"יש חשיבות גדולה לטיפול מונע באסטמה בקרב ילדים"

אסטמה בקרב ילדים הינה בעיה נפוצה שעלולה להקשות על החיים של הילד וההורים, במיוחד בעונה זו היא מתחילה בעולם המערבי וגם בישראל. פרופ' אשר טל, מומחה הילדים במאוחדת, מסביר מדוע חשוב ביותר להקפיד על טיפול מונע בתקופה זו ומהם התסמינים לכך.
ילד חולה באשדוד

פרופ' אשר טל התמחה ברפואת ילדים בבית החולים "סורוקה" והשתלם בקנדה בתחום ריאות ילדים. לאחר מכן ניהל את מחלקת הילדים בסורוקה כעשרים וארבע שנה וכן הקים וניהל את המחלקה למחלות ראה בילדים בסורוקה. בחלוף השנים הבין פרופ' טל כי אחת המחלות הנפוצות בהן הוא מטפל היא אסטמה בילדים. כשלושים אחוזים, לדבריו, מתגלים כבר בינקות כמחלה כרונית של ילדות אך בתוך כך הוא אומר כי היא תחלוף בערך עד גיל שש. מי שעדיין יסבול ממנה עד גיל הבגרות ככל הנראה יגדל להיות מבוגר אסתמטי.

במה מתבטאת המחלה?
"הטווח הינו מאוד רחב. יש בעיות יומיומיות והפרעות לשינה בלילה שגורמות לעצבנות ועייפות ביום בגלל חוסר שינה. ישנם שיעולים ממושכים בעיקר בלילה. אירועים חוזרים של ברונכיטיס עם שיעול, צפצופים וקשיי נשימה. כאשר זה משמעותי זה פוגע מאוד באיכות החיים. לכן ישנה חשיבות מאוד גדולה באבחון המחלה כבר בגיל צעיר כדי לטפל בה נכון".

כיצד אימא יכולה לזהות את המחלה אצל ילדיה?
"שיעול ממושך בעיקר בלילה, דלקות ריאה חוזרות שהן לא באמת דלקות ריאה אלא נראות כמו, הן סימפטום לכך שמדובר בהתקפי אסטמה. כשמאבחנים מוקדם, מצליחים לטפל נכון".

מהו הטיפול הנכון?
"שלושה תחומים: הראשון, הימנעות מעישון ליד הילד. השני, הימנעות מחשיפה לאלרגנים שונים כמו קרדית האבק בבית ופרוות חתול – שני אלו חשובים להפחתת גירויים והשלישי, תרופות מקלות כמו ונטולין המעניקות הקלה לטווח קצר. בנוסף כמובן חשוב לקבל טיפול מונע ארוך טווח, בתרופות אנטי דלקתיות, כיוון שהאסטמה הינה דלקת אלרגית למעשה. ישנה תרופה שניתנת דרך הפה, בגיל הרך שקית עם גרגרים ובגיל יותר בוגר סוכריה ללעיסה. ישנם גם משאפים שמכילים סטרואידים בשאיפה לכל הגילאים. מאוד חשוב לדעת איך להשתמש במשאף בעיקר בגיל הרך ובילדים. ישנם אמצעי עזר וחשוב להשתמש בהם נכון שכן אחרת לא יחול שיפור".

בתקופה זו האסתמטיים עלולים לסבול יותר?
"בהחלט. החלה העונה הכי קשה. קיימת עלייה בהתקפים של אסטמה, אשפוזים ופניות למיון. כדאי להקפיד על טיפול מונע ובהתייעצות עם רופא כדי להימנע מהתקפים. גם בארץ קיימת המגפה הזו ומתחילים טיפול מונע כדי להקטין את התחלואה מאסטמה בעונה זו. רק לאחר מכן יוחלט מי מהילדים צריך המשך טיפול".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל: ashdodonline1@gmail.com

אולי יעניין אותך