תודה לך ד"ר לסרי! "אסותא" אשדוד פועל במתכונת מלאה!

העיר אשדוד רושמת היסטוריה מרגשת ומדהימה, בשעה שחדר המיון בבית החולים הציבורי "אסותא" פתח את שעריו ביום שלישי האחרון, ובעצם נתן את האות לכך שבית החולים הכי חדיש ומשוכלל בארץ, פועל במתכונת מלאה. להיסטוריה הזו יש כמה וכמה שותפים ראויים ומבורכים, איש-איש לפי עשייתו ותרומתו, אולם מעל כולם יש אדם אחד ששמו רשום באותיות קידוש לבנה על פתיחת בית החולים - ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי
תודה לך ד"ר לסרי! "אסותא" אשדוד פועל במתכונת מלאה!
צילום: אורי קריספין / כאן דרום

החלום הפך למציאות. בית החולים הציבורי "אסותא" אשדוד פועל במתכונת מלאה, ומעתה יעניק שירות רפואי מקיף ומקצועי לתושבי אשדוד והסביבה. זה קורה לאחר שחדר המיון נחנך בשעה טובה ביום שלישי האחרון, וזו בעצם הייתה החוליה האחרונה בשרשרת פתיחת בית החולים. זה התחיל בפתיחת המחלקות השונות, חדר הלידה, שכבר הפך לסיפור הצלחה תוך חודש ימים, ועכשיו חדר המיון משלים בית חולים מקצועי, חדיש ומשוכלל, שלמעשה יכול לתת מענה לכל חולה בעיר שלנו, מבלי שנצטרך לנסוע רבע שעה, שלעיתים הופכת ליקרה מאוד, בעניין של חיים ומוות.

יש לא מעט דברים באשדוד שהם סביב הנושאים הפוליטיים, ויש כאלה שמנסים לקחת דברים טובים שמתרחשים בעיר, לקחת את הצבעים הכי כהים ומכוערים שיש, ולטשטש את המציאות הטובה. בעניין של בית החולים אנחנו חושבים שמדובר בנושא שהוא מעל הפוליטיקה, מעל כל שיקול אחר, וגם האנשים שמכפישים ופוגעים בעיר שלמה, צריכים לעמוד ולהצדיע לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. גם הם יודעים שרק הוא חתום על הקמת בית החולים הציבורי באשדוד. בלעדיו זה לא היה קורה, וגם גדול מתנגדיו אומר זאת בשיחות סגורות.

בית החולים היה חלום עד לפני כעשור, חלום שהפך בשלב מסוים לפנטזיה בלתי ניתנת למימוש מסיבות רבות ומגוונות. היו כמה וכמה פוליטיקאים מקומיים שכבר השלימו עם העובדה שתושבי אשדוד ייאלצו להמשיך להתניע את רכבם ולנסוע לרחובות ולאשקלון, כדי לקבל שירות רפואי בסיסי. הנסיעות הללו עלו גם בחיי אדם. בכל זאת רבע שעה במונחים רפואיים הופכים לעיתים לשאלה של חיים ומוות.
ד"ר לסרי, רופא במקצועו ואדם עם רגישות חברתית גבוהה מאוד, החליט שהוא לא עוצר ונלחם להציל את הקמת בית החולים. זה התחיל במאבק ציבורי אותו הוא הוביל עוד בהיותו ממלא מקום ראש העיר, מאבק שרשם הצלחה מרשימה, מה שהוביל בסופו של דבר להעברת חוק בכנסת להקמת בית חולים באשדוד. בשלב הזה ד"ר לסרי זכה לרוח גבית מצד השרה סופה לנדבר, שליוותה את המאבק בצורה מעוררת התפעלות, וכן כמה וכמה דמויות נוספות שהבינו את חשיבות הנושא.

לאחר שד"ר לסרי נבחר לראשות עיריית אשדוד הוא התחיל לקדם את הקמת בית החולים, ולהפוך את החוק היבש למציאות בשטח, אך גם שם נרשמו קשיים רבים. מכרז לא אטרקטיבי בעליל הוביל לכך שאף גוף רציני לא הסכים לגשת למכרז, וזה חזר על עצמו פעם אחר פעם.

ד"ר לסרי נסע למשרדי הממשלה בירושלים שבוע אחר שבוע, נפגש עם מקבלי ההחלטות, והבהיר להם שהמדינה חייבת להשתתף באופן משמעותי מאוד בעלויות הקמת בית החולים. זה לא היה פשוט, כי בכל זאת מדובר בעלויות של מאות מיליוני שקלים. ד"ר לסרי הצליח לרתום לעניין את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת שר האוצר באותם ימים יובל שטייניץ, שהחליטו להעמיד סכום מדהים של כ-500 מיליון שקל לטובת הקמת בית החולים, ובעצם הפכו את המכרז לאטרקטיבי יותר. גם שר הבריאות יעקב ליצמן, היה שותף בתהליכים החשובים האלה.

חברת "אסותא" זכתה במכרז, והתחייבה להשקיע 650 מיליון שקל לטובת הקמת בית החולים הכי חדיש ומשוכלל בארץ. אז דובר ש-25% מהשירותים בבית החולים יהיו על בסיס שר"פ (שירותי רפואה פרטית). ד"ר לסרי לא היה מוכן לשמוע על כך, וגם כאן ביצע עבודה משמעותית מול משרדי הממשלה לשנות את המצב שבית החולים יהיה ציבורי ב-100% ויעניק שירות לכל תושבי אשדוד בצורה שוויונית. לאחר שורה של צעדים, המדינה נתנה מענק משמעותי נוסף לחברת "אסותא", ובכך בוטלו שירותי השר"פ. גם מי שהפרוטה לא מצויה בכיסו יכול להיכנס לשערי בית החולים החדש ולקבל שירות רפואי מקצועי.

בית החולים נבנה בקצב מדהים, ותוך חמש שנים מרגע חתימת ההסכם, הוא נבנה בבנייה ירוקה, עם חידושים טכנולוגיים שלא ניתן למצוא באף בית חולים אחר בארץ.

ב-19.12 בשעה 11:00 יתקיים טקס חנוכת בית החולים באופן רשמי, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, שרים בכירים נוספים, חברי כנסת וכמובן ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי. זה יהיה רגע השיא של ראש העיר, שהפך את החלום למציאות, ויזכה לסופרלטיבים מצד ראש הממשלה על הפעילות הארוכה שלו לטובת הקמת בית החולים. "בלי ד"ר לסרי בית החולים לא היה נפתח. האיש עבד סביב השעון במשך שנים ארוכות, לא נח ולא הרפה לרגע, עירב את ראש הממשלה, את שר האוצר וכל דמות משפיעה בארץ, כדי שנגיע לרגע החשוב הזה שבאשדוד יפעל בית חולים ציבורי", אומר גורם במשרד ראש הממשלה לעיתון "המגזין".

צילום: נתנאל פריאנטי

רגע היסטורי: חדר המיון נפתח
בבית החולים הציבורי "אסותא" אשדוד נפתחה ביום שלישי המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד), הכוללת בתוכה את חדרי המיון והטראומה. המחלקה צפויה לשרת כחצי מליון מתושבי אשדוד והסביבה, כאשר מבוטחי כל קופות החולים יוכלו לקבל בו טיפול רפואי שוויוני. במסגרת המלר"ד פועלות מספר יחידות מתמחות: מיון ילדים – לילדים עד גיל 18, מיון נשים – לטיפול דחוף בתחום רפואת הנשים ומיון יולדות – לטיפול בנשים מהשבוע ה-22 להריונן. בכל אחת מהיחידות צוות בעל הכשרה מתאימה לתחום.

פתיחת המלר"ד סיימה את התהליך ההדרגתי שהחל בחודש יוני, תהליך שבמהלכו המחלקות השונות הצטרפו לפעילות בזו אחר זו. כזכור, לפני כחמישה חודשים, ביום ראשון, 4.6.17, נפתחו מרפאות החוץ, בהן מערך היועצים הבכיר של בית החולים החל להעניק ייעוץ רפואי למטופלים. ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, יו"ר אסותא פרופ' שוקי שמר, מנכ"ל מכבי רן סער ומנהל בית החולים פרופ' חיים ביטרמן, קיבלו בהתרגשות את המטופלים הראשונים בפתח בית החולים, רובם תושבי אשדוד. המטופלת הראשונה בדפי ההיסטוריה של בית החולים הייתה תושבת העיר אלמה שמש, שהגיעה לטיפול במרפאות אף-אוזן-גרון בבית החולים.

באמצע אוגוסט נפתחו חדרי הניתוח והדימות. בבית החולים הציבורי "אסותא" אשדוד יש 12 חדרי ניתוח, הנמנים על המתקדמים ביותר בעולם: שמונה חדרי ניתוח כלליים, שני חדרי ניתוח בהם מבוצעים ניתוחי עיניים ושני חדרי ניתוח הממוקמים במחלקת יולדות, שבהם מבוצעים ניתוחים קיסריים. היקף הניתוחים השנתי צפוי לעמוד על כ-17 אלף ניתוחים, בהם ניתוחים מתוכננים מראש וכן ניתוחי חירום. בבית החולים יבצעו את רוב סוגי הניתוחים, לרבות ניתוחים גדולים, ביניהם ניתוחים אורטופדיים, ניתוחים גינקולוגיים, ניתוחים אורולוגיים, ניתוחי ילדים, ניתוחי אף אוזן גרון, ניתוחי עיניים וכירורגיה כללית. חדרי הניתוח מצוידים במערכות המולטימדיה המתקדמות ביותר, שיאפשרו לרופאים לקבל בזמן אמת ובמהלך הניתוח את כל ההיסטוריה הרפואית של המטופל, לרבות בדיקות דימות שביצע בעבר. בנוסף, יאפשרו המערכות לשדר את הניתוח בזמן אמת, למטרות הוראה, למידה והתמחות, וזאת מתוקף היותו של בית החולים אוניברסיטאי ומסונף לאוניברסיטת בן-גוריון בנגב. חשוב לציין כי חדרי הניתוח, הפועלים בקומה תת קרקעית ממוגנת, יאפשרו המשך תפעול שוטף של מערך הניתוחים גם במצבי חירום. ומי זכה בכבוד לבצע את הניתוח הראשון בבית החולים? ד"ר אורי פרקש, מומחה באורטופדיה ובכירורגיה של היד. המנותח היה אלכסנדר פרמיאקוב, תושב אשקלון.

צילום: עודד קרני

בחודש ספטמבר החלו לפעול מחלקת כירורגיית ילדים ומערך הקרדיולוגיה, הנותן מענה טיפולי כמעט לכל בעיות הלב. המערך הקרדיולוגי כולל שני חדרי צנתורים לחולים עם התקף לב ותעוקת חזה, מחלקת טיפול נמרץ לב, מחלקת טיפול ביניים, מחלקת טיפול עם פתרון הכנסת קוצבי לב. המערך אף כולל מכון קרדיולוגיה שבו מרפאות, מכון אקו, מיפוי לב, סיטי של הלב,MRI וכן חדרי אשפוז של חולי לב ביחידה לטיפול נמרץ לב וביחידת הביניים, שם ישהו חולים באי ספיקת לב, חולים עם בעיות של שסתומים ומסתמים ועוד. במערך הקרדיולוגי 18 רופאים, כולל שישה מתמחים, וצוות אחים ואחיות.
בכל אותו הזמן חיכו באשדוד להכריז על התינוק הראשון שנולד בבית החולים. ביום שני, ה-16.10, הגיע הרגע המיוחל. מערך היולדות נפתח כבר בשעה שבע בבוקר, והיולדות הראשונות החלו להגיע. חלקן העידו כי הן החלו לחוש בצירים עוד יום קודם, אך חיכו לפתיחת המחלקה על מנת ללדת. התינוק הראשון נולד בניתוח קיסרי בשעה 10:55. בן בכור בריא במשקל 2.775 ק"ג, לשונטל (25) ואושר סיגבקר. כמה דקות אחריה ילדה דיאנה גדישמן (29), אימא לשניים, בן בלידה טבעית במשקל 2.805 ק"ג. ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי ומנכ"לית בית החולים רחל שמואלי, הגיעו למחלקה כדי לברך את היולדות הראשונות. שני הבנים היו ה"סיפתח" של היום ההיסטורי, ובסיומו, לאחר יום ארוך וקשה שעבר על מחלקת היולדות מהשעה שבע בבוקר ועד עשר בלילה, נרשמו בסך הכל תשע לידות בבית החולים, כאשר במחלקת האישפוז המתינו להם עוד מספר לא קטן של נשים שהגיעו בכדי ללדת במחלקת היולדות החדשה וההיסטורית בעיר.

מערך היולדות כולל מיון יולדות, חדרי לידה, מחלקת יולדות, מחלקת יילודים ופגיה ומחלקת הריון בסיכון גבוה. בבית החולים פועלים שמונה חדרי לידה, ולרשות היולדות 36 מיטות אשפוז במחלקה, כאשר שליש מהחדרים הינם חדרים פרטיים והיתר חדרי אשפוז זוגיים. מחלקת היילודים ערוכה לקלוט את כל התינוקות שיוולדו בבית החולים, תוך מתן אפשרות לקיום ביות מלא או חלקי בחדרי האשפוז, על פי רצונה של האם. במחלקה ניתן למצוא גם 15 מיטות בפגיה ובטיפול נמרץ יילודים. מה הפלא שמערך היולדות הוכרז כהצלחה כבר מיומו הראשון? גם יולדות מחוץ לעיר רוצות ללדת במחלקה המרווחת והמתקדמת.

כעת, עם פתיחת המחלקה לרפואה דחופה וחדר המיון, ניתן להכריז כי בית החולים פועל במתכונת מלאה. המחלקה נבנתה בסטנדרטים הגבוהים ביותר ומצוידת במכשור הרפואי המתקדם ביותר. בתכנון הושקעה מחשבה רבה, שמטרתה לאפשר לצוותים להעניק טיפול בתנאים הטובים ביותר, תוך שמירה מרבית על כבודם ופרטיותם. כך למשל, מיטות הטיפול במחלקה מופרדות זו מזו באמצעות קירות, במקום וילונות. כמו כן, המחלקה מאוישת במומחה ברפואה דחופה לכל אורך שעות היממה כדי לתת לצוות המטפל את הגיבוי המקצועי הטוב ביותר עם קליטת המטופלים.

הרגע ההיסטורי הזה, שתושבי אשדוד חיכו לו כל כך הרבה שנים, זכה לסיקור נרחב ברמה ארצית, ולו בשל העובדה ששעה בלבד לאחר פתיחת חדר המיון, פונו לבית החולים שני פצועים אשר נפצעו באורח קשה ובינוני בעקבות מטען חבלה שהונח מתחת לרכב, והתפוצץ. בראש המחלקה לרפואה דחופה עומדת ד"ר דברה ווסט, וצוות המחלקה מורכב מרופאים מומחים ומתמחים, מצוותי סיעוד בעלי ניסיון רב ברפואה דחופה ומכוחות עזר וסיוע, שנבחרו כולם בקפידה. המחלקה ערוכה להעניק מענה מיידי לכל צורך רפואי דחוף, כמו גם טיפול רפואי ראשוני. הצוותים עברו תהליך הכשרה מתמשך שמאפשר להם להעניק למטופלים טיפול מקצועי מקיף, אדיב, זריז ויעיל.

"בשמונת החודשים האחרונים צוות המחלקה לרפואה דחופה עבד סביב השעון על מנת להיערך לפתיחת המיון", אומרת ד"ר ווסט. "השאיפה שלנו היא לייעל ככל שניתן את התהליכים במחלקה עצמה ובין המחלקות השונות. האני מאמין שלנו הוא שצריך לטפל בכל מטופל כאילו הוא בן משפחה, והדגש במהלך הטיפול הוא גם על ההיבט הרפואי וגם על ההיבט החוויתי של המטופל. נערכנו מראש לכל תרחיש שהצלחנו להעלות בדעתנו ואנחנו מקווים ומאמינים שנצליח להתמודד עם כל דבר, ויחד עם זאת נשאף תמיד לייעל ולשפר את הטיפול על כל היבטיו".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך