שנדע להגן על עצמנו ועל היקרים לנו גם בבית, בהליכה ברחוב ועוד.

 על מנת להישמר ולהימנע מפגיעות בגוף ממליצים במד"א לציבור:

·  במקומות בהם יצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע שם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

· במקרה של הפסקת חשמל- עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך.

 

זהירות מרוחות חזקות:
בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה ועוד על מנת שלא יפגעו בהולכי הרגל ברחובות. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות הנושבות בחוזקה.

היזהרו ממכשירי חשמל ומכשירי הסקה:
הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co), היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות:

· אוורור – בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.
· תחזוקה – יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף ע"י טכנאי מורשה.
· מנע שריפה – הרחק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו למנוע גישה של ילדים לתנור.
· שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח.
· הימנעו מהפעלת מכשירי חימום בזמן השינה.
· סימני הרעלה – סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים – גם אבדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ויש לנהוג מיד על פי ההנחיות הבאות.
· ערנות מצילה חיים! במקרה של הופעת הסימנים לעיל בבית שמופעלת בו מערכת הסקה, סגור מיד את המערכת, אוורר את הבית והזעק את מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בטלפון חירום 101.

שימרו על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם:
יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה אלה בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה (תנועה מייצרת חום), יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפ' של כ- 24 מעלות.

שימו לב – אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה.

סימנים לירידה בחום גוף: ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות. בהופעת סימנים אלה יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בטלפון חירום 101.

נהיגה בטוחה:
בימים גשומים במיוחד, הכבישים חלקים מאוד וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב לפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך. יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע. על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה בשול הדרך היא אסורה ומסוכנת, אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות.

יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש לילדים סמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה.

בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. רכבים עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור , על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.

נפגעתם מקור?
כך תעניקו טיפול רפואי ראשוני עד להגעת כוחות מד"א למקום: 

היפותרמיה
· קבוצות סיכון עיקריות – קשישים, תינוקות, אלכוהוליסטים, הומלסים, חיילים (כתוצאה משמירות ואימונים) וספורטאים (כתוצאה מסקי וגלישת גלים בחורף).
· סימנים עיקריים – ירידה במצב הכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל.
· טיפול – במידה והחולה רטוב יש להחליף את הבגדים ליבשים ולחמם את החולה. בכל מקרה יש להלביש ולכסות.

כוויות קור
· סימנים – תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול.
· טיפול – הפשרת איברים ע"י מים פושרים (לא חמים), קיבוע האיבר. אסור(!) לעסות את האיבר הקפוא..

בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיידית את כוחות מד"א באמצעות אפליקציית 'מד"א שלי' או בחיוג למוקד חירום 101 ולהישמע להוראות הפאראמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מד"א למקום.

ניתן להוריד את יישומון 'מד"א שלי' דרכו ניתן ליצור קשר ישיר עם מוקד החירום 101 של מד"א ותורן המוקד יזהה באופן אוטומטי את מיקומו של המתקשר. כל אחד יכול להזין ליישומון מבעוד מועד מידע רפואי חיוני כמו מחלות כרוניות, אלרגיות, רגישות לתרופות, תרשים אק"ג, סיכום מחלה אחרון ועוד. היישומון מאפשר לאוכלוסיית כבדי שמיעה וכבדי דיבור לציין זאת כחלק מהמידע הרפואי, מידע חשוב זה יופיע מידיית לתורן המוקד במערכת השליטה והבקרה של מד"א ויאפשר לכבד שמיעה להזעיק את צוותי מד"א במקרה חירום באמצעות שיחת צ'ט עם החובשים והפאראמדיקים שבמוקד. 

אזהרה והצהרה: בשום אופן אין בהנחיות המפורטות במאמרים אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לרמת ידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. מאמרים אלו אינם באים במקום קורס עזרה ראשונה.

כדי לבצע פעולות הצלה באופן מקצועי יש לעבור קורס עזרה ראשונה במד"א

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך