משכנתא – מה אפשר לצפות משנת 2018?

טור אישי / יועץ משכנתאות מומחה, מרטין בוקסדורף
לקחת משכנתא או לא לקחת משכנתא?

אז מה צפוי לנו בשנת 2018 בגזרת המשכנתאות? לאיזה כיוון זה הולך? מה תהיה המשכנתא הנפוצה ביותר? האם הריביות יעלו? כל זה ועוד במאמר שלפנינו. ספוילר: תצפו לעליית ריביות והרבה מאוד את הביטוי "מחיר למשתכן"…

עליית ריביות: סוף השנה כבר עברה ואיתה כל "המבצעים" של הבנקים למשכנתאות. השוק כרגע נמצא באיזה שהיא המתנה דרוכה, שבה אף אחד לא יודע להגיד מה הולכות להיות הריביות בעוד חודשיים. לקוחות שמגיעים כרגע לבנקים למשכנתאות, מבהירים להם חד משמעית שהריביות ככל הנראה יהיו שונות מאוד לקראת החודשים הקרובים. כל הבנקאים בסניפים מחכים לישיבות הדירקטוריון וועדות האשראי, שצפויות להיפגש בסוף ינואר, ומהן צפויה לצאת הבשורה – מה יהיו הריביות לקראת השנה הבאה.

איך זה קשור אלינו, אנשי המקצוע? אם אתם כרגע לפני עסקה כל שהיא ותלויים ברמה כזו או אחרת במשכנתאות, אז תהיו מוכנים להרבה מאוד הפתעות. לקוחות שלוקחים משכנתאות בבנקים הזולים ביותר כרגע, עלולים להיתקל בבעיה בחודשים הקרובים, כאשר הריביות עלולות לזנק בצורה משמעותית. ההבדלים יכולים להגיע אפילו למאות שקלים בחודש עבור לקוחות שקיבלו אישור עקרוני ובונים על החזר חודשי מסוים. היות והריביות תקפות רק ל-12 יום למעשה, אנשים אשר מסתמכים על אישור עקרוני שזמנו עבר, עלולים לקבל הפתעה לא נעימה. כולנו צריכים לגלות הרבה סבלנות ולהיות מאוד גמישים במחשבה ובגישה. אישור עקרוני עם החזר של 4900 שקלים בחודש, עלול להפוך לאישור עקרוני של 5300 שקלים, ולפעמים אפילו לגרום לביטול העסקאות.

המחיר למשתכן. נו מה יהיה? אחת האניגמות שממשיכה להחזיק את שוק המשכנתאות והנדל"ן בדריכות, זה כמובן המחיר למשתכן. ההנחה במחיר והמשכנתא של 90 אחוז ממשיכה לקרוץ לקונים. הבעיה הגדולה היא שהדבר אינו מגיע לידי מימוש. זוכים במכרזים שממתינים חודשים לשמוע מה יהיה איתם, מקבלים הודעה שזכו במכרז, ובמקביל הקבלן מודיע להם שיהיה בקשר איתם עוד כשנתיים כשיתחיל את השיווק בפועל… הדבר הזה הוא מה שלמעשה מחזיק את השוק הזה בין שמיים לארץ, לא עולה ולא יורד. חשוב לשים לב לאישור העקרוני שמקבלים הזוכים במחיר למשתכן. המצב הוא כזה שהזוכים למעשה מקבלים אישור עקרוני למשכנתא, כאשר בפועל הם יגיעו לממש את הכסף רק בעוד שנתיים.

חשוב וקריטי מאוד להאיר את תשומת לב הזוכים לכך שאישור עקרוני תקף רק ל-3 חודשים, וחייבים להביא אישור עקרוני נוסף לקראת ביצוע המשכנתא. כל פרק הזמן שבין לבין, חייבים להקפיד על התנהלות פיננסית אחראית. כל שינוי בסטטוס הפיננסי בין האישור עקרוני לבין קבלת הכסף בפועל, עלול להביא לביטול אישור המשכנתא בפועל. חשוב מאוד לשים לב ולהיות ערניים.

איכות עסקאות הקנייה – שנת 2017 הוכיחה לכולנו שבתקופת קיפאון כל העסקאות שכן מתבצעות הן הרבה יותר מורכבות, כל המשכנתאות נמתחות למקסימום האפשרי, הרבה מאוד מהמשכנתאות מצריכות ערבים תומכים והרבה מאוד עסקאות מצריכות משכנתאות משלימות של ההורים לצורך הון עצמי. לפי כל התחזיות, גם שנת 2018 צפויה להיות לא פשוטה בתחום המשכנתאות, כל עוד אין כיוון ברור לתוכנית "מחיר למשתכן" או שינוי פוליטי כל שהוא.

לכל בעיה, פנייה או איחולי הצלחה:
מרטין:050-8116397
maratbok@gmail.com

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך