"בואו להתחסן עוד היום כנגד מחלת השפעת"

המומחה לרפואת ילדים, ד"ר אלכס בלומנטל ממאוחדת, ממליץ לכלל האוכלוסייה להגיע עוד היום ולהתחסן במרפאות ובמיוחד לילדים מגיל חצי שנה ולנשים הרות. "למחלת השפעת יש תדמית של מחלה קלה ולא מזיקה, אך בפועל יש לה השלכות משמעותיות על בריאות האוכלוסייה" אומר ד"ר בלומנטל וממשיך: "בקרב ילדים קטנים אנו רואים מידי שנה עליה באשפוזים כתוצאה מסיבוכי שפעת, כגון דלקת ריאות, דלקות אוזניים וכו'. אצל ילדים, התסמינים הם במערכת העיכול - שלשולים והקאות ולכן אני ממליץ להתחסן כמה שיותר מוקדם, בכדי להיות מוגנים במשך כל עונת השפעת".
"בואו להתחסן עוד היום כנגד מחלת השפעת"

ד"ר בלומנטל, האם יש צורך להתחסן בכל שנה מחדש?
"בוודאי! זני השפעת התוקפים אותנו משתנים מעונה לעונה. בכל שנה החיסונים כוללים חומרים המורכבים משלושה (החיסונים הניתנים בזריקה) או ארבעה (החיסון הניתן בתרסיס) זנים של שפעת: שניים מסוג שפעת A, ואחד או שניים מסוג שפעת B. מאחר והזנים משתנים בחלקם לפחות מידי שנה, החיסון שקיבלנו בשנה שעברה לא מגן עלינו מפני זני וירוס השפעת שיגיע לארץ השנה. החיסון מקנה הגנה מרבית למשך כחצי שנה והגנה חלקית לאחר מכן. לכן כדי להיות מוגן באופן מרבי, חשוב להתחסן מידי שנה, מוקדם ככל שניתן. צריך להבין שחיסוני שפעת נמצאים בשימוש מעל 40 שנה. החיסונים אינם יכולים לגרום לשפעת, מאחר והם לא מכילים וירוסים חיים שלמים. חלקי הוירוס בחיסון נועדו לגרות את המערכת החיסונית שלנו מבלי לגרום למחלה עצמה".

"בכל שנה חל שינוי בווירוסים הגורמים לשפעת באוכלוסייה", מסביר ד"ר בלומנטל, "זו הסיבה שיש צורך לחזור על חיסון נגד שפעת מידי שנה בניגוד לחיסונים כמו חצבת או חזרת. משרד הבריאות בוחן את ההמלצות ועל פי מאפיינים ייחודיים של אוכלוסיית ישראל קובע את הרכב הזנים של החיסונים שיינתנו בארץ בעונה הבאה. החיסונים יכולים להכיל וירוסים חיים מוחלשים (החיסון בתרסיס) המיוצרים מחומר פעיל מתוך וירוסים חיים, או מומתים, המיוצרים מתאים של וירוסים מתים. בשני המקרים החומר מעורר את המערכת החיסונית וגורם לייצור נוגדנים שמגנים עלינו במידה ואנחנו נחשפים לוירוס הספציפי במהלך עונת השפעת".

מהי חשיבות החיסון מפני השפעת לעומת כל מחלה אחרת?
"למחלת השפעת יש תדמית של מחלה קלה ולא מזיקה, אך בפועל יש לה השלכות משמעותיות על בריאות האוכלוסייה. בקרב ילדים קטנים אנו רואים מידי שנה עליה באשפוזים כתוצאה מסיבוכי שפעת, כגון דלקת ריאות, דלקות אוזניים וכו'. אצל ילדים התסמינים הם במערכת העיכול – שלשולים והקאות ולכן אני ממליץ להתחסן כמה שיותר מוקדם, כדי להיות מוגנים במשך כל עונת השפעת ולא לקבל את החיסון אחרי שכבר הילד חלה פעם אחת. מאחר שמדובר במספר זנים, כדאי להתחסן גם אם אנחנו חושבים שכבר הייתה השפעת – תמיד יכול לבוא עוד זן ולתקוף. התהליך הזה הוא קל ביותר – רק לבוא ולהתחסן. אין צורך בתור, אין צורך בתיאומים, אין צורך לשלם אבל יש לדאוג להגיע כמה שיותר מוקדם. עכשיו זה הזמן. הזמן הזה אוזל כיוון שצריך להיות תהליך היווצרות של הנוגדנים, במיוחד בקרב ילדים קטנים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה זה חיסון קריטי ומאוד חשוב לבצע את החיסון בזמנים המתאימים, לא בפברואר או במרץ. צריך לקחת בחשבון שאם ביצעת היום חיסון הוא יפעל במלואו רק בעוד חודש ואם מישהו חושב שהיום התחסן ומחר הוא מוגן – חשוב שיידע שזה לא נכון!".

קיימות תופעות לוואי אצל ילדים, כמו חום למשל – מה זה אומר?
"לפעמים באה אליי אמא ואומרת לי 'דוקטור, עשיתי לבן שלי חיסון ועכשיו יש לו חום' ואני מסביר ש-99 אחוז מהחום זו המחלה המשנית, שכבר קיימת אצלו. למשל, ילד בן 6 חודשים שכל הזמן עם ידיים בתוך הפה, כל הזמן זוחל על הרצפה, כל הזמן במגע עם ילדים אחרים או כל הזמן עם נזלת – ביצוע החיסון גרם לאיזשהו חום שבעקבותיו התעוררה המחלה המשנית. מה שצריך לדעת זה שאין חומר חי של הנגיף זאת אומרת החיסון לא יכול לגרום למחלת השפעת, החיסון יכול לגרום במקרים נבחרים למחלה דמוי שפעת, טיפה כאבי ראש או שריר בדרך כלל בצורה קלה. בתור רופא, בתור אבא ובתור איש מקצוע לא הייתי ממליץ לאף אחד לעשות את החיסון אם הוא היה עלול להזיק, להפך אנחנו מסתכלים על החיסון בתור פעולה מצילת חיים ואנו יודעים שכמה שילד יותר חולה, פחות צריך לשכנע אותו לבצע את החיסון. לעתים פונות אליי אמהות ושואלות למה לחסן את הילד כשהוא בריא וחשוב לדעת שלא מדובר בחיסון נגד התקררות אלא בחיסון למניעת התפשטות ומחלת השפעת. לצערי, מחלת השפעת בעצמה היא מחלה קשה ביותר ואין תרופה יעילה שיכולה לעזור בזמן שחלית, אבל אפשר להימנע ולכן חשוב לבצע את החיסון. המחלה הזו מתפשטת במהירות רבה ועלולה להיות עם השלכות קשות".

ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות ממליצים לכל הציבור להתחסן כנגד שפעת ובמיוחד לאנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון לסיבוכי שפעת, ובהם ילדים. מידי שנה, ועדה מיוחדת של ארגון הבריאות העולמי מקיימת דיון ובהתבסס על זני השפעת שמסתובבים בעולם, ממליצים על הרכב לחיסון לעונה הבאה. ברוב המקרים ההתאמה בין ההמלצות לנגיפים שמגיעים לארץ מדויקת ורוב האנשים שמתחסנים לא חולים בשפעת. עם זאת חשוב להבהיר כי לא כל התקררות וחום הינם שפעת וניתן לחלות כתוצאה מנגיפים אחרים, אך אלה מחלות פחות קשות, לרוב. ככל שצעירים ובריאים יותר, המערכת החיסונית מגיבה ביעילות לחיסון. אם מתחסנים ועדיין נדבקים בשפעת, המחלה פחות קשה, ומביאה לפחות סיבוכים. ילדים המתחסנים בפעם הראשונה בחייהם או קיבלו חיסון אחד בעונות הקודמות יחוסנו בשתי מנות במרווח זמן של 4 שבועות בין מנת חיסון אחת לשנייה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך