לא ייאמן: אלו הסכומים שמרוויחים סודנים באשדוד

בעקבות עתירה שהוגשה לבג"צ, נחשפו לראשונה סכומי הכסף שמשתכרים המסתננים בארץ. מסתבר שבאשדוד יש קרוב ל-500 סודנים ואריתראים שנהנים משכר חודשי של 9,000 שקל בחודש. אחרים נהנים משכר חלומי של 20 אלף שקל בחודש. על פי הערכות, באשדוד ישנם קרוב ל-1,500 סודנים ואריתראים
לא ייאמן: אלו הסכומים שמרוויחים סודנים באשדוד

מסתבר שהשוהים הבלתי חוקיים באשדוד ובשאר ערי הארץ מרוויחים משכורות לא רעות בכלל, ולכן הם מתעקשים להישאר בארץ הקודש… בתשובה שהגישה המדינה לבג"ץ, בעתירה נגד חוק הפיקדון של כספי מסתננים, נחשפו לראשונה סכומי הכסף שמשתכרים המסתננים. מדובר בתשובה שהגיעה כאמור מהמדינה, כחלק מעתירה שהגישו ארגוני שמאל קיצוני נגד "חוק הפיקדון", המחייב מעסיקי מסתננים להפקיד חלק משכרם בחשבון בנק ייעודי עד ליציאתם מישראל. התשובה כוללת נתונים שנאספו בחמשת החודשים שחלפו מאז נכנס החוק לתוקף במאי השנה, ומהם עולה כי בניגוד לתדמית המקובלת, מרבית המסתננים משתכרים שכר נאה, ואף חוסכים סכומים גבוהים. בנוגע לאשדוד, מדובר בנתונים הזהים לרוב הערים האחרות בארץ.

מתוך מדגם של 4,500 הפקדות של מסתננים, עולה כי השכר הממוצע של המסתננים בתקופה זו עמד על לא פחות מ-6,632 שקלים בחודש. 31.7% מהם משתכרים יותר מ-9,000 שקלים בחודש, אחד מכל עשרה משתכר יותר מ-12,000 שקלים בחודש, 3.4% משתכרים יותר מ-15,000 בחודש ויש 52 מסתננים שהשתכרו יותר מ-20,000 שקלים בכל חודש.

נוסף על כך, הוצגו בתשובת המדינה נתונים שנאספו על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ולפיהם המסתננים נוהגים להוציא בממוצע 30% מסך הכנסותיהם ואת השאר שולחים לארץ מוצאם או חוסכים. כמו כן, הנתונים כוללים רק עבודה המדווחת באופן רשמי, ואינם מתייחסים לעבודה ב"שחור". כמו כן, אין מעקב אחר מסתננים העובדים בכמה עבודות, כך שאפשר להניח שהשכר הממוצע כנראה גבוה עוד יותר.

מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית, יוזמת החוק ומי שצורפה כמשיבה רשמית לעתירה, נמסר כי "הנתונים חושפים כי בניגוד לתמונה המעוותת שמנסים לצייר ארגוני השמאל העותרים נגד החוק, מרבית המסתננים מרוויחים שכר נאה, ואף יותר מכך. נתוני השכר מוכיחים ביתר שאת את נחיצות החוק, שנועד לייצר תמריץ כלכלי משמעותי ביותר ליציאתם של אוכלוסיית המסתננים מהגרי העבודה מישראל. אנו מקווים כי בג"ץ יתעשת וידחה את העתירה לאלתר".

כך או אחרת, רוב מוחלט של תושבי אשדוד בעד הוצאת הסודנים והאריתראים משטח העיר. כך עולה מסקר מקיף שנערך לא מכבר באתר החדשות המוביל בעיר "אשדוד אונליין", מבית "המגזין". בסקר נטלו חלק מאות מתושבי העיר. בסקר הוצגה שאלה אחת: האם צריך לפעול להוצאת המסתננים הבלתי חוקיים מאשדוד? 89% השיבו כי יש להוציא את כולם מאשדוד, 6% השיבו כי יש צורך להשאיר אותם, 3% השיבו כי הם לא אשמים שהם הגיעו לארץ, ו-2% השיבו כי לא איכפת להם ממצב זה. ללא ספק מדובר, ברוב סוחף וברור של תושבי העיר בסוגיה בוערת זו.

עיריית אשדוד פועלת ביד חזקה
בעיריית אשדוד די כבולים בפעילות מול המסתננים והשוהים הבלתי חוקיים המתרכזים בעיקר ברובע ב'. מדובר במספר של כ-1,500 אריתראים וסודנים, מספר שצומח מידי יום בכל עיר גדולה בארץ.
בעירייה פועלים בעיקר סביב חוקי העזר העירוניים: סוגרים עסקים הפועלים ללא רישיון (בעיקר ברובע ב'), נלחמים בפיצול הדירות ברובעים הוותיקים וכמובן נעזרים במשטרת ישראל בכל מה שקשור לעבירות על החוק. העירייה קוצרת הצלחות סביב העשייה הזו, אך יודעת שאת העבודה המרכזית צריכה לבצע משטרת ההגירה, אולם מול ההחלטה החדשה שהתקבלה בבג"צ, יהיה קשה מאוד לצמצם את מספר המסתננים השוהים באשדוד.

"מחסני הילדים" של קהילת הפליטים ברובע ב' באשדוד
גם גני ילדים פיראטים פועלים ברחבי רובע ב', בהם שוהים אך ורק ילדים אריתראים. אם משרד הבריאות ייכנס ל-4 הגנים בהם ביקרנו לפני מספר חודשים, הוא יוציא במהירות הבזק צווי סגירה לגנים הפיראטים הללו, כולל מעורבות של גורמי החוק נגד המפעילים. עשרות ילדים אריתראים מגיעים ל-4 הגנים השונים מדי בוקר, ונשארים שם עד שעות הערב המוקדמות. ההורים משלמים 700 שקלים עבור כל ילד, ועושים זאת בלית ברירה, כדי שיוכלו לצאת לעבוד ולהביא לחם וחלב.

מדובר בגנים הפועלים בתוך דירות ברחבי רובע ב'. בכל גן יש בממוצע 15-25 ילדים, היו גם תקופות ש"העמיסו" מספר הרבה יותר גדול של ילדים, מבלי לקחת בחשבון את הסכנה התברואתית ושאר הסכנות האחרות במקרים שכאלה.

אחד הגנים פועל ברחוב יוספטל בקומה ראשונה בבניין המיושן. נכנסנו לגן והצגנו את עצמנו כפעילים של עמותה השומרת על זכויות הפליטים. רצינו לראות מקרוב כיצד פועל הגן. בסלון ישבו על שטיח מתבלה 6 ילדים, חלק מהם בוהים בקיר מבלי לעשות כלום, וחלק עסוקים במשחקים מיושנים, שחלקם מהווים סכנה אמיתית בשל העובדה שהם שבורים ויכולים לפצוע את הילדים. הגננת, אישה בשנות ה-40 לחייה, אמרה לנו בעברית רצוצה: "יש לי בגן 14 ילדים, בעבר היו לי יותר, אבל חלק מההורים לא עובדים ואין להם כסף לשלם לנו. אנחנו דואגים לילדים לאוכל, לשתייה, אין לנו יותר מדי זמן להפעיל אותם ובעיקר דואגים שהיום שלהם יעבור בלי בעיות מיוחדות. אנחנו צריכים משחקים, טלוויזיה, DVD, מזרונים כדי שהילדים יוכלו לישון צהריים כמו שצריך ועוד הרבה דברים, אבל אין לנו אפשרות כי ב-700 שקלים שאנחנו גובים מההורים צריכים לקנות מוצרי מזון, לשלם לעוזרת שנמצאת איתי וכמובן שכירות לדירה".

הגננת הוסיפה ואמרה: "יש הורים שלא משלמים בזמן כי הם לא מקבלים משכורת מסודרת. אני כל הזמן צריכה לרדוף אחריהם ולאיים עליהם שהם לא יוכלו להביא את הילדים יותר אם הם לא ישלמו. יש זוג שיש להם שלושה ילדים והם צריכים לשלם 2,000 של בחודש וזה קשה להם מאוד, אבל אין להם ברירה. הוא עובד במסעדה כשוטף כלים והיא עובדת בניקיון, בקושי מקבלים ביחד 6,000 שקל בחודש. הם לא יכולים להתקיים, אבל זו המציאות ואנחנו כבר רגילים לזה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך