כמה צניעות וענווה!

ביום שלישי האחרון הלך לעולמו הרב אהרון לייב שטיינמן בגיל 104, שהנהיג את הציבור החרדי-ליטאי במשך שנים ארוכות. הרב שטיינמן הפגין בכל שנות חייו בהנהגה החרדית אורח חיים צנוע במיוחד

אני מצהיר כבר עכשיו שאיני אחד מל"ו הצדיקים, לא בקיא בתורה ולא מתפלל שלוש תפילות ביום. אבל, באותה נשימה, יש לי משיכה וחיבור ישיר לעולם המסורתי, למצוות הפשוטות עליהן גדלנו, לקידוש של שבת ולאמונה ביושב במרומים.

אני גם חסיד גדול של הרבנים הוותיקים, הצנועים, אלה שרובם (למרבה הצער) כבר לא איתנו. אלה שעסקו בתורה יום ולילה בצניעות ובסגפנות בלתי ניתנת לתיאור. אחד מהם הוא הבבא סאלי שהפך לאגדה עוד בחייו, וחי בצניעות ובענווה בנתיבות. הוא קיבל קהל בדירתו הצנועה והתעקש שלא לקבל כסף, צם על בסיס קבוע ואכל אוכל פשוט ובריא. הוא חתום על ניסים רבים, ועד היום אנשים מספרים בגוף ראשון על השינוי הרפואי שעברו בחייהם בזכות הבבא סאלי זצ"ל.

ביום שלישי האחרון הלך לעולמו הרב אהרון לייב שטיינמן בגיל 104, שהנהיג את הציבור החרדי-ליטאי במשך שנים ארוכות. הרב שטיינמן הפגין בכל שנות חייו בהנהגה החרדית אורח חיים צנוע במיוחד. הוא התגורר בדירה של שני חדרים וחצי ברחוב חזון איש בבני ברק, דירה שלבקשתו מעולם לא שופצה. חדר השינה היה גם חדר לימוד, חדר אורחים וחדר ישיבות, והמטבח היה בן עשרות שנים.

סדר יומו של הרב שטיינמן החל בשעות הבוקר המוקדמות והסתיים בשעות הלילה המאוחרות, במהלכו עסק בלימוד תורה ובין לבין התפנה לשאלות או לארוחות שכללו בעיקר דייסות, תפוחי אדמה מרוסקים ומזון קל לעיכול. על צניעותו הגשמית והרוחנית, חרף היותו ממנהיגיו המרכזיים של הציבור החרדי, ניתן ללמוד גם מצוואתו שנחשפה במהלך הלווייתו שהתקיימה בעיר מגוריו.

בצוואתו כתב הרב שטיינמן כי הוא מבקש מתלמידיו שלאחר לכתו לא יישאו הספדים, לא יערכו עצרות התעוררות או אבל, לא יכתבו "שום מאמר בעיתונים" ויסתפקו רק בפרסום תמונתו. עוד ביקש הרב "לא להדפיס מודעות על ההלוויה או לא להודיע ברמקול או רדיו" וכתב כי "מספיק שיהיו רק עשרה אנשים בהלוויה". הוא הוסיף כי ברצונו להיות מובא לקבורה בתוך פרק זמן קצר מפטירתו ו"להשתדל שלא לשהות בין מיטה לקבורה". הרב ציין כי "מקומי בבית החיים בין אנשים פשוטים" וביקש שתוצב על קברו מצבה "הכי זולה ופשוטה" שעליה לא ייכתבו "שום תארים" למעט: "פה נקבר אהרון יהודה לייב בן רב נח צבי שטיינמן".

הוא הוסיף קריאה לתלמידיו "שלא לבזבז כסף עבור קניית מקום בבית הקברות שעולה ביוקר. אבל אם רוצים לתת צדקה שיתנו בלי קניית מקום", וכן ביקש שבתום ימי השבעה, השלושים והשנה לזכרו "לא יבזבזו יותר מדי זמן מיוחד עבור זה". הוא הוסיף בקשה "לכל מי שרוצה בטובתי" ללמוד פרקי משניות ולקרוא פרקי תהילים. "אבקש מכל אחד שלא יזכירני בשם צדיק או ירא שמים כדי שלא אתבזה על ידי זה בעולם האמיתי", כתב עוד. "אבקש מאוד מחילה מכל מי שפגעתי בכבודו וכן מי שאני חייב לו כסף ולא ידוע ובמציאות לא יגבה, היינו שיכל לגבות על פי דין, שימחל לי". הרב אף קרא לצאצאיו שלא ללכת אחר ארונו "כמנהג ירושלים" והרב מישקובסקי שהיה עוזרו ביקש להוסיף כי הוא ייעץ "לא לקרוא לילדים על שמי אבל איני אוסר את זה".

מה עוד אפשר להוסיף? פשוט להעריץ ולהוקיר את זכרו של הרב שטיינמן. יהי זכרו ברוך.

שבת שלום!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך