לחסל את תופעת תשלום השכר "בשחור"

יו"ר הסתדרות עובדי ענף הבניין והתעשיות הנלוות יצחק מויאל, מברך על פסק הדין שניתן נגד מעסיק ששילם "בשחור", ומסביר למה כדאי לעובדים לקרוא היטב את תלוש השכר ואת הדו"חות השנתיים מחברות הביטוח
יצחק מויאל בהסכם תקדימי בהעסקתם של המנופאים

בית הדין הארצי לעבודה, בפסק דין צודק והוגן שניתן באחרונה, מאשש ומוכיח את כל מה שאני מדבר ומתריע עליו במשך שנים בהרצאות, בימי עיון ובמפגשים הרבים שלי עם עובדי בניין ועובדים בכלל. בית הדין, בביקורת חריפה, תוקף את שיטת התשלום "בשחור" בענף הבניין לעובדים זרים ופלסטינים וההשלכות החמורות, לאחר שהם נפצעים ונזקקים לסיוע, אז המעסיקים מתכחשים להם.

פסק הדין עסק בתביעה שהגיש עובד סיני, שנפצע באתר בנייה וביקש לקבל גמלת נכות מעבודה על פי השכר ששולם לו בפועל, כ-17,500 שקל בחודש, ולא לפי השכר החלקי שהופיע בתלוש השכר שלו. המוסד לביטוח לאומי הכיר בפגיעתו של הפועל הסיני כתאונה בעבודה, אך בשל העובדה ששני שליש משכרו שולמו לו במזומן, אושרה לו קצבה בגובה 3,500 שקלים בלבד. בשל החלטת בית הדין הוא צפוי לקבל גמלת נכות מעבודה בגובה 14 אלף שקלים.

נלחמתי ואני נלחם במשך שנים כדי לעקור מהשורש את התופעה המבזה הזאת שמעסיקים, לא כולם, משלמים "בשחור" חלק מהשכר, כאשר בתלוש הרשמי נרשם שכר מינימום, וזאת כדי להתחמק מתשלום מס הכנסה, מס בריאות ותנאים סוציאליים. כך נוצר מצב שבו העובד שנפצע או יוצא לפנסיה "זוכה" בסכומים נמוכים מכפי שהיה זכאי להם, כמו במקרה של העובד הסיני הזה, ויש עוד לא מעט דוגמאות כאלה.וצריך להפסיק זאת ולא משנה אם מדובר בפועל סיני, יהודי, פלסטיני או כל עובד זר אחר.

אני תמיד ממליץ לעובדים לקרוא היטב את התלוש ואת הדו"חות השנתיים שהם מקבלים אחת לשנה. נכון, הדו"חות מסורבלים וכתובים בצורה כזו שקשה להבין. אני ממליץ למי שמתקשה להבין את הדו"חות, לפנות אלינו להסתדרות, לאנשי מקצוע בתחום שמעניקים שירות כזה ובחינם. אני מבין את המצב שבו אנשים לא בודקים 20 שנה קדימה ולא חושבים מה יקרה אם ייפצעו בעבודה או חלילה ייהרגו, והשארים שלהם יישארו עם גמלה נמוכה או שיגיעו לגיל פנסיה נמוכה וזו טעות מסוכנת.

לשמחתי, בפסק הדין הזה סוף סוף ניתן מענה חוקי, מוסרי ומשפטי ובית הדין הארצי לעבודה תקף בחריפות מעסיקים ותאגידים של כוח אדם בענף הבנייה, שמשלמים לעובדים מסין באופן לא חוקי ומתכחשים להם לאחר שנפצעו. השופטים העבירו בפסק הדין ביקורת חריפה על ההתנהלות שלהם בענף הבנייה וביקשו להביא לידיעת היועמ"ש את פסק הדין, ואני ממליץ שפסק הדין הזה יישלח למעסיקים לעובדים לשרי הכלכלי האוצר, ולכל גורם שאכפת לו מהעובדים.

לפסק הדין הזה בעיניי יש משמעות גדולה מאוד נוכח ריבוי התאונות בענף הבניין שבו, לצערי, נהרגים עשרות בשנה ומאות נפצעים והצורך בהגנה סוציאלית לאותם עובדים שנפצעים, ולצערי חלק מהם גם מוצאים את מותם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך