הבלוף מאחורי מלחמת השבת של החרדים באשדוד – קרב פוליטי פנים חרדי

במשך כשנתיים שרר שקט באשדוד בכל הקשור לקדושת השבת. אז מה השתנה בשבועות האחרונים? עיתון "המגזין" ואתר "אשדוד אונליין" חושף בפניכם את המזימות והסכסוכים הפנימיים מאחורי הקלעים של "אגודת ישראל" באשדוד, ומגלה לכם כי השקט הופר לאחר צעדים מתוכננים להדיח את העומד בראש הסיעה במועצת העיר מרדכי (מוטי) ליברמן, גם אם הדבר יגבה קורבנות נוספים. כך מובילים עסקנים חרדים את מלחמת השבת באשדוד, כדי לפגוע בפוליטיקאים שלהם ולקבל שליטה בעיר ולא אכפת להם ליצור קרע בין חרדים לחילונים * ומעבר לכך יש גם את "חוק המרכולים" המאלץ את העירייה להפעיל יד קשה נגד עסקים הפתוחים בשבת
הבלוף מאחורי מלחמת השבת של החרדים באשדוד - קרב פוליטי פנים חרדי
צילום: דודו חן

מלחמת השבת, שפרצה בשבועיים האחרונים, החלה בעקבות לחץ של רבנים להטיל סנקציות על מקומות מסחר שפותחים את שעריהם בשבתות, ובראשם מתחם "ביג פאשן". פקחי העירייה חילקו התראות לחנויות במקום, ומחלוקת גדולה נוצרה בין חילונים לחרדים בעיר. הצעדים הללו גרמו לעשרות אשדודים, שרובם נמנה על יוצאי ברית המועצות, לצאת ביום שישי האחרון ולעורר פרובוקציה ברובע ז' החרדי, כאשר הם עוברים בו בעשרות רכבים, וצופרים ארוכות במטרה להפר את שלוותם של דיירי הרובע. אותם תושבים אף הגיעו להפגנה שהתקיימה במוצ"ש האחרון מול בניין עיריית אשדוד, שבה נאמו בכירי הקהילה הרוסית בעיר, וההדים למחאה נמשכו ברחבי הרשתות החברתיות באינטרנט לאורך השבוע.

אלא שאנו בעיתון "המגזין" חושפים בפניכם כי מאחורי המאבק הזה עומדים אנשים ממפלגת "אגודת ישראל" שתכננו אותו לפרטיו, ואף מפעילים אנשי תקשורת בתוך המגזר החרדי על מנת ללבות את האש. ובכדי להבין את הסיפור מתחילתו, נחזור מעט אחורה וניזכר שמלחמת השבת של החרדים באשדוד החלה כבר לפני יותר משנתיים, בתקופה שתושבי אשדוד התכוננו לפתיחתו של המרכז המסחרי "ביג פאשן". הנציגים החרדים, שנתבקשו על ידי הרבנים לקדם מול העירייה את סגירתו של ה"ביג" בשבת, נתקלו בסירוב מבית המשפט, שמנע זאת מהם, ומאז במשך שנתיים שרר שקט יחסי בעיר בכל הקשור לקדושת השבת. לפני מספר שבועות השקט הזה הופר לאחר צעדים מתוכננים היטב, כפי שיפורט בהמשך הכתבה.

למי שאינו בקיא ברזי הפוליטיקה המוניציפאלית במגזר החרדי, נספר כי בשנים האחרונות החלו גורמים בכירים בחסידות גור לנסות ולערער את מעמדו של סגן ראש העיר מרדכי (מוטי) ליברמן, הממונה מטעם מפלגת "אגודת ישראל". אותם גורמים חיכו לרגע הנכון לעורר את זעמם של הרבנים על הנציג שלהם בעירייה, ובחודשים האחרונים הבשיל העניין לכדי מעשה, כאשר גורם בכיר במפלגה החסידית המתגורר באשדוד, והוא בעל כוח רב ויכולת השפעה ברמה הארצית, החליט לנסות ולהביך את מרדכי ליברמן מול האדמו"ר שלו, ובכך לסלול את דרכו החוצה. כל האמצעים הפכו לכשרים, וביניהם תקיפה תקשורתית חרדית נגד ראש העיר שתחלחל ותגיע הכי גבוה שאפשר, עד למושבם של גדולי הרבנים, כדי שאלה יראו לליברמן את הדרך החוצה.

התכנון הקפדני יצא לדרך לפני כחודש וחצי, אז החלו לצוץ בתקשורת החרדית כתבות מגמתיות נגד ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ונגד הנציגים החרדים בכל הקשור "לאזלת ידם" בעניין סגירת העסקים בשבת. תחילה העיתון החרדי "משפחה" פרסם בכתבה קטנה ביקורת על כך שהנציגות החרדית שותקת. בשבוע שלאחר מכן הקדיש העיתון טור דעה תקיף בעניין, שכתב עורך עיתון "אשדוד בכותרות". עוד שבוע חלף, והפעם פורסמה כתבה ענקית בנושא. במקביל, האתר החרדי "כיכר השבת", יצא בידיעות כנגד ראש העיר בעניין חילולי השבת בעיר. הרעש התקשורתי במגזר עשה את שלו, וב"אגודת ישראל" החלו להפעיל לחץ כבד על בכירי העירייה.

אותו גורם בכיר במפלגה הפעיל בחודש האחרון מספר אנשי תקשורת אשדודים מחסידות גור (שמם שמור במערכת בעקבות בקשות רבות לא לפרסמם), בכדי שאלה יפטמו את העיתונות החרדית, שתגרום ללחץ שיגיע לדרגים הגבוהים, בדיוק כפי שעשתה לליצמן, מה שהביא להתפטרותו מתפקיד שר הבריאות לפני מספר שבועות. מסתבר כי לאותו גורם בכיר יש אינטרסים לקדם עניינים אישיים שלו, וגורמים במפלגה טוענים כי לא יבחל בשום אמצעי על מנת להשיג את מבוקשו, כולל פעולות שיביאו להדחת ליברמן.

חשוב לציין, כי לצד הצעדים מונעי האינטרס הללו, תושבים רבים במגזר מותחים אף הם ביקורת חריפה על ליברמן, וטוענים כי הוא אינו מבצע את תפקידו כפי שציפו ממנו, וכי לשכתו הייתה סגורה שנים רבות בפני בוחריו.

נחזור אל נקודת המפנה. לפני כשבועיים התכנסו רבני החסידויות בעיר אשדוד לכינוס חירום, על מנת להפעיל לחץ כבד בכדי שהאכיפה בעיר תחל. ואכן כמתחייב בחוק העזר העירוני, חולקו תחילה התראות, שיהפכו לדוחות בשלב מאוחר יותר. בין הרבנים שהתכנסו היו רבני החסידויות בעלזא, ויז'ניץ', גור וכן האדמו"ר מפיטסבורג, שיש לו נציג במועצת העיר. על פי גורמים בכירים במפלגה, אותם מורדים הבטיחו לנציג של האדמו"ר מפיטסבורג כי יפעלו לקדם אותו כרצונו בעיריית אשדוד בהמשך הדרך הפוליטית, ובתמימותו עודדו אותו להוביל יחד עם הרבנים את משבר השבת, כשהוא בטוח שכל מעשיהם הם לשם שמיים.

בכירים בעיתונות החרדית, המכירים את המתרחש ברחוב החרדי, שוחחו איתנו ערב סגירת העיתון, וסיפרו כי "גם לנו ניסו לדחוף כתבות מגמתיות נגד העירייה, אך בעקבות מידע שהגיע לידינו, לא הלכנו שולל. אותו גורם הציף את עניין קדושת השבת דווקא כשהבחירות מתקרבות, וזה רק מעיד על רצונותיו לזעזוע בתוך מפלגת 'אגודת ישראל' המקומית. ואיך גורמים לזעזוע? יוצרים דה לגיטימציה, ומוכיחים לרבנים כמה הנציג שלהם כשל על ידי צילומי הפרסומים בעיתונות. אם לנציג היה אומץ, הוא היה יכול להשפיע ללא עזרת הרבנים, ועצם התערבותם מראה לו את הדרך החוצה בבחירות הבאות".

גורם בכיר במפלגה אמר לנו: "הכול מתוזמן נגד סגן ראש העיר מרדכי ליברמן. בעוד העיתונות החילונית תוקפת את הנעשה בעירייה, מי שאמורה לחזק אותה זו דווקא העיתונות החרדית, אך המשחק הכפול הזה הוא נטו לשחק לידם של העסקנים הפוליטיים, ובמקרה הזה אותו עסקן ידוע שמנסה להוכיח כוח ושליטה במגזר החרדי, מצליח נכון לעכשיו לעשות כרצונו, ולהתל גם ברבנים וגם בציבור. מלחמת השבת באשדוד היא מלחמה פוליטית פנים חרדית שמובילים אותה בעלי כוח ושררה, שלא אכפת להם מיצירת קרע בעם בין חרדים לחילונים, העיקר להוריד את ראשו של הנציג שלהם ולהוכיח לו שמי ששולט בציבור אלו הם ולא הרבנים או נבחרי הציבור".

ב"אגודת ישראל" מאמינים כי בקרוב יחזור השקט לרחובות העיר אשדוד ותושבי העיר החילונים ימשיכו לחיות יחד עם אלה החרדים כפי שנעשה עד עתה, אם כי בצד השני המפגינים יוצאי ברית המועצות מוזנים מפוליטיקאים חברי קהילתם, שמהרגע שנבחרו לפני ארבע שנים, מובילים קו נוקשה נגד ראש העיר ללא קשר לשבת או לדת, אלא רק בניסיון להפיל אותו מכיסאו ללא הצלחה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך