אסור להפקיר את עובדי "טבע מדיקל"!

כששמעתי על הבעיות במפעל "טבע מדיקל" באשדוד, והגעתי להפגנה שארגנו העובדים באופן ספונטני מול שערי המפעל, הייתי בטוח שאני הולך לפגוש עובדים שנהנים משכר של 15 אלף שקל נטו, רכב צמוד ותנאים חלומיים. בכל זאת, זו התדמית בנוגע לרוב העובדים במפעלי "טבע" ברחבי העולם. כאלה שזוכים לחיים הטובים, עם כל מה שקשור לכך.
שובתים ומתבצרים: "הפיגוע נמשך, נחריף את המאבק"

בפועל, פגשתי אנשים סופר-פשוטים, סוג של עמך אשדוד, כאלה שמגיעים כל בוקר להתפרנס בכבוד בקו הייצור של המפעל, עם שכר ממוצע של 6,000 שקל נטו. אף אחד מהם לא נמנה על העשירון העליון של אשדוד, הרוב רחוקים מזה, ממש אשדודים ממוצעים שמגיעים כל בוקר לעבודה עם חיוך, ותורמים תרומה מכרעת להצלחתו של המפעל הרווחי כאן העיר שלנו.

250 העובדים ב"טבע מדיקל" עברו טלטלה של ממש בשבוע האחרון. מחיים יציבים ושגרתיים של בית-עבודה, עבודה-בית, הם התעוררו לבקרים של חוסר וודאות, עם הרבה סימני שאלה מה יהיה בעתיד הקרוב. אומנם עד עכשיו אין שום הודעה על פיטורים במפעל האשדודי, ובשלב הזה מדברים על מכירה של המפעל לידיים אחרות, אולם הריח שיוצא מחדר ההנהלה במפעל אינו נעים בלשון המעטה ואינו מבשר טובות לגבי העתיד. העובדים מרגישים שמשהו לא טוב מתבשל מאחורי גבם, שסוגרים סוג של דיל שעלול לפגוע בתנאי העסקתם. במילים אחרות, מוכרים אותם…

מפעל "מדיקל טבע" הוא לא רק נכס לעיר אשדוד, אלא ממש נכס למדינה שלנו. מדובר במפעל שמייצר תרופות בלעדיות שמצילות חיים, עם חומרים ביולוגיים מורכבים המסייעים לחולי סרטן להתמודד עם המחלה האיומה הזו. בחלק מהמקרים, בזכות התרופות שיוצאות מהמפעל האשדודי, הרבה מאוד אנשים בארץ ניצחו את הסרטן. חלק אחר זכו להאריך את חייהם בשנים ארוכות.

במפעל מייצרים גם שקיות עירוי למיניהם. מדובר במפעל היחיד בארץ שמייצר את שקיות העירוי המוכרות לכולנו, ומספק את הציוד גם לצה"ל. מדובר במפעל שמייצר בחודש עשרות אלפי שקיות עירוי, חלקם לחולי דיאליזה, שלא יכולים להתקיים ללא שקיות העירוי הללו. חלק מיוצר כאמור באופן ישיר לצה"ל, והשימוש בחומרים הללו בעת מלחמה קריטי. המדינה הגדירה את מפעל "מדיקל טבע" כמפעל חיוני. זו הגדרה שרק מפעלים בודדים זוכים לכך. במילים אחרות, זה מפעל שנותן מענה לצה"ל בימי מלחמה, והעובדים מגויסיים בימים כאלה בצו 8 לעבודה סביב השעון.

מסתבר שכל הנתונים הללו לא עושים רושם על מקבלי ההחלטות במפעל "טבע". הם חושבים רק במונחים כספיים, איך הם יוצאים מישראל, ומעבירים את המפעל לידיים אחרות. העובדים הם סוג של נטל על אותם מנהלים קרים ומנוכרים. הם ימכרו אותם כמו בשוק עבדים לכל המרבה במחיר. לגבי התנאים של העובדים בעתיד, אחריהם המבול. הם יצאו משערי המפעל עם מאות מיליונים שיועברו לקופת "טבע", וישאירו את העובדים עם סימני שאלה כואבים מהיכן ישלמו את המשכנתא, מהיכן יכלכלו את הבית ומהיכן יצליחו לשרוד את המציאות החדשה.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך