עלייה של 7% בהכנסות של המסעדות ובתי קפה באשדוד

האשדודים הוציאו בשנת 2017 מאות מיליוני שקלים על ארוחה טובה ו"אמריקנו אשדודי"...
גן העיר אשדוד
רוצים לחזור לימים האלה.

לכל מי שחשב שישראל בדרך למיתון או שהמצב הכלכלי המעיק מונע מאיתנו לצאת להתפנק עם המשפחה בארוחה טובה או לחילופין בקפה משובח, אז קבלו את הנתונים הבאים: הישראלים הוציאו בשנה החולפת סכום של יותר מ-20 מיליארד שקל על אוכל ושתייה מחוץ לבית. בעיר שלנו, האשדודים הוציאו מאות מיליוני שקלים על ארוחה מפנקת ו"אמריקנו אשדודי"…. כך עולה מסקירה שביצעה לא מכבר חברת המידע העסקי  CofaceBdi

על פי הסקירה, מדובר בעלייה כלל ארצית של 3.5% בהוצאות על אכילה במסעדות ובתי קפה לעומת שנת 2016. באשדוד העלייה הייתה דרמטית יותר והתקרבה ל-7% עלייה בהכנסות של המסעדות ובתי הקפה בעיר. במקביל למגמה זו, במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2017 חלה התייקרות של 2% במחירי הארוחות במסעדות ובבתי הקפה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016, כאשר מדד המחירים הכללי באותה התקופה לא רשם שינוי.

יחד עם זאת, למרות מגמת ההתחזקות באכילת הישראלים בחוץ, נמצא עדיין הענף כולו בסיכון הגבוה ביותר במשק. מנתוני מדד הסיכון העסקי של ענף בתי הקפה והמסעדות של CofaceBdi עולה כי בסיכום שמונת החודשים הראשונים של 2017 עמדה רמת הסיכון בענף על 6.85 (בדירוג של 1-10). זה אומר שלא מעט מסעדות ובתי קפה לא עומדות בהוצאות הכבדות וסוגרות את שעריהם.

באשדוד יש בעיה נוספת, של עומס גדול מידי של מסעדות ובתי קפה ביחש למספר התושבים.

היחס של כמות תושבים לנקודת מכירה באשדוד הוא יחס של כ-700 איש לנקודת מכירה. בחשבון שנתי, גם עם כל אחד מגיע פעם בחודש לבית קפה וקונה בממוצע ב-30 שקל, זה אומר מחזור ממוצע של 200 אלף שקל לנקודת מכירה. בחלק מהמקרים, בשל ההוצאות הכבדות, מדובר במחזור שאינו מספק. לעומת זאת, יש עשרות מסעדות ובתי קפה המגלגלות סכומים אדירים של עשרות מיליוני שקלים בשנה, וזוכים לרווח כספי בלתי מבוטל.

עוד עולה מהנתונים כי במחצית הראשונה של שנת 2017 הסתכם מספר משרות השכיר בענף ברמה הארצית ב- 190.2 אלפי משרות, גידול של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מספר המשרות בתחום המסעדות ושירותי אוכל מהווה 5.49% מכלל משרות השכירים במשק הישראלי, שהסתכם בשנת 2016 בכמעט 3.5 מיליון משרות. במחצית הראשונה של שנת 2017 עמד השכר החודשי הממוצע בענף על 4,148 שקל, גידול של כ-3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהמשך של מגמה מכיוון שבשנת 2016 השכר החודשי הממוצע בענף רשם גידול של כ-4% ביחס לשנת 2015.

למרות עלייה זו, השכר החודשי בתחום המסעדות ושירותי האוכל נמוך בכ-58% מהשכר הממוצע בכלל המשק (כולל עובדים זרים) שנאמד בכ-9,800 שקל בחודש. בין הגורמים העיקריים לפער זה ניתן לציין את הרכב השכר של חלק גדול מהמועסקים בענף, שכולל שכר בסיס נמוך אליו מתווסף מרכיב הטיפים עבור השירות. כמו כן, במקרים רבים השכר המדווח הוא שכר הבסיס בלבד.

עוד מנתחת סקירת החברה את הרכב השוק. רוב שוק המסעדות ובתי הקפה מורכב מעסקים פרטיים שאינם חלק מרשת סניפים. בשנה האחרונה היו בישראל כ-8,030 בתי קפה ומסעדות שאינם חלק מרשתות, 74% מהענף. מהנתונים עולה כי 55% מבתי הקפה והמסעדות בישראל נמצאים באזור המרכז והשרון שם ניתן למצוא 5,980 נקודות מכירה.

 

שבת שלום!

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך