שני חיילים מאשדוד בין מצטייני הנשיא: דוגמה ומופת לצה"ל כולו

סמ"ר יגאל קלנר וסמ"ר ג', שני חיילים מאשדוד, נמנים על מצטייני הנשיא, וישתתפו בטקס שייערך ביום העצמאות. בהפסקה שבין החזרות הם מספרים לנו, עד כמה שניתן, על תפקידם, על הסיבות לקבלת אות ההצטיינות ועל התרומה ללחימה ולהגנה על המולדת

אות מצטיין הנשיא הוא אות הצטיינות לחיילי וקציני צה"ל, מעיטורי נשיא מדינת ישראל, המוענק על ידי נשיא המדינה במעמד ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלופי צה"ל ונכבדים נוספים. האות מוענק מדי שנה ביום העצמאות ל-120 חיילים וקצינים מצטיינים שנבחרו מכל יחידות צה"ל. במעמד קבלת האות החיילים המצטיינים מקבלים באמצעות האגודה למען החייל מלגת לימודים בסך אלף דולרים תרומת קרן בלווטניק מאנגליה. החיילים המצטיינים נבחרים בתהליך מקיף וקפדני בוועדות שונות. הם זוכים בתואר "מצטייני הנשיא" לאור פועלם המהווה דוגמה ומופת לצה"ל כולו, חתירתם למצוינות והפגנת מסירות, מקצועיות ואחריות.

ביום העצמאות ה-67 של מדינת ישראל, יוענק אות מצטייני הנשיא לשני חיילים מאשדוד: סמ"ר יגאל קלנר, בן 22 וחצי, משרת כנגד קשר בגדוד 55, השייך לאגד ארטילרי 215. החל את שירותו כעתודאי, ולאחר מכן עבר למגוון תפקידים – וביניהם, טכנאי קשר בגדוד, סמל מחלקה ותפקידו הנוכחי, בו הוא משרת כחודשיים, וסמ"ר ג', בן 21, משרת במודיעין פיקוד דרום כמפענח תצלומי אוויר. ג' מגיע מבית דתי, וטרם גיוסו התנדב בתנועת "השומר הצעיר". את הצטיינותו מקבל הן על הובלה חברתית והן על הובלה מקצועית.

מצטייני הנשיא (5)

"אימא לא הבינה מה זה מצטיין הנשיא"
באחת ההפסקות שבין החזרות לטקס המכובד והמרגש, אנו משוחחים עם שני החיילים. סמ"ר יגאל קלנר, בוגר מקיף ג', המשיך ללימודי הנדסאי אלקטרוניקה (י"ג-י"ד) בבאר שבע. במחלקת הקשר בגדוד 55 בתותחנים הוא אחראי על תקינות ציוד הקשר. כאשר הוא נשאל מהן הסיבות לבחירתו, הוא מצטנע."לא אמרו לי בדיוק למה, אמרו לי מקצועיות. אני מאוד אוהב מה שאני עושה, אני חושב שאני תורם. אולי לא ברמה של לוחם, אבל אני תורם שללוחמים יהיה קשר עם יחידות חיצוניות, תורם לכך שהפגיעה תהיה יותר מדויקת, כי לפעמים לא רואים את המטרה".

יגאל מספר שכרגע משרתים במחלקה 15 איש. שני קצינים, יגאל על תקן נגד קשר, ועוד 12 חיילים. בקרוב ייכנס לשירות קבע. "מאז שהתגייסתי ידעתי שאני רוצה לשרת בקבע", הוא אומר. "אני חותם לעוד שנה וחצי". על עבודתו הוא אומר כי היא "עבודה דינמית, או בקו או בבסיס. אם אני בקו, אז אני מתחזק שני בסיסים, גם את הקו וגם את הבסיס שבו נמצאים הנגמ"שים. אנחנו מתחלקים בין שני בסיסים".

המשפחה מתרגשת לקראת הטקס?
"אימא לא הבינה בהתחלה מה זה, היא לא נולדה בארץ, היא לא יודעת מה זה מצטיין נשיא. לא יכולתי להסביר לה בשפה הרוסית כמו שצריך, אז אמרתי לה שתגיד בעבודה 'אות מצטיין הנשיא', ושם כבר הסבירו לה".

מצטיין הנשיא השני מאשדוד, סמ"ר ג', בוגר מקיף ט', אמור להשתחרר בעוד כחודש, אך גם הוא כפי הנראה ימשיך לשירות קבע בין שיימשך חצי שנה לשנה. סמ"ר ג' מפענח תצלומי אוויר של גזרת עזה בדרום. "מדובר במיצוי כל המידע שאפשר להוציא, כל מה שאפשר לראות. הקוראים יכולים להפעיל את הדמיון כי אסור לי להגיד. אני מעביר את המידע לכוחות, וזה מגיע מאיתנו למי שצריך". שיא השירות היה בהכנות ובמהלך מבצע "צוק איתן". "מצאתי דברים שגרמו להרים את הכוננות", הוא מספר. "ב'עמוד ענן' הייתי חייל צעיר, חודשיים אחרי שהגעתי לפיקוד. ב'צוק איתן' זה כבר היה סיפור אחר, עם כניסה קרקעית, והפעילות שלנו הייתה להציל חיים, חד משמעית". סמ"ר ג' מקבל את אות מצטיין הנשיא על הובלה חברתית ומקצועית. "כחייל ותיק יצא לי לעשות את כל התפקידים, הרבה התנדבויות, אני דואג לצרכי החיילים, מתקשר לרס"ר ועוד", הוא אומר ואף הוא מצטנע: "הכנתי את המשפחה שלי שלא אקבל את אות מצטיין הנשיא, אבל כולנו שמחנו כשאמרו לי שאני בין החיילים המצטיינים".

מצטייני הנשיא (1)

מפגינים הצטיינות ומהווים דוגמה אישית
המועמדים למצטיין נשיא המדינה – חיילים בשירות חובה או קצינים בשירות חובה או בתקופת ההתחייבות המוקדמת לקבע – נדרשים לעמוד בתנאים המצטברים הבאים: להפגין הצטיינות במילוי תפקידם והתנהגות למופת; להוות דוגמה אישית ליתר החיילים ביחידה; לבצע את תפקידם מעל ומעבר למוטל עליהם; לשרת 11 חודשים, לפחות, בשירות סדיר רציף או מצטבר. אות מצטיין הנשיא אינו ניתן פעמיים, ניתנת עדיפות לחיילים לוחמים, אם כי רשאים לאשר באופן חריג את בחירתו של חייל שאינו עומד בתנאים הללו. במהלך הטקס, מוענקים לחיילים המצטיינים תעודה וסיכת מצטיין הנשיא. אות "מצטיין הנשיא" נראה כחנוכייה מוזהבת הנענדת על כיס החולצה. את האות מקבלים חיילים אשר הוכיחו את עצמם במהלך השירות שלהם בכל מיני דרכים, חיילים מצטיינים שבולטים לאורך תקופה ארוכה, ולא בשביל התועלת האישית שלהם אלא בשביל הזולת. חיילים שמלווים ומשקמים חברים שלהם שנפגעו בפעילות זו או אחרת.

אות מצטיין הנשיא, הוא אחד מארבעת עיטורי נשיא מדינת ישראל אשר מוענקים על ידו ביום העצמאות, בין אם לאזרחים או בין ללובשי מדים. כיום ישנם ארבעה עיטורים והם: עיטור נשיא מדינת ישראל, אות ההתנדבות של הנשיא, אות מצטיין הנשיא הצבאי ואות מצטיין הנשיא המשטרתי. כל תושב מאשדוד הזוכה לעיטור שכזה, מביא גאווה לעיר. כן ירבו.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך