באדמה אגן באשדוד משקיעים בדור העתיד

יש לנו באשדוד מספר לא מבוטל של מפעלים ומוסדות המתקשרים באופן אוטומטי לשמה של העיר ולתושביה, כמו למשל הנמל ומפעל אלת"א. אם יש לכם ילדים הלומדים בבתי הספר היסודי או במגמות הכימיה, הם בוודאי יוסיפו לרשימה את אדמה אגן, מקבוצת אדמה, מהחברות המובילות בעולם בתחום הגנת הצומח
באדמה אגן באשדוד משקיעים בדור העתיד

% מ-500 עובדי חברת אדמה אגן באשדוד הם תושבי העיר. מדובר במאות בתי אב, כך שהקשר בין החברה לאשדוד אינו גיאוגרפי גרידא. בשנים האחרונות פועלת אדמה אגן לחיזוק הקשר אל מול הקהילה בפרויקטים מחוללי שינוי, בין אם מדובר בקידום החינוך עם דגש על כימיה, חקלאות וקיימות ובין אם מדובר בפעילויות ספורט ברחבי העיר. מכיוון שאנחנו נמצאים באווירת סיכומי שנה, נתרגם את זה למספרים: בשנת 2017 נהנו מהפעילויות בחסות אדמה אגן או בהובלת החברה כ-25 אלף ילדים ובני נוער, 18 עמותות וארגונים זכו לסיוע, 70 מתנדבים הקדישו מזמנם ומהידע שלהם ב-530 שעות התנדבות בשנה, ופעלו בעשרות מוסדות חינוך ותרבות, שש תוכניות חדשות הצטרפו לרשימת הפעילויות, ובשנת 2018 מצטרף מיזם נוסף והוא ליווי, עידוד וסיוע לתלמידי כימיה המועמדים להשתתף באולימפיאדת הכימיה העולמית.

"אנו פועלים ומעורבים מתוך אחריות לקהילה" מספרת מנהלת קשרי הקהילה אילנה סיסו, "אנחנו דואגים שהתרומות שלנו תהיינה משמעותיות, משקיעים מחשבה רבה, ידע, משאבים והמון אהבה ומנסים לגעת ולהשפיע על דור העתיד שלנו. איננו מסתפקים במתן תרומה כספית, אלא שותפים פעילים במקומות שבהם אנו מחליטים להשקיע. ולכן, בשנים האחרונות אנחנו שותפים במיזמים משמעותיים ומחוללי שינוי בעיקר בתחומי הליבה שלנו שהם חקלאות וכימיה. העובדים המתנדבים שלנו פעילים בחינוך לקיימות ומצוינות בכימיה, ונותנים מעצמם ומהידע שלהם. זה נעשה בשיתוף עם מינהל החינוך, ובנוסף יש לנו פעילויות בשיתוף איגוד ערים לאיכות סביבה ונמל אשדוד".

בנוסף, אדמה אגן היא חלק בלתי נפרד מהתרבות בעיר. החברה תומכת בתזמורות הסימפונית והאנדלוסית, במוסדות האמנות, כמו התחרות "פסנתר לתמיד" או "עולם הילדים של מונארט". אדמה אגן שותפה במיזמים עם הרשות למאבק בהתמכרויות, ויש לה קשר הדוק עם מחלקת המתנדבים העירונית והעומדת בראשה חנה בן איון. "המתנדבים שלנו לא מוותרים על התנדבות לטובת רווחת תושבי העיר, הם קשובים לקהילה", אומרת אילנה. "הם מחלקים מזון עם אקי"ם, יוצאים לחלק סופגניות בחנוכה ובט"ו בשבט מגיעים אל בית אפל. העובדים שלנו חברים בארגוני מתנדבים בעיר".

 

מהפכה חקלאית
חברת אדמה (מכתשים אגן לשעבר) עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק חומרים להגנת הצומח. החברה שהוקמה לפני למעלה מ-70 שנה, על ידי כימאים צעירים בוגרי האוניברסיטה העברית,  פועלת כיום בשלושה אתרים בישראל: בנאות חובב, בבאר שבע ואצלנו באשדוד. בשנת 2011 הצטרפה לקבוצת כמצ'יינה, תאגיד הכימיה הגדול בסין.

כיום אדמה היא חברת האגרו-כימיה השישית בגודלה בעולם. יש לה קרוב ל- 6,600 עובדים ברחבי העולם, מתוכם 1,200 עובדים בישראל. זרועות התפעול המרכזיות נמצאות בישראל ובסין, והחברה מוכרת את מוצריה במעל ל- 100 מדינות. במפעל החברה באשדוד מייצרים מוצרים בעיקר מקבוצת קוטלי עשבים, וכן מוצרי ארומה לכביסה ולתמרוקים, כך שהיא קשורה גם לריח הטוב של מרכך הכביסה והבושם שלכם.

בשקט ובצנעה מתברר לנו שאדמה אגן אחראית גם על המהפכה בכל מה שקשור ללימודי החקלאות, ומה שהתחיל "בקטן" אצלנו באשדוד, יהפוך לחלק מתוכניות הלימודים בחקלאות בכל הארץ. מדובר בתוכנית הדגל של אדמה בקהילה, הנקראת "מפזרים זרעים של מדע", שנועדה לפתח את מיומנויות החקר והחשיבה המדעית של תלמידים באמצעות חקלאות, וכוללת הקמה של חממות מדעיות חדשות המאובזרות במיטב הטכנולוגיה, שדרוג המתחם הלימודי לסביבה נאה המזמנת למידה משמעותית באמצעות מחשבים וציוד מעבדה מתקדמים, והשקעה בפיתוח תוכנית לימודית חדשנית המלווה בהערכה ומדידה לשיפור מתמיד.

על תוכנית זו אמר אבי אלקיים, המפקח הארצי למדעי החקלאות ולימודי סביבה במשרד החינוך: "הפעילות של חברת אדמה בחוות החקלאיות הביאה למהפך תפיסתי בתחום החקר. אני יכול לומר בגאווה כי בהמשך לפרויקט זה הצטרפו חלק מהחוות החקלאיות ברחבי הארץ לתחום החקר".

את הפיילוט יישמו לפני שלוש שנים באשדוד. כיתת החקר בחווה החקלאית אף זכתה בתחרות ארצית. בפרויקט הזה משתתפים תלמידים מצטיינים, אך המפגש עם החקלאות, הקיימות והזרעים נגיש לכולם, וזאת על ידי שמונה הגינות הקהילתיות שהוקמו ברחבי העיר בשכונות הוותיקות בשיתוף שיקום שכונות. בנוסף הוקמו גם גינות טיפוליות במוסדות לחינוך מיוחד ובבית אנוש לתשושי נפש.

תוכנית אחרת בשיתוף הרשת הירוקה ומינהל החינוך פועלת בשלושה בתי ספר יסודיים בעיר: קשת, הראל וחופית, ומהשטח יש דרישה להרחיב את הפעילות לעוד בתי ספר. במיזם הזה מכשירים את המורים כיצד לתכנן את המרחב, את הגינה, הצמחים והערוגות, ובסופו של תהליך לתפעל לימודים חוץ כיתתיים בתוך הגינה, אפילו שיעור אנגלית, ויש מערך שיעורים שנבנה לכך במיוחד. גם כאן מדובר בפעילות ארוכת טווח בקהילה, ואת המורים מלווים במשך שנתיים ובשנה השלישית הם כבר יוצאים לבד לשטח.

אוכל, קדימה אוכל!
מדוע כל כך חשוב לקדם את המחקר בחקלאות ולהטמיע את החינוך לקיימות? קבלו כמה עובדות על חקלאות: בכל שנייה אנו מאבדים קרקע חקלאית בגודל של מגרש כדורגל, המזון שהעולם נדרש לייצר ב-40 השנים הבאות שווה לכל המזון שהופק ב-10 אלף השנים האחרונות ויש 80 מיליון פיות חדשים להאכיל מידי שנה! נדמה כי משבר מזון ברמה העולמית הוא בלתי נמנע. כאן נכנסת חברת אדמה, המציעה לחקלאים מוצרים להתמודד עם עשבים, מזיקים ומחלות ובכך להגן ולשפר את היבול.

"בזכות המוצרים שלנו התבואה עולה ב50-60% ליחידת שטח", מסביר הדרן עולמי, מנהל מפעל אדמה אגן, "אוכלוסיית העולם גדלה, השטחים קטנים, כל יום צריך להאכיל עוד פיות, ואנחנו נכנסים לתמונה. נדרשים חודשי עבודה רבים לגידול ירקות ופירות, ולא מדובר רק בזה. גם כדי לקבל חלב, הפרה זקוקה ל-7 טון דגנים לשנה. מעל ל- 90% מהחקלאים בעולם מזינים אוכלוסייה הולכת וגדלה, וחצי מזה היה נעלם אם לא היו מצליחים להגן על הצומח מפני מחלות".

על פי נתונים, ללא שימוש במוצרים הללו להגנת הצומח היינו מאבדים 65% מיבול הכותנה, 56% מפולי הסויה, 46% מגידולי תפוחי האדמה, 54% מגידולי התירס, 51% מהאורז ו-43% מהחיטה. כשרואים את המספרים הללו מבינים כי עידוד החקר והחשיפה לחקלאות בבתי ספר יסודיים מצד אחד והענקת מלגות לסטודנטים לכימיה במכללת סמי שמעון מצד שני, הם אכן פיזור של זרעים, שאולי יצמיחו את דור העתיד של המדענים ואת מי שימשיך להילחם ולמצוא פתרונות להאכלת אוכלוסיית העולם.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך